Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Långa eller korta stavar


skidguru

Recommended Posts

Är 185cm, använde tidigare 158. Testade längre stavar när jag köpte ett par nya i december 2008, 175cm enligt nicks rekommendation. Körde hela säsongen med detta efter utvärdering av att jag får lägre puls jmf med 158 stavar. Tyckte att jag tappade lite maxfart,impuls dvs "stämm", kapade i omgångar ner till 170, har gjort korttester med 167, kändes för kort. 170 funkar bra för mig, tycker jag får schysst stämm med det, funkade utmärkt i diagonal. Den enda vetenskapliga studien som gjort om stavlängd är Johnny Nilssons "Dubbelstakning", kom i våras och finns på GIH han förodar ungefär 93% av kroppslängd, blir väll drygt 170 för mig. Diskussion som varit tidigare om att man ska använda samma teknik (ha handen i exakt samma position som korta, därmed måste den långa staven sättas i längre bak) med långa stavar som med korta innebär i princip bara att det blir en lägre växel, se diskussionen på stavlängdstesttråden. För att utnyttja de långa stavarna "rätt", ska du ändra teknik.

Vitsen med långa stavar är att du har mycket spetsigare vinkel i armbågen och enklare kan hålla emot kraften som skapas i början med mage, höfböjare och rygg. Med "rätt" längd måste du göra ett större vertikalarbete (därför större syreförbrukning), eftersom du innan stavarna nuddar snön redan har böjt dig. Denna rörelseenergi kan du inte omvandla till kraft eftersom triceps inte orkar hålla emot. Samma spetsiga vinkel i armbågen gör att du kan hänga i stavarna uppför och orkar staka mer uppför.

 

Det är lustigt, de i eliten kör med kanske 158 i snitt på min längd på långlopp, sedan finns Ronnie Lööf som jag tror är lika lång som mig och kör med så långa stavar som det är tillåtet, dvs kroppslängd, brukar väll komma runt 30 på Vasan som "motionär" och nära 40 år gammal. De som vet (varför de vet är oklart, men det har alltid varit så och så ska det vara), säger att jag borde kapa stavarna, ändå är jag närmare "rätt" längd, än Ronnie Lööf längd.

Link to comment
Share on other sites

Har med tiden börjat hålla med rotebrostakaren till del. Dessutom mår min rygg bättre av att åka med längre stavar. Är typ 187 och kör idag med 165 cm stavar, ibland med 160.

 

När jag provåker mina gamla 153/155 cm blir jag tröttare och får lättare ont i ryggen. Men skulle jag åka knixiga skogsspår med mycket diagonal o småsvängar runt stock och sten (tyvärr alltmer sällan nu när man oftast hamnar på pistmaskinkörda skidgator), skulle jag kanske föredra de korta stavarna

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 weeks later...
Stavlängd är ju ganska individuellt men det jag har hört är följande: 25-30 cm kortare än du är. Om du är stark i övre delen av överkroppen (axelpartiet) gå för den längre varianten (ca 25cm). Om du är starkare i nedre delen av överkroppen (mage+ryggslut) gå för den kortare rekommendationen. 25-30cm är ju beräknat att staven inte skjunker ner i snön bredvid spåren som det tyvärr brukar göra i de spår jag åker i. Så jag funderar på att köpa lite längre stavar bara att ha som träning i och med att det skjunker ner lite i dåligt preppade spår. Jag är 1.85cm och kör med 160cm stavar.
Link to comment
Share on other sites

Jag är 182,5 cm lång och kör med 155 cm långa stavar.

Det motsvarar tumregeln om 0,85 x längden.

 

Provade med 157,5 cm (0,86 x längden) på de nya stavarna när jag kapade och det slutade med värk runt nacken.

Det kanske hade gett med sig om jag hållit ut ett tag.

Link to comment
Share on other sites

Kørte halvvasan og staffet med 153cm stave. Jeg er 179. Jeg lagde mærke til at jeg satte staven ganske så horisontelt i. Hvad jeg lagde mærke til, var at min kropsvægt blev flyttet frem mod tæerne, hvilket føltes som om at jeg fik en bremsning fra fæstezonen (Som er meget kort frem og bak). Jeg tænker lidt om man nu har en mere vertikal stakisætning om man ikke også får løftet fæstezonen lidt op og dermed måske får et bedre glid også... ? Jeg har ihvertfald cuttet mine stave yderligere 1,5cm og skal nu teste dette.
Link to comment
Share on other sites

Kørte halvvasan og staffet med 153cm stave. Jeg er 179. Jeg lagde mærke til at jeg satte staven ganske så horisontelt i. Hvad jeg lagde mærke til, var at min kropsvægt blev flyttet frem mod tæerne, hvilket føltes som om at jeg fik en bremsning fra fæstezonen (Som er meget kort frem og bak). Jeg tænker lidt om man nu har en mere vertikal stakisætning om man ikke også får løftet fæstezonen lidt op og dermed måske får et bedre glid også... ? Jeg har ihvertfald cuttet mine stave yderligere 1,5cm og skal nu teste dette.

