Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sandpapper istället för stålsickel (?)


Dunderklumpen

Recommended Posts

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply
Hejsan!

Naturligtvis borstar man upp ytorna igen i en sprint och då är det en vallad yta vi pratar om för att återfå en mer välpolerad yta. Jag hävdar också att man i t.ex. ett Vasalopp har effekt av att åka på skidor vallade med högfluorpulver oavsett väderförhållande.

Ytan man får av ett rätt pålagt pulver håller skidorna rena betydligt längre än ovallade, dock åker de som står i de främsta leden i mycket renare spår och använder säkert inte högfluor i alla lägen. På en skida som inte har någon valla så fäster vallarester,blåbärssoppa och liknande direkt medans en välpolerad "pulveryta" håller skräpet borta och skidan bibehåller ett bra glid.

För att få pulvret att sitta kvar bra så krävs även rätt sorts underlagsvallor.

Inte ens den mest förhärdade stålsickelfundamentalist hävdar nog att det går fortast i starten på en sprint. Däremot så krävs det sannolikt/troligen, precis som du skriver, en mjukare, dvs "kladdigare" underlagsvalla för att pulvret skall fästa. Vid några typen av fören efter en viss tids åkning så är det inte omöjligt att när dessa underlagsvallor kommer fram under lyxpulvret så drar de kanske åt sig mer smuts en ett rent belag så att det glider sämre. Speciellt om eventuella mikrohår kommer fram. Detta är dock oerhört svårt att testa eftersom de är få som vill åka många VL i flera olika förhållanden med en skida som är pulverlyxvallad och en som är proffsstålsicklad och dessutom har tid och råd att göra omfattande glidtester före och efter.

 

Kanske går en ren stålsicklad skida med perfekt struktur bäst vid vissa VL om du startar i led 7. I led 2 på samma VL kanske skidan skall vara stenslipad med struktur rx OCH stålsicklad med sickel Y. Vid andra VL kanske du skulle haft pulver på din stålsickling i led 0-2 men inte i de andra leden. Och vid de flesta lopp kanske en lyxpulverbehandlad proffsstenslipad skida går bäst. Tror faktiskt vi aldrig kommer att få ett perfekt svar på detta eftersom det aldrig går att testa fullt ut.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det går utmärkt att bränna på pulver direkt på stålsicklat/stenslipat ovallat. Det jag tror du gör under är att arbeta bort och baka in mikrohår. Jag brände på ovallat 2 ggr förra året , med bra resutlat, TROR dock pulvret hade marginell effekt i början, sedan hade det varit lika bra eller bättre utan, men det får man som sagt aldrig veta. TROR inte heller det gjort någon skillnad om jag haft något under.
Link to comment
Share on other sites

Som helt oreligiös och vandrande mellan de olika metoderna slipat och stålsicklat så provade jag att köra stålsicklat + glidvallat Star högfluorkloss+Star F1-pulver i årets ÖS måndag.

Bästa glidet någonsin och bästa tiden (kanske ointressant men det är kul att nämna 6:22).

Gillar enkelheten med stålsicklingen dvs kan göra det själv plus att det går att köra ovallat när man tränar och sen kan man spetsa med glidvallning till tävling.

Link to comment
Share on other sites

Då har jag en fråga!

Om nu ovallade skidor funkar så bra, varför åker då inte eliten ovallat vid alla tävlingar, än bara t.ex. som ryktet säger Thunder Bay?

Hur vet du att eliten aldrig åker ovallat? Vet vi överhuvudtaget exakt vad eliten har under skidorna?

 

Det är inte så lätt att man kan säga att det ena eller andra sättet är det enda rätta. Allt handlar om att skapa rätt yta. Som jag skrev tidigare så tycker jag du ska ta del av den forskning som gjorts där Sture Hogmark varit ledaren. Sture är ansedd i världen som en av de främsta vad gäller friktion så det är inte någon "garagenisse" som uttalar sig.

