Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

SKidor med barn i pulka


deas

Recommended Posts

Idag ska vi testa skidåkning med pulka. Min dotter är 13 månader och jag har en gammal segebaden/militärpulka. I denna liggunderlag och sedan renfäll. Hon får sen krypa ner med overallen i sin dunsäck och halvligga. Den gamla selen sätter jag bara runt midjan så att det går att staka ordentligt.

 

Jag har förstått at det kan blir ryckigt, men vi får väl se. Någon med erfarenhet och tips?

Link to comment
Share on other sites

Min dotter var/är nyfiken så jag byggde en ryggstöd så hon kunde sitta upprätt.

Tycker det blir mer skidgång än skidåkning med pulka, men det är ju kul att komma ut.

 

/Magnus

Håller med dessa pulkor är relativt tunga, så det blir mer skidgång.

Det kan dock bli rätt bra fart utför när pulkan trycker på!

Link to comment
Share on other sites

Fästvalla! Bakhalt och tung pulka är inget att rekommendera - jag har provat.

 

Sen att hålla nere hastigheten i backar eftersom den tunga pulkan trycker på rätt bra så det kan vara lurigt att få ned farten om det börjar gå för fort.

 

Vi hyrde pulka när vår dotter var knappt 2 år gammal. Hon ville inte sitta i den utan var tvärarg och vrålade och skrek (rätt prövande för svärmor som tog sig an uppgiften...) tills hon fick sitta ovanpå pulkan istället.

Efter ett tag listade vi ut att hon tyckte att hon såg för dåligt så en mer upprätt sittställning och bort med "skyddsrutan" så accepterade hon läget. Funkar om det inte är jättekallt för då vill man nog skydda ansiktet mot kylande vind.

Link to comment
Share on other sites

Om man skall staka är det viktigt att selen kommer tillräckligt långt ned mot höften. Sitter den för högt i midjan blir det enormt ryckigt eftersom man fäller bålen fram och tillbaka. Om den sitter i midjan kan man i stort sett enbart staka med armarna eller som sagts praktisera skidgång.

 

Jag har gjort om selen, eller rättare sagt använder ett bätle där infästningen av skacklarna sitter i höjd med höftleden. Tycker det blir mindre ryckigt då. Det är möjligt att moderna selar ser ut så. Den jag hade är från 60-talet tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Vill man kunna åka skidor istället för att gå, tror jag att det behövs någon slags släde med skidor. Lägre vikt och bättre glid gör att det går att åka mer som vanligt. Jag byggde en själv när våra barn var så små:

http://www.puls.se/forums/iframethread.cfm?id=242231

Men det finns liknande varianter att köpa:

http://www.puls.se/forums/iframethread.cfm?id=244924

Link to comment
Share on other sites

Idag ska vi testa skidåkning med pulka. Min dotter är 13 månader och jag har en gammal segebaden/militärpulka. I denna liggunderlag och sedan renfäll. Hon får sen krypa ner med overallen i sin dunsäck och halvligga. Den gamla selen sätter jag bara runt midjan så att det går att staka ordentligt.

 

Jag har förstått at det kan blir ryckigt, men vi får väl se. Någon med erfarenhet och tips?

Ja, det är bra träning och väldigt skidlikt, skulle säga att det är mer skidlikt i diagonalen än rullskidor (snåla inte med fästet, pulkan drar bara bakåt men hjälper inte till att trycka igenom spannet), men mindre skidlikt rullskidor när det gäller stakning, blir väldigt ryckigt i osynkroniserad takt med stakningen.

Link to comment
Share on other sites

Det enda sättet att åka någorlunda bra klassiskt med en 13 månaders är en bärryggsäck, det blir alltför ryckigt så fort man ökar farten om man släpar på något. Har testat vanlig pulka och en sån ny - cougar carriot tror jag den heter, ser ut som en cykelvagn. Skate + pulka tror jag kan funka, har inte provat det, men då bör det nog vara en modell med skidor under.
Link to comment
Share on other sites

Någon som vet hur stabil sleden (cougar) med skidor er jemført med en vanlig fjellpulkan? Er veldig mye opp och ned her i trondheim så stabilitet er nog veldig viktig.

