Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tävlingsrullande hjul (1:or) ELLER Super Special racehjul (PU)??


zcykel

Recommended Posts

Alright....

 

Vilka ska man sattsa på/rekomenderas??

Skall du tävla så skall du ha de normalt sett snabbaste, dvs PU-hjul. Skall du enbart träna och

enbart köpa/äga ett par skidor så rekommenderar jag ingen av varianterna utan istället treor (tvåor). Sen är den sanning viss modifikation att PU-hjul är snabbare. På grov asfalt är gummihjulen snabbare och komfortablare.

 

För min del så verkar gummihjul och PU-hjul mycket preliminärt hålla ungefär lika länge. PU-hjulen ser fortfarande väldigt bra ut efter ca 65 mil och medan gummihjulen ser fina ut fram men slitna bak efter ca 150 mil.

Link to comment
Share on other sites

inte konkret men eftersom Swenor nu kommit med PU-hjul som står sig i konkurrensen med Eagle så kan man väl utgå ifrån att det är Swenors utveckling på tävlingshjul som åsyftas.

Link to comment
Share on other sites

Svaret är ju rätt enkelt. Swenor betalar sina åkare bra. Och hjulen är tillräckligt bra att man kan åka på dom, iallafall för heltidsproffs som Ragnar.

Hörde ett rykte om att Swenor kommer med nya egna klassiska PU-hjul nästa år, skall troligen tillverkas i en närliggande fabrik. Mest spännande är väl att se vilken färg de får, nån som vet? :)

Link to comment
Share on other sites

Svaret är ju rätt enkelt. Swenor betalar sina åkare bra. Och hjulen är tillräckligt bra att man kan åka på dom' date=' iallafall för heltidsproffs som Ragnar.[/quote']

Hörde ett rykte om att Swenor kommer med nya egna klassiska PU-hjul nästa år, skall troligen tillverkas i en närliggande fabrik. Mest spännande är väl att se vilken färg de får, nån som vet? :)

Hört detsamma!

Link to comment
Share on other sites

Svaret är ju rätt enkelt. Swenor betalar sina åkare bra. Och hjulen är tillräckligt bra att man kan åka på dom' date=' iallafall för heltidsproffs som Ragnar.[/quote']

Hörde ett rykte om att Swenor kommer med nya egna klassiska PU-hjul nästa år, skall troligen tillverkas i en närliggande fabrik. Mest spännande är väl att se vilken färg de får, nån som vet? :)

rödblå?

Link to comment
Share on other sites

Svaret är ju rätt enkelt. Swenor betalar sina åkare bra. Och hjulen är tillräckligt bra att man kan åka på dom' date=' iallafall för heltidsproffs som Ragnar.[/quote']

Hörde ett rykte om att Swenor kommer med nya egna klassiska PU-hjul nästa år, skall troligen tillverkas i en närliggande fabrik. Mest spännande är väl att se vilken färg de får, nån som vet? :)

rödblå?

För att folk skall tro att de är norska som det står i rubriken?

Fast när de rödblå hjulen snurrar så blir de lila och svenska gul-blå blir gröna:(

Link to comment
Share on other sites

Jag såg att någon hade orange swenor hjul på rollsborundan.

Jag har dom blå swenor hjulen och jag har fått en märkbar förändring på mina hjul nu när det blivit kallare. Jag gjorde ett rulltest mot en kompis som har Eagle innan rollsbo och till min förskräckelse så rullade han ifrån mig lätt, tydligen så hade han monterat dit keramiklager. Kan det verkligen göra sån förändring? eller är det väderleken som har sån betydelse?

Link to comment
Share on other sites

Jag såg att någon hade orange swenor hjul på rollsborundan.

Jag har dom blå swenor hjulen och jag har fått en märkbar förändring på mina hjul nu när det blivit kallare. Jag gjorde ett rulltest mot en kompis som har Eagle innan rollsbo och till min förskräckelse så rullade han ifrån mig lätt, tydligen så hade han monterat dit keramiklager. Kan det verkligen göra sån förändring? eller är det väderleken som har sån betydelse?

Vädret har jag också funderat på! Detta är första säsongen där jag regelbundet tränat rullskidor och i sommras när det var varmt och skönt så kunde jag snitta 20 km/h en bra dag på mina 2:or.

 

Men sen när det blev blött och kallare så tar det flera minuter längre per mil. Och inte lyckas jag åka lika snabbt på mina 1:or nu som jag gjorde på mina 2:or i sommras.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...