Principen är enkel: Skapa en så slät yta som bara möjligt, strukturera denna yta för vatten transporten och du har fått optimalt läge för ett bra glid (=låg friktion). Principen är enkel, praktiken givetvis inte lika enkel.

Du hävdar att ytan tas fram genom stenslipning och vallning, jag tror att det går minst lika bra och i vissa fall t.o.m bättre genom att stålsickla. Framtiden får förhoppningsvis ge oss mer kött på benen om vem som har minst fel :)

 

Här kan du läsa: Forskning

Link to comment
Share on other sites

Det är lika mycket troende hit och dit som alltid, vad gäller denna fråga. Jag tror inte att en vallad skida tar upp mer smuts en en ovallad. För detta finns inga bevis någonstans. Inga vettiga bevis i K avhandling heller.

 

Det som däremot är en sanning är att förr sicklade man skidor. Tills norrmännen (har jag för mig att det var) ett år slog igenom med dunder och brak när de hade stenslipade skidor. Att detta till stor del var strukturens fördel är given. Numera finns förvisso rillrar att göra struktur med på sicklade skidor, så utvecklingen har gått långt vad gäller struktur. Vallat har man dock i stort sett alltid gjort tills galne ryssan kom men sin "revolutionerande" sickling. En tillbakagång om det inte varit för övrig strukturering efteråt.

 

Jag lovar att testa mina 30-kronors rcs på lägret med Broms-Kalle som vittne. en K-sicklad och en sandpapprad vallad. Jag ska jämföra mot andra skidor som är slipade och vallade också. Men jag kan hålla med om att tester efter många mil är svåra. Då är det väl troendet som kommer in, även om jag hade velat lämna det i kyrkan.

Link to comment
Share on other sites

"Tro kan försätta berg" heter det ju, så det kan ju ha en viss betydelse :)

 

Stenslipning har utvecklats den med och skillnaden mellan bra och dålig är hur slät ytan blivit efter slipiningen. En duktig slipare på en väl fungerande slip kan få till bra ytor.

Struktur har en stor betydelse, det tror jag båda läger kan hålla med om. Jag kan då tycka att den släta ytan kan jag åstakomma själv med sickeln och rillningen finns onekligen verktyg för. Då återstår det om vallan ger ytterligare förbättringar?

 

Ska bli intressant att ta del av testresultatet, framförallt på den sandpapprade skidan. Min gissning är att du inte kommer att få den tillräckligt slät. Men det är en gissning!

Link to comment
Share on other sites

Ska bli intressant att ta del av testresultatet, framförallt på den sandpapprade skidan. Min gissning är att du inte kommer att få den tillräckligt slät. Men det är en gissning!

Jag har redan sandpapprat upp ena skidan med "enkla" Biltemasandpapper, avlutat med 1200 korn. Därefter är den bara vallad en gång med BWLF. Den andra är redan K-sicklad. Fortsättning följer efter den 6/12.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Svar till Stefan Sand: Vi kan självklart aldrig någonsin veta exakt vad som används under elitens skidor. Det jag menar är att om det vore en bra lösning med att åka ovallat så borde det höras mer ute i media, det mesta som i alla fall jag hört så sågas det ovallade alternativet mestadels och Kuzmins sicklar verkar ju inte vara överrepresenterade i landets skidbutiker. Som ett exempel kan ju nämnas att när Aukland vann VL på "zeroskidor" så började direkt efterfrågan på sådana skdor och marknadsföringen från fabrikanterna tog fart, något liknande har jag varken hört eller sett vad det gäller sicklade skidor!

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Svar till Stefan Sand: Vi kan självklart aldrig någonsin veta exakt vad som används under elitens skidor. Det jag menar är att om det vore en bra lösning med att åka ovallat så borde det höras mer ute i media, det mesta som i alla fall jag hört så sågas det ovallade alternativet mestadels och Kuzmins sicklar verkar ju inte vara överrepresenterade i landets skidbutiker. Som ett exempel kan ju nämnas att när Aukland vann VL på "zeroskidor" så började direkt efterfrågan på sådana skdor och marknadsföringen från fabrikanterna tog fart, något liknande har jag varken hört eller sett vad det gäller sicklade skidor!

