Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Långa eller korta stavar


skidguru

Recommended Posts

Jag hade ju inte köpt kortare än 150 cm, och inte längre om du inte behöver ha lite stavrörsbitar i reserv.

 

Min röst blir på 150 cm.

 

Med ett sådant förhållande kropp/stav går det bevisligen att vinna Vasaloppet med den rätta styrkan och tekniken. ;)

Link to comment
Share on other sites

Okej tack för svar!

Men vad tror ni om längden? För läste på nätet att man ska ta sin längd x 0,85 och det blir 150cm för mig. Men när jag va på stadium sa han att man skulle ta staven under armhålan och sedan kunna lägga armen över.

Testa med 150cm du, jag kör med knappt 0,85 på långlopp med mycket stakning och drygt 0,83 på mer kuperade lopp.

Link to comment
Share on other sites

Jag är178cm liten och har åkt med såväl normal (150) cm som med tok-långa (155)och min erfarenhet är att de tok långa är väldigt aviga att diagonalåka med medans d är grymt sköna att stakåka med...passar då väldigt bra på VL, men de bör vara av d lite mer exklusivare slaget, annars blir det lätt tungt i underarmen pga pendeln.
Link to comment
Share on other sites

Har åkt en del med 175 cm stavar i vinter. Är 193 cm lång. Upplever att stakning på slät mark och i uppförsbackar fungerar bra såsom andra intygat. Däremot stakning med frånskjut, speciellt i uppförsbackar går inte så bra. Har inte läst någon kommentar om detta. Någon som läst Jhonny Nilssons bok, går han igenom för och nackdelar med längre stavar vid olika typ av terräng och skidhastighet (motionär/elit)?
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...