Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vinna tid i stavval?


Jonas_

Recommended Posts

Hej!

Kommer under årets säsong göra en mindre satsning på 7-mila 2010. Ett långlopp som mäter 7 mil därav namnet :)

Undrar lite grann över på att införskaffa ett par swix ct1. Åker just nu med ett par ct5:or, och undrar om ni tror det finns något att vinna i på att byta upp sig?

Självklart ska man även ta hänsyn till priset för stavarna som ligger på drygt 2500 kr om man bortser Osla sportslager.

Nämn gärna likvärdiga stavar och skriv gärna era åsikter ang detta.

Kan jag vinna något på stavbyte, och isf hur mycket?

 

//Jonas

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Kommer under årets säsong göra en mindre satsning på 7-mila 2010. Ett långlopp som mäter 7 mil därav namnet :)

Undrar lite grann över på att införskaffa ett par swix ct1. Åker just nu med ett par ct5:or, och undrar om ni tror det finns något att vinna i på att byta upp sig?

Självklart ska man även ta hänsyn till priset för stavarna som ligger på drygt 2500 kr om man bortser Osla sportslager.

Nämn gärna likvärdiga stavar och skriv gärna era åsikter ang detta.

Kan jag vinna något på stavbyte, och isf hur mycket?

 

//Jonas

Staven är mkt lättare så du kommer inte att bli lika trött med samma fart, Staven är extremt mkt styvare så mer av kraften bör leda dig framåt. Det sist nämnda kanske inte betyder lika mkt som för eliten eftersom de flesta inte är lika starka i 7 mil, medan det förstnämnda möjligen skulle betyda mer för motionärer??

Tror alltså du kommer att vinna rätt så mkt men det är svårt att kvantifiera. Ngn borde väl ha testat detta? Men säg minst 1% och max 3%!

Link to comment
Share on other sites

Vägde mina CT5 or (årsmodell ca 2006) 234 gram/st 160 cm. Oneway 920 204 gram. Swix ct1 160 gram och madshus 100HM också 160 gram. alla stavar 160 cm. diffar max 1-2 gram mellan stavpar. nöjd med 100hm, mkt styvare när man hänger på dem uppför än oneway 920. Upplever ct5 som rätt styv men lite tyngre, bra att träna med, slagtålig. Svårt att tro att ct1 är mkt bättre än 100HM, i alla fall på min nivå.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...