Jag äger ett par Fischer zero skidor, som jag tränat med alltid när det är problemföre. Helt underbara är dom då. Bäst funkar dom efter ny blötsnö när klister isar....

Link to comment
Share on other sites

Klart Fischer gärna går ut med att zero-skidor når framgång, det säljer ju skidor. Vilken tillverkare/sportsäljare vill gå ut med att göra ingenting o gratis ger framgång? Se på vad som händer när nån vinner segrar på flera år gamla skidor, inte fan går Fischer eller Atomic ut med att "köp 2004 års skida, den vann just guld"
Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Svar till Stefan Sand: Vi kan självklart aldrig någonsin veta exakt vad som används under elitens skidor. Det jag menar är att om det vore en bra lösning med att åka ovallat så borde det höras mer ute i media, det mesta som i alla fall jag hört så sågas det ovallade alternativet mestadels och Kuzmins sicklar verkar ju inte vara överrepresenterade i landets skidbutiker. Som ett exempel kan ju nämnas att när Aukland vann VL på "zeroskidor" så började direkt efterfrågan på sådana skdor och marknadsföringen från fabrikanterna tog fart, något liknande har jag varken hört eller sett vad det gäller sicklade skidor!

Jag förstår din poäng men vi kan också se det i skenet av konservatism.

När Kuzmins avhandling presenterades var "branschen" mycket snabb att i princip idiotförklara honom. Det fanns ingen hejd på hur dum han var. Det om något visar hur mycket "branschen" själva gör för utveckling och hur konservativt det är. Det har nu svängt en del och Primaterias samarbete med landslagen är ett bevis på att något är på väg att hända. Därmed inte sagt att det inom kort enbart kommer att åkas på stålsicklade skidor för därtill tror jag dagens belag inte är tillräckligt utvecklade. Tiden får visa huruvida skidtillverkare vill och kan intressera sig för att seriöst titta på nya belagstyper för stålsickling eller vad som kommer att hände.

 

Fortsättning följer efter den 6/12.

Ser fram emot detta. Tyvärr beslöt vi själva att ställa in nästa helgs läger i Orsa p.g.a snöbristen så min nästa kontakt med snö blir förhoppningsvis julhelgen i stugan i Furudal.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Svar till Stefan Sand: Vi kan självklart aldrig någonsin veta exakt vad som används under elitens skidor. Det jag menar är att om det vore en bra lösning med att åka ovallat så borde det höras mer ute i media' date=' det mesta som i alla fall jag hört så sågas det ovallade alternativet mestadels och Kuzmins sicklar verkar ju inte vara överrepresenterade i landets skidbutiker. Som ett exempel kan ju nämnas att när Aukland vann VL på "zeroskidor" så började direkt efterfrågan på sådana skdor och marknadsföringen från fabrikanterna tog fart, något liknande har jag varken hört eller sett vad det gäller sicklade skidor![/quote']

Jag förstår din poäng men vi kan också se det i skenet av konservatism.

När Kuzmins avhandling presenterades var "branschen" mycket snabb att i princip idiotförklara honom. Det fanns ingen hejd på hur dum han var. Det om något visar hur mycket "branschen" själva gör för utveckling och hur konservativt det är. Det har nu svängt en del och Primaterias samarbete med landslagen är ett bevis på att något är på väg att hända. Därmed inte sagt att det inom kort enbart kommer att åkas på stålsicklade skidor för därtill tror jag dagens belag inte är tillräckligt utvecklade. Tiden får visa huruvida skidtillverkare vill och kan intressera sig för att seriöst titta på nya belagstyper för stålsickling eller vad som kommer att hände.

 

Fortsättning följer efter den 6/12.

Ser fram emot detta. Tyvärr beslöt vi själva att ställa in nästa helgs läger i Orsa p.g.a snöbristen så min nästa kontakt med snö blir förhoppningsvis julhelgen i stugan i Furudal.

