Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

stavar


Lakota

Recommended Posts

Har efter ca 100mils rullskidåkande från i juli börjat känna en allt bättre taijming o känsla i diagonal ó andra åk växlar så dagens uppenbarelse då jag jämförde mina CT5 stavar med OneWay diamond som tynell o co kör med var total. Undrar bara om man vågar chansa på sådana kolfiberpjäser om man som jag hoppas på att åka någonstans i led 3 -5 i VL???
Link to comment
Share on other sites

Har efter ca 100mils rullskidåkande från i juli börjat känna en allt bättre taijming o känsla i diagonal ó andra åk växlar så dagens uppenbarelse då jag jämförde mina CT5 stavar med OneWay diamond som tynell o co kör med var total. Undrar bara om man vågar chansa på sådana kolfiberpjäser om man som jag hoppas på att åka någonstans i led 3 -5 i VL???

Chansa aldrig på sämre stavar oavsett märke på VL!

Link to comment
Share on other sites

tom mina yoko stavar har betydligt bättre pendel än swix ct5orna. Är det inte lite overkill att ta ett par oneway diamond ut på asfaltturen?? Hur lätt går ett par kolfiber stavar egentligen sönder? Tävlar en del i cykel och vet eftersom jag vurpat x antal ggr med kolfiberhojen att den pallar, men ett par tunna stavar med en massa hetsiga åkare i första backen på VL...???
Link to comment
Share on other sites

Har brutit en kolfiberstav tre gånger. Två gånger var det rena slag från sidan, och väldigt kallt ute. Ena gången ett ganska löst slag från en annan stav, i 20 minus.

 

En gång i vasaloppets första backe ramlade en kille handlöst bakåt över min stav och jag hann inte rycka undan den.

Link to comment
Share on other sites

Har brutit kolfiberstav 3 ggr:

1: Rullskidor och brunn

2: Efter Eldris på platten, stakade in vänster stav mellan skidor, var i spåret längst till vänster, vänster skida ut och gränslade liten granplanta med vänster stav mellan benen...

3: I Vibyspåret, påkörd av Maximilians rullskidor.

 

Min erfarenhet är att det krävs hyfsat kraftigt sidovåld för att bryta kolfiber. Ni som brutit staven i Vasaloppstarten, hur har det gått till?

Link to comment
Share on other sites

Stod i första branten precis mittemot lilla ladan på "ön". En kille ramlar baklänges, hinner inte rycka upp staven ur backen. Det blev 4 eller 5 delar av den. Knuffade mig in till "ön", fick en ny stav i samma längd och knuffade mig in i lämmeltåget igen. Startade i led 4, kom uppför backen i led 6-7 ungefär. Inte så kul att åka 9 mil med en ny stav, hade ganska feta skavsår i handen. Men åkmässigt var det ganska ok.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...