Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Control rem


valle

Recommended Posts

Har ställt samma fråga själv några gånger och då riktat in mig på Swix controllrem. Ett svar har varit att det är Salomon som sitter på patentet varför Swix måste ersätta dem för "royalty". T.o.m Pölder benämnder den "svindyr" på sin hemsida ;)

 

En annan förklaring är att det är en högmarginalprodukt i alla led. Den kostar 550:- i butiken och då kan vi räkna med att den kostar ca 250:- ex moms som ordinarie pris hos grossisten. Han i sin tur har också en bra mariginal mot SWIX osv. Då drar det iväg. Men visst fan är det löjligt då tillverkningspriset aldrig kan överstiga 10:-

 

Man får väl sy sin egen hemma i garaget ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har två st sk "kontrollremmar" med handtag av märket Exel, för ovalt rör. Jag säljer dem gärna för billig penning, då jag inte får någon kontroll av staven. Fast de är varken bättre eller sämre än andra sk kontrollremmar var gäller stavkontroll. (har monterat om mina handtag med Swix turrem i läder - helt OK kontroll)

Jag har lite funderingar på att försöka lösa problemet med okontrollen i kontrollremmar - jag har en idé, som jag ej testat ännu. Problemet är att ingångshålet för remmen är så smalt, min idé är kanske inte genomförbar på befintliga handtag.

Tyvärr finns inte Lekis skidskyttestav i vanliga skidsportaffärer - kanske den har bättre kontroll? Är det någon på forumet, som testat deras stav med klick on-off-funktionen på remmen ?

Link to comment
Share on other sites

Har ställt samma fråga själv några gånger och då riktat in mig på Swix controllrem. Ett svar har varit att det är Salomon som sitter på patentet varför Swix måste ersätta dem för "royalty". T.o.m Pölder benämnder den "svindyr" på sin hemsida ;)

 

En annan förklaring är att det är en högmarginalprodukt i alla led. Den kostar 550:- i butiken och då kan vi räkna med att den kostar ca 250:- ex moms som ordinarie pris hos grossisten. Han i sin tur har också en bra mariginal mot SWIX osv. Då drar det iväg. Men visst fan är det löjligt då tillverkningspriset aldrig kan överstiga 10:-

 

Man får väl sy sin egen hemma i garaget ;)

Men om Salomon har patent så lär det väl gå ut någon gång?

Hur länge har controlremmar funnits?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hejsan! Har ett par skigo remmar... är storlek L på dom och ja har dom nästan maxspända ... Ska man kunