Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Everest hjul


Kinchan

Recommended Posts

Mina Everest hjul har en bredd på 52mm vid axeln, täckbrickan inräknad. Detta är samma bredd på hjul som på Elpex wasa 610.

 

På nätet så anges att swenor finstep skall ha 52mm som hjulbredd.

 

Bäst är ju ändå att ta med sig ett swenor finstep hjul till affären och jämföra.

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas att du är medveten om att Everest hjulen inte bara är billigare än andra hjul?

De är också trögare och har sämre komfort än t ex Elpex Wasa 610.

 

Mina bakhjul är också "platta" på axeln för att inte kunna rotera baklänges, på Elpex är det runda axlar som måste dras åt med muttern för att backspärren ska fungera.

Axelöppningen på mina Everest är alltså mindre än själva axeldiametern (kan man förstå den beskrivningen?).

För övrigt känner jag inte till fler skillnader.

 

Jag hade själv köpt nya rullskidor om jag hade slitit ut mina hjul på mina Everest rullskidor.

Det är betydligt roligare att få lite fart med ett par 2:or till hjul, mer stakträning helt enkelt.

 

Jag rekommenderar bara Everest för de som vill ha mycket träningseffekt helt enkelt.

 

Valet är givetvis enskilt, själv valde jag dem för att jag tyckte att de andra vara för dyra...

men utan att ha prövat dem! Nu ångrar jag mig men vill inte byta innan de är utslitna vilket tar tid när man bara kör 40 mil om året...

Link to comment
Share on other sites

Dessutom betydligt snabbare vid högre temperaturer?

En runda på 11,4 km tar ca 54 minuter vid kyla (1-6 grader) och under 50 minuter vid lite varmare asfal (15-25 grader).

Finns samma temperaturberoende för andra märken?

(samma varje år så jag utesluter nog mina egna fysiska föutsättningar... som faktiskt borde förbättras på hösten)

 

50 mil på ett par veckor, puh. Då rekommenderar jag 3:or eller 4:or så att det ger lite mer styrka ;)

Link to comment
Share on other sites

Visst är det trögt och åka med Everest. Men är man medveten om det så är Everest hjulen ganska så bra att åka på ändå. På dålig asfalt tycker jag nästan att det är skönare att åka med Everest än med Eagels gula hjul.

 

Kör man ensam eller om man är den starkare åkaren så går det bra att åka med andra trotts att man kör med Everest.

Link to comment
Share on other sites

Behöver köpa nya hjul till mina rullskidor (swenor finstep). Undrar nu om everest hjulen fungerar,det skiljer ganska mycket i pris på dem och orginal hjulen.

Jag kör delvis med Everesthjul till mina Finstep. Eftersom den stommen dämpar mkt bättre än orginal i alu så passar de annars väldigt okomfortabla och hårda hjulen hyfsat bra. Du måste skaffa en eller två brickor och sätta på axeln mellan hjulet och gaffeln eftersom hjulen är lite smalare än original.

Hjulen rullar nästan lika trögt som Swenor treor. Kullager, axel, och spärrlager tycker jag är minst lika bra som på "märkeshjul" men gummit är hårdare och slits fortare.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...