Men nu vet jag då inte vad vi drar för förhastade slutsatser.:-D

Att landslaget använder sig av en sickeltillverkares verktyg innebär ju inte per automatik att man kör på just stålsicklat!?

Link to comment
Share on other sites

Ser fram emot detta. Tyvärr beslöt vi själva att ställa in nästa helgs läger i Orsa p.g.a snöbristen så min nästa kontakt med snö blir förhoppningsvis julhelgen i stugan i Furudal.

Fast i det köldhålet lär det väl vara -25grader då i några veckor istället. :)

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Svar till Stefan Sand: Vi kan självklart aldrig någonsin veta exakt vad som används under elitens skidor. Det jag menar är att om det vore en bra lösning med att åka ovallat så borde det höras mer ute i media' date=' det mesta som i alla fall jag hört så sågas det ovallade alternativet mestadels och Kuzmins sicklar verkar ju inte vara överrepresenterade i landets skidbutiker. Som ett exempel kan ju nämnas att när Aukland vann VL på "zeroskidor" så började direkt efterfrågan på sådana skdor och marknadsföringen från fabrikanterna tog fart, något liknande har jag varken hört eller sett vad det gäller sicklade skidor![/quote']

Jag förstår din poäng men vi kan också se det i skenet av konservatism.

När Kuzmins avhandling presenterades var "branschen" mycket snabb att i princip idiotförklara honom. Det fanns ingen hejd på hur dum han var. Det om något visar hur mycket "branschen" själva gör för utveckling och hur konservativt det är. Det har nu svängt en del och Primaterias samarbete med landslagen är ett bevis på att något är på väg att hända. Därmed inte sagt att det inom kort enbart kommer att åkas på stålsicklade skidor för därtill tror jag dagens belag inte är tillräckligt utvecklade. Tiden får visa huruvida skidtillverkare vill och kan intressera sig för att seriöst titta på nya belagstyper för stålsickling eller vad som kommer att hände.

 

Fortsättning följer efter den 6/12.

Ser fram emot detta. Tyvärr beslöt vi själva att ställa in nästa helgs läger i Orsa p.g.a snöbristen så min nästa kontakt med snö blir förhoppningsvis julhelgen i stugan i Furudal.

Men nu vet jag då inte vad vi drar för förhastade slutsatser.:-D

Att landslaget använder sig av en sickeltillverkares verktyg innebär ju inte per automatik att man kör på just stålsicklat!?

Landslaget kör numera också

med stålsicklat (primateria) men de avslöjar inte hur de använder dem, men

polersickeln går varm hos dem enligt Primateria.

Då kommer vi till frågan, vad är stålsicklat? Maskinslipad struktur som man använder Primaterias stålsickel på för att jämna till ytorna och ta bort mikrohår? Sedan petar nog landslaget på flour, det ger bättre glid initialt det är alla överens om, sedan gäller det att byta skidor så ofta man får. Har skidbytena kommit till för att det ska vara bättre med vallat än ovallat? Att köra över vallaväckmattor som man gjorde i Thunder Bay förbjöds, det premierade ovallat..., jag är nöjd med mitt konspirationsteorinlägg :).

Link to comment
Share on other sites

Men nu vet jag då inte vad vi drar för förhastade slutsatser.:-D

Att landslaget använder sig av en sickeltillverkares verktyg innebär ju inte per automatik att man kör på just stålsicklat!?

Givetvis inte, de ligger bara i lådorna och sammlar damm eller så får det fett betalt av Primateria för att vi ska tro att de testar dem ;)

 

Fast i det köldhålet lär det väl vara -25grader då i några veckor istället. :)

Nja, den kylan brukar komma strax efter nyår och ligga fram till trettonhelgen :)

Link to comment
Share on other sites

Har skidbytena kommit till för att det ska vara bättre med vallat än ovallat? Att köra över vallaväckmattor som man gjorde i Thunder Bay förbjöds, det premierade ovallat..., jag är nöjd med mitt konspirationsteorinlägg :).