Kraften från stavarna ska väl vara riktad vara riktad framåt, inte uppåt.

Kör med stavlängd 170cm, är själv 177cm.

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt kører du? Et helt vasaløb med de stave er da at foragte, muligvis denne stavlængde til skate ski.

 

I øvrigt, lagde jeg mærke til at mit stavisæt har været omkring 5cm foran hælen, hvilket passer med det horisontele stavisæt jeg har haft indtil nu. Derimod så jeg på Vasaloppet søndag at de fleste i eltien, havde et vertikalt stavisæt og ofte omkring 5-10cm FORAN bindingen (tåen...) Dette fik mig til at tænke efter angående glid også, da de i så fald vil lave et mindre løft af den fremre del af foden og have mere vægtfordeling på den midterste del af foden, altså hvor der burde være bedst glid (læs: mindre modstand fra fæstezonen...)

 

Hvordan kan man komme dertil som elitmotionær?

 

Mit bud er:

bevægelighedstræning

styrkelse af bålen i en mere fleksionspræget position (knæ-hofte)

Styrkelse af gluteus maximus muskulatur for at kunne klare at have mere vægtfordeling på hælen

 

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Jag satte i stavarna vid pjäxan förut men sätter i de en bit framför nu efter att ha tittat på denna video.

http://www.teamxtra.no/index.php?parent=435&groupid=442

 

Vet inte om det går fortare eller är bättre men verkar ju inte gå saktare heller.

Men det känns (på mig) runt nacken om stavarna blir för långa när man sätter i såpass långt fram.

 

Tänkte på det att dameliten i Vasaloppet verkade sätta i stavarna mer bakåt jämte herreliten, även om det också där varierar.

Noterade överlag när jag åkte att många sätter i stavarna långt bak vid stakning och pendlar med armarna långt bak.

Link to comment
Share on other sites

Interessant video. Jeg er kommet tilbage fra 20km stakning i fine isede spor på en bane med totalt 350 positive højdemeter. Varierende grader fra 2-4% opad ligeud perfekt til stakning, samt partier med op til 10%. Eftersom sporende var isede, var det ikke noget problem med stakning specielt efter en vasalopsvecka :-)

 

Med mine kortere stave kunne jeg allerede se at jeg satte dem længere foran ifht. før, de endte omkring bindingen nu til lidt foran. Derimod ligeså snart der var mulighed for en højere kadence, endte stavene mere bagud for bindingen (mere horisontelt stavisæt) sikkert pågrund af mere fleksion i hoften (lavere tyngdepunkt)

 

Min konklusion: Jeg må cutte stavene endnu mere, for at kunne holde en højere kadence for at undgå at belaste triceps lokalt pga. fleksions kompensation i skulderen. Jeg tror at jeg vil kunne fordele energien på bålen bedre ved de kortere stave ved øget kadence.

 

Positivt ved lidt længere stave var at jeg under en sprint med meget hælløft kunne få meget kraft i stavene, men det er knappest at man under et vasalop løfter hælene som i en sprint.

 

Det må blive 1 cm mindre tror jeg!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Är 177cm lång ock köra idag med stavar som är 145cm (åker bara klassiskt och har börjar åka mycket skidor i år och känner att ja har en hyffsad teknik). Ska nu köpa nya stavar och funderar då på att köpa 150cm. Funderar på One Way Vasaloppet. Ska jag testa denna längd, för jag ser att många har betydligt längre stavar än så i förhållande till längd. Såg att det var ganska enkelt att kapa stavarna men jag undrar om jag ex. kapar staven 2 cm, påverkar det då staven?

Tacksam för svar!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Är 177cm lång ock köra idag med stavar som är 145cm (åker bara klassiskt och har börjar åka mycket skidor i år och känner att ja har en hyffsad teknik). Ska nu köpa nya stavar och funderar då på att köpa 150cm. Funderar på One Way Vasaloppet. Ska jag testa denna längd, för jag ser att många har betydligt längre stavar än så i förhållande till längd. Såg att det var ganska enkelt att kapa stavarna men jag undrar om jag ex. kapar staven 2 cm, påverkar det då staven?

Tacksam för svar!

Det påverkar staven på så sätt att den blir kortare med allt vad det innebär. Det blir dock ingen skillnad mot om du hade köpt en stav som var 2 cm kortare (148cm) från början. Obs, kapa stavröret i toppen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...