Ingen aning. Den ser ut att ha ganska hög tyngdpunkt. Bredden mellan skidorna är ungefär som mellan hjulen på en barnvagn. Den släde jag byggde fick jag bredda några gånger innan jag fick den stabil, men sedan gick den att köra fort utför med, med fullt uppställ i kurvorna :)

 

 

Andreas T, er din vindsurfing bild fra görveln føresten?

Nä, den är från Värtan (Näsby Park). Den är tagen med långt tele, så ön som syns i bakgrunden är på andra sidan Värtan, ned mot Askrikefjärden, medan jag är på väg in mot stranden vid Näsaäng.

Link to comment
Share on other sites

Jag har sedan mina barn var 1 år (nu 4 och 9 år). Haft dom i en fjellpulken. Åka klassiskt är lite bökigt, svårt få fäste och ryckigt. Att åka skate är inga problem. Klart att det blir jobbigare, men det går fort utför och barnen brukar snarare ropa snabbare, snabbare -än bromsa!

Om man tycker det känns osäkert utför är det ju stabilare med skatepjäxor.

Den största fördelen är ju att man kan komma längre, ha med sig mer mat, fika, spadar och skidor till barnet, knyta fast ett rep så att storebror kan tolka när han blir trött.

/Petter

Link to comment
Share on other sites

Jag har åkt många mil (cirka 100) med en chariot cougar och det fungerar mycket bra att åka skate. Klassiskt fungerar inte bra, går ej att diagonala då svårt att få fäste och det blir ryckigt vid stakning.

En chariot är inte lika stabil som en fjällpulka men fungar bra i preparerade spår. Har lyckats välta pulkan vid några tillfällen framför allt vid åkning i kurver över 90 grader i hög fart. Träning med pulka hade en stot del i min träning när jag gjorde mitt bästa vasalopp med en placering topp 700.

Link to comment
Share on other sites

Har åkte en del med dottern i den typen av pulka, först i en militärtranportpulka och senare i barnpulkevarianten. Tycker tvärtemot de flesta andra att diagonalåkning fungerar riktigt bra bara man ser till att försöka åka avslappnat. Upplever att ryckigheten bli betydligt värre om man tar i allt för mycket med andra ord passar det, i alla fall för oss, bäst för de lugna längre passen (som ändå bilr rätt jobbiga med en pulka på släp) och inte högintensiva passen i eljusspåret.

Barnpulkan är något mindre, framförallt kortare än militärpulkan och den är dessutom utrustad med ett löstagbart ryggstöd från början.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara hålla med Petter och Jeriko. Skate funkar kanonbra medans klassiskt inte är så kul, speciellt inte stakning.

 

Ett tips, som kanske är självskrivet, är att passa på att åka när de små älsklingarna ska sova. Dottern tror jag aldrig sovit så gott som i pulkan! Då funkar det utmärkt med fullt liggläge. Kompletterade oftast pulkan med en sufflett från ligginsatsen till vagnen för att skydda vid snöfall eller vid sol. De kan bli lite grinigt om de kommer in snö i ansiktet ...

Fanns en plastpinne i framkant på sufletten som jag stick in innaför duken på pulkan och snörade fast.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en Segebaden träpulka som jag drog barnen i, ibland båda samtidigt.

Tjärade in pulkans underrede för att få bättre glid, fungerar bra tycker jag. Har även gått långa fjällturer med pulka. Pulkan är relativt tung, men stabilare än plastpulkorna.

Man bör åka bredvid preparerade spår om dom inte är riktigt fasta. Annars kan man få sura kommentarer och sne´a blickar från vissa personer. Bra fäste är ett måste!