Lite svårt att räkna men får det till att på 78 herr och damtävlingar i WC och OS detta år så används skidorna längre än 18 km max ca 7 ggr varav över 30 km ca 3 ggr. Lite svårt att räkna eftersom jag inte orkat leta igenom hur ofta man får byta skidor, troligen är det alltså ännu mer sällan. Utan att vara konspiratoriskt så kan man väl i alla fall säga att incitamentet att göra enormt tidsödande tester på nya sätt att preparera skidor för långlopp på 90 km inte är så stor på landslagsnivå där de stora resurserna finns. Långloppsåkare på elitnivå har inte riktigt samma resurser så de håller sig sannolikt till de som de vanliga landslagen satsar på. För min egen del på min motionsnivå går det i alla fall likvärdigt mellan traditionell preparing och stålsickling. Kommer troligen att köra lite blandat i år.

Link to comment
Share on other sites

Men nu vet jag då inte vad vi drar för förhastade slutsatser.:-D

Att landslaget använder sig av en sickeltillverkares verktyg innebär ju inte per automatik att man kör på just stålsicklat!?

Givetvis inte' date=' de ligger bara i lådorna och sammlar damm eller så får det fett betalt av Primateria för att vi ska tro att de testar dem ;))[/quote']

Öhh..det var kanske inte riktigt vad jag menade eftersom stålsicklar kan användas i andra sammanhang än att just åka på en stålsicklad yta..men vad vet jag...

Link to comment
Share on other sites

Då har jag en fråga!

Om nu ovallade skidor funkar så bra' date=' varför åker då inte eliten ovallat vid alla tävlingar, än bara t.ex. som ryktet säger Thunder Bay?[/quote']

Hur vet du att eliten aldrig åker ovallat? Vet vi överhuvudtaget exakt vad eliten har under skidorna?

 

Det är inte så lätt att man kan säga att det ena eller andra sättet är det enda rätta. Allt handlar om att skapa rätt yta. Som jag skrev tidigare så tycker jag du ska ta del av den forskning som gjorts där Sture Hogmark varit ledaren. Sture är ansedd i världen som en av de främsta vad gäller friktion så det är inte någon "garagenisse" som uttalar sig.

Principen är enkel: Skapa en så slät yta som bara möjligt, strukturera denna yta för vatten transporten och du har fått optimalt läge för ett bra glid (=låg friktion). Principen är enkel, praktiken givetvis inte lika enkel.

Du hävdar att ytan tas fram genom stenslipning och vallning, jag tror att det går minst lika bra och i vissa fall t.o.m bättre genom att stålsickla. Framtiden får förhoppningsvis ge oss mer kött på benen om vem som har minst fel :)

 

Här kan du läsa: Forskning

Jag aar just nu i Kazakhstan och har foerst nu kunnat see vad som skrivits paa denna intressanta traad. Jag haaller med om mycket som skrivits och mycket motsaager ju inte det jag sjaalv kommit underfund om bl.a. genom omfattande tester paa amatoernivaa och 11 genomfoerda Vasalopp|ooppna spaar paa staalsicklade skidor (en gaang toppat med superglidvalla utan att jag fick baattre resultat).

Jag haaller med Stefan om att Professor Sture Hogmark aar en utmaarkt forskare jag har stort foertroende och beundran foer. Samtidigt vill jag paapeka att det var en annan forskare, Leonid Kuzmin, som forst gjorde aatminstone mig uppmaarksam paa att detta verkligen kunde fungera (som jag sagt maanga gaanger tidigare, JAG var nog den som var mest skeptisk, naastan i Dunderklass !). Den information jag har aar att det aar meningen att Kuzmin snart skall foersvara aaven en doktorsavhandling paa sina upptaackter och publikationer.

Tack Leonid, tack Sture, och tack alla ni andra som bidragit till detta trendbrott som definitivt kommer att faa stor betydelse aaven om det tog mycket laangre tid aan aatminstone jag kunde gissa. Paa maandag aar jag hemma igen.

