Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Verkar som om Pölder tar nya tag med den kastade stålsickelhandensken


Boletus

Recommended Posts

"...Idag så kommer det att drösa in massor av värsting Fischer till oss och det första jag skall göra är att plocka ett par 202 runt 80 kg till en akademiker uppe i Luleå som vilt förespråkar stålsickling....han har gått med på att herr Pölder skall få stenslipa hans nya skidor och vi har lovat varandra att följa utvecklingen av detta ödmjukt mellan varandra när han jämför sina gamla stålsicklade kontra min "superstenslipning" ;-) ;-) ;-)...

hehehehe....nu åker BWLF och sandpappermjukning på rätt ställen på skidan fram...rustad för krig ;-)...nu j-klar skall det elitvallas på hög nivå ;-) ;-)"

 

http://tonypolder.blogspot.com/2009/12/julafton-idag.html

 

Någon här som har tappar denna handske? :) Det är väl inte ...?

Link to comment
Share on other sites

Rubriken är "Julafton idag..." ................

 

Att Lars-Erik testar Pölderslipning är väl ett tecken så gott som ngt på att skyttegravarna inte är så djupa längre även om Lars-Erik givetvis tillhört de mest sansade. T.o.m Herr Pölder är lite ödmjukare i ordvalet. Han förespråkar tex även den "nästan" (fäst)vallningsfria Madshusskidan. Man behöver "bara" Swix zero spray N0002 för 595:- att komplettera fästet med. Ang stålsickling och vallning kan man ju alltid byta ut ett ord ur följande citat ur texten om Madshus-skidan "OBS Jfr alltid med hur bra motionären är på att valla så fästet blir bra…..inte så ofta de får till det."

 

Tror att det är här tricket ligger för att vallningsfabrikanterna, skidfabrikanterna och skidhandlarna skall kunna börja rekommendera stålsicklade skidor som en andra skida under speciella förhållanden. "Speciella" skidor och några extra floursprayer att komplettera stenslipningen med.

 

I det sista stycket verkade jag kanske väldigt cynisk och konspiratorisk men det var inte meningen i så fall, jag både tror och hoppas att utvecklingen är på väg dit. Är lite sugen på att börja med att köpa Madshus vallningsfria hos Pölder.

 

Stor heder åt Pölder och Lars-Erik för detta initiativ i alla fall, vi är spända på att får höra hur det glider.

Link to comment
Share on other sites

Hur man tolkar ordet "förstör" beror på i vilket läger man befinner sig i. Sicklingsförespråkarna tycker väl att man "rättar till" skidan medan glidvallningsfantasterna tycker att skidan "förstörs" med sicklingsbehandlingen.

 

Utan att ha stängt dörren mot sicklingsvärlden är jag nog fortfarande kvar i glidvallningen, då mitt eget test i vintras inte gav någon entydig "vinnare". (se Glidtester) Jag har dock inte lyckats klistra in de två bilderna från testet, hur gör man ? (de ligger kvar i en mapp på Mina dokument)

Link to comment
Share on other sites

Sandpapper mjukning är där fästvallan prepareras

Sandpapper på fästet har väl inget som helst med stålsickling/stenslipning osv att göra, det är väl inget nytt de gör väl de flesta sedan 20 år tillbaka? Möjligen var det så Pölder menade men det är inte så man naturligast tolkade inlägget eftersom det är rätt irrelevant?

 

Och om man skall "sandpappermjuka" fästet på skidan fram är det på främre delen av fästet i så fall och vad gör man i så fall på bakre delen av fästet?

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle tro att han menar att han rundar av belagskanten framme vid brättet. Det brukar jag göra på mina skidor. Belagskanten på nya skidor är ju rätt vass och på den främre delen av skidan bromsar det en del. Man kan se att det sprutar lite snö därifrån om man inte har rundat till kanten.
Link to comment
Share on other sites

Blir intresant att följa utfallet av denna test. Mycket bättre att vara öppen för att prova allt än att gräva ned sig i någon skyttegrav. =)

Är man van att arbeta med handverktyg, så får man väldigt bra yta med stålsickel, tidigare skeptisk men kommer nu att åka på detta. Tror dock att man får snabbare skidor med pulvervallning, men har slutat tävla nu och åker lugnt och stilla

Nu vet jag inte om du syftade på stålsicklat + pulver och/eller stenslipat + pulver, men hur som helst så hade ju även Kuzmin länge på sin websida någon kommentar om att högfluorpulver skulle kunna bättra på glidet en viss sträcka. Min egen grova amatöråkarslutsats har så här långt varit ungefär att fluorpulver skulle kunna ge bättre glid över lag i varmare fören och bättre glid i högfart när det är kallt, men inte nödvändigtvis behöver ge någon märkbar skillnad för en dussinåkare som mig.

 

 

Tack för minusgraderna, nu får gärna snön komma också... =)

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle tro att han menar att han rundar av belagskanten framme vid brättet. Det brukar jag göra på mina skidor. Belagskanten på nya skidor är ju rätt vass och på den främre delen av skidan bromsar det en del. Man kan se att det sprutar lite snö därifrån om man inte har rundat till kanten.

Kanske dum fråge men var på skidan är brättet?

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte det. Stenslip+Primateria Polersickel+Vallning. Snarare ytterligare en grej som man kan tjäna pengar på.

Jo så är det förstås. Fast tyvärr så kanske vi börjar närma oss sanningen för de optimala glidet nu. Stenslipning för att garantera att skidan är helt plan, sedan polersickling för att ta bort alla sickelhår, borstning för att ytterligare förfina ytan sedan ngn form av vallning för att det skall glida bättre och även stöta bort smuts bättre. "Sad but true" för att citera James Hetfield:)

 

Fördelen med detta sätt att preparera skidorna är i alla fall att det garanterat räcker med en omgång av varje "lager" glidvalla eftersom det inte finns ngn som helst anledning att borsta och sickla bort microhår längre. Mättning mer än en gång tror jag ingen tror på längre, möjligen för att "lyfta upp"/ut smuts" på en använd skida som inte är sicklad igen. Sen är frågan om man alltid verkligen behöver de extra lager av "mjuka" paraffiner/LF i botten som skall få de dyra fluorlagren att fästa bättre. Kanske kan det ibland vara bättre att åka på HF (ev nya dyra varianter) så länge den räcker och sedan på det fina belaget än att riskera att den mjuka underlagsvallan tar åt sig smuts när den kommer fram?

Link to comment
Share on other sites

Onekligen har fokus på hur ett bra glid ordnas ändrats de senaste säsongerna. Nu har t.o.m stålsickeln blivit så accepterad att Pölder tar upp den i sortimentet :)

 

Delar till stora delar Everest synpunkter men vill tillägga att jag tror att vi kommer få se en hel del utveckling på strukturverktygen. Fler varianter och förfinade metoder att applicera strukturen på skidan kommer att komma, om jag ser i min kristall kula. Stenslipningen har ju mycket handlat om just struktur men jag gissar att det blir mer "handpåläggning" för att klara fler varianter ute i fält.

 

Tyvärr lär ju dessa verktyg kosta en hel del pengar, titta bara på Swix modellen för dryga 10 lappar. Men som man säger: "det drabbar ingen fattig" för vi skidåkare har ju haft våra plånböcker på vid gavel i många år ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...