Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Teknisk information om stavar


hubes

Recommended Posts

Precis som m_rx försökte säga så inträffar förr eller senare Eurlerknäckning även om staven belastas momentfritt.

 

Kraftstavskroken är mycket styvare (och tyngre) än motsvarande bit vanligt stavrör. Sedan går kroken in en bit i den vanliga stavnederdeln, så stavnederdelen kan i sammanhanget nästan ses som fast inspänd i den övre änden.

Jag har jämfört böjdeformationen med Kraftstavenkroken monterad och stumpar av styva rör i olika längder med samma underrörrör. Effekten på deformationen är påtaglig. Jag vet inte vad som ger effekten ännu

1) Antingen är det som du säger Andreas, dvs att vi helt enkelt får ett kortare rör. Det förklarar dock inte att staven med kraftstavenkroken monterad faktiskt kan derformeras åt andra håll än framåt. Att man normalt alltid böjer staven framåt beror väl på att en stav normalt inte belastas momentfrit. Eftersom remmen är infäst i sidan ger ett drag i remmen ett moment som böjer staven i en given riktning.

2) Möjligen påverkar kraftstavens krok en förändring av momentet, dvs att kraften när man drar i remmen anbringas mer centralt genom röret.

3) En annan tanke är att S-kroken ger en annan riktning på kraften ner i stavröret.

Link to comment
Share on other sites

Precis som m_rx försökte säga så inträffar förr eller senare Eurlerknäckning även om staven belastas momentfritt.

 

Kraftstavskroken är mycket styvare (och tyngre) än motsvarande bit vanligt stavrör. Sedan går kroken in en bit i den vanliga stavnederdeln' date=' så stavnederdelen kan i sammanhanget nästan ses som fast inspänd i den övre änden.[/quote']

Jag har jämfört böjdeformationen med Kraftstavenkroken monterad och stumpar av styva rör i olika längder med samma underrörrör. Effekten på deformationen är påtaglig. Jag vet inte vad som ger effekten ännu

1) Antingen är det som du säger Andreas, dvs att vi helt enkelt får ett kortare rör. Det förklarar dock inte att staven med kraftstavenkroken monterad faktiskt kan derformeras åt andra håll än framåt. Att man normalt alltid böjer staven framåt beror väl på att en stav normalt inte belastas momentfrit. Eftersom remmen är infäst i sidan ger ett drag i remmen ett moment som böjer staven i en given riktning.

2) Möjligen påverkar kraftstavens krok en förändring av momentet, dvs att kraften när man drar i remmen anbringas mer centralt genom röret.

3) En annan tanke är att S-kroken ger en annan riktning på kraften ner i stavröret.

Om det är som du säger så tror jag att det är en kombination av att:

 

a) Vi har ett kortare stavrör vilket ger en mindre knäckning vid samma belastning så länge staven är svagare än kraftstaven-mojängen.

 

b) Kraftstaven-mojängen leder precis som du sa ner kraften i stavröret i en annan riktning vilket leder till att staven böjs i en annan riktning.

Link to comment
Share on other sites

Ok, nu har jag läst en himla massa klokheter om stavar så att jag inte blir klok :)

 

Det blir nog CT1 för mig. Är lång och har dålig teknik, så jag måste kompensera på något sätt.

 

Men jag kommer nog köra några passa med mina mjuka stavar, bara för att komma åt snedkrafterna vid isättningen. Knäckning kommer att inträffa, men med bättre teknik skapar man bättre förutsättningar till att den inträffar senare.

 

Sen kan man ju undra hur hårt man klarar av att staka sig i nio mil när man startar i 7 led, som vissa här <= gör.

 

Swix it is then.

 

Nu måste jag plugga in mig mer på vallningen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...