Link to comment
Share on other sites

Men nu vet jag då inte vad vi drar för förhastade slutsatser.:-D

Att landslaget använder sig av en sickeltillverkares verktyg innebär ju inte per automatik att man kör på just stålsicklat!?

Givetvis inte' date=' de ligger bara i lådorna och sammlar damm eller så får det fett betalt av Primateria för att vi ska tro att de testar dem ;))[/quote']

Öhh..det var kanske inte riktigt vad jag menade eftersom stålsicklar kan användas i andra sammanhang än att just åka på en stålsicklad yta..men vad vet jag...

Så du menade att de använder sicklarna men sedan vallar skidorna ovanpå?

Var det så är vi mer överens :)

Link to comment
Share on other sites

(som jag sagt maanga gaanger tidigare, JAG var nog den som var mest skeptisk, naastan i Dunderklass !).

:)

 

- Jag gillar att glidvalla, har gjort det i 34 år och tycker inte det är svårt.

 

- Stålsicklade skidor på 80-talet som en galning, för att få fram bra "belag" och bra glid. (Dock med valla efteråt.)

 

- Testade sicklade ovallade skidor för två år sedan, mot stenslipade vallade. Blev positiv över hur bra sicklade ovallade gled, men för mig gled de sämre än slipade vallade.

 

- Efter Hogmarks föredrag kan jag mycket väl tänka mig stålsicklade skidor i riktigt kallföre, dvs kallare än 10 minus. (Dock kommer jag att glidvalla.)

 

- Tycker sicklade skidor över lag är OK för motionärer.

 

- Blir anti när stålsickling ska framhållas som bäst i alla lägen.

 

- Blir anti när det påstås att valla tar åt sig mer smuts än belag, när sådana bevis inte finns.

 

- Tycker att enkelheten i stålsickling gått förlorad, då man ska hävda att den är överlägsen stenslipning/glidvallat. Primateriasicklar och rillrar för ca summa sumarum 5000kr.

 

- Ser dock inte att skillnaden mellan just stenslip av en Tazzari mot en stålsickling med en primateria-sickel som den stora intressanta stötestenen. Är mer intresserad av kemin bakom ifall en vallad belagsyta tar upp mer smuts än en ovallad belagsyta. Om så är fallet, var går den optimala gränsen för en långloppsåkare.

 

Fortsätt åka dina Vasalopp på ovallade skidor om du vill Lars-Erik. Om jag någon gång får valla upp dina skidor efter en stenslipning av en duktig Tazzarislipare, så ska jag göra det gratis inför ett av dina Vasalopp. :)

Link to comment
Share on other sites

Givetvis inte' date=' de ligger bara i lådorna och sammlar damm eller så får det fett betalt av Primateria för att vi ska tro att de testar dem ;))[/quote']

Öhh..det var kanske inte riktigt vad jag menade eftersom stålsicklar kan användas i andra sammanhang än att just åka på en stålsicklad yta..men vad vet jag...

Så du menade att de använder sicklarna men sedan vallar skidorna ovanpå?

Var det så är vi mer överens :)

Nej inte så heller menade jag..Inte alls..Men känner tyvärr som ny på detta forum att det kanske inte är det rätta stället att uttycka sina åsikter om man inte förespråkar en viss metod så jag tror jag avstår helt förklara vad jag menar..

Link to comment
Share on other sites

Öhh..det var kanske inte riktigt vad jag menade eftersom stålsicklar kan användas i andra sammanhang än att just åka på en stålsicklad yta..men vad vet jag...

Så du menade att de använder sicklarna men sedan vallar skidorna ovanpå?

Var det så är vi mer överens :)

Nej inte så heller menade jag..Inte alls..Men känner tyvärr som ny på detta forum att det kanske inte är det rätta stället att uttycka sina åsikter om man inte förespråkar en viss metod så jag tror jag avstår helt förklara vad jag menar..

Det är väl alldeles utmärkt att uttrycka sina åsikter oavsett om man är "fundamentalist" (missförstå mig rätt) åt ena eller andra hållet eller inte tar ställning om huruvida vallning eller sickling är det enda rätta.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...