 

En viktig sak lärde jag. Släng selen, använd bara bälte, det är mitt tips!

Då kan man åka rätt så avslappnat utan kraftiga ryck.

Jag hade dessutom gamla skidor med mohairremsor infällda i belaget. Suverent fäste, men sånt finns väl inte längre.

Pulkan finns kvar, så nästa vinter skall jag dra barnbarn i den...

Link to comment
Share on other sites

Testkörde idag.

Erfarenheter:

SKate passar bättre än klassiskt. Måste ha ett bälte som sitter hårdare runt midjan,d et gamla militärbältet(selen) gled ner. Bättre(tightare) fästning i pulkan. Bättre ryggstöd som går högre för nacken, det blir nog skönare. Nått stöd så att barnet inte glider fram (dunsäck på renskinn var en lågfriktionare.) Fixa in fjädring iskaklarna alt byta.

Svårt att staka hur som helst.

Var hos glasmästarn och skulle köpa plexiglas, men han visa ett annat plastliknade glas(?) som gick att borra, böja och såga utan problem. Kostade dock 1200 kvm, fick dock en stor spillbit som var sågad i, 0,75 kvm för 300 spänn. Räcker både till nytt ryggstöd och vindskydd.

 

Jo, det var nog allt. Men det var himla kul och mysigt, och Majken gillade att åka, trots att hon just sovit 1,5 timme och var pigg som men mört! Men skidåkning är ju det bästa som finns...

 

http://majken.lunet10.riksnet.se/album/galleries/Foto0028.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det enda sättet att åka någorlunda bra klassiskt med en 13 månaders är en bärryggsäck, det blir alltför ryckigt så fort man ökar farten om man släpar på något. Har testat vanlig pulka och en sån ny - cougar carriot tror jag den heter, ser ut som en cykelvagn. Skate + pulka tror jag kan funka, har inte provat det, men då bör det nog vara en modell med skidor under.

Fast det går ju inte att staka med bärryggsäcken, vi testade hemma och man lutar sig alldeles för mycket frammåt

Link to comment
Share on other sites

Det enda sättet att åka någorlunda bra klassiskt med en 13 månaders är en bärryggsäck' date=' det blir alltför ryckigt så fort man ökar farten om man släpar på något. Har testat vanlig pulka och en sån ny - cougar carriot tror jag den heter, ser ut som en cykelvagn. Skate + pulka tror jag kan funka, har inte provat det, men då bör det nog vara en modell med skidor under.[/quote']

Fast det går ju inte att staka med bärryggsäcken, vi testade hemma och man lutar sig alldeles för mycket frammåt

Inte med gammaldags stakning, men attackstakning går bra =).

 

Nejdå, det är helt riktigt, stakningsrörelsen blir något begränsad. Jag har åkt en del med dottern på ryggen och tycker man kan hålla rätt god fart, mest diagonal och stakning med frånskjut dock. Känns mkt mer som skidåkning än när man drar pulkan. Kanske skating/chariot-kombinationen är bäst ur ren träningssynpunkt?

 

Däremot är unge i pulkan fantastiskt på andra sätt, då tänker jag kortare fjälltur/inte bråttom, få saker som slår det.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det vet jag (Men snyggt att du plockade upp det från fotot). bilden var bara ett "förevigande" för släkt och vänner, vi hade avslutat åkningen och plockat isärs skaklarna, så jag slängde bara fast dom för fotandets skull och tog fotot på gångvägen.
Link to comment
Share on other sites

Typiskt, här trodde jag att jag kunde lösa ditt behov av "Bättre(tightare) fästning i pulkan."

Men vad är då problemet? Är "hakarna" i pulkan slitna? Tycker nämligen själv att den infästningen är rätt stabil. Var uppe på fjället med tungt packad pulka under lumpen också och visserligen börjar det bli ett tag sedan men jag har inget minne av att det kändes rappligt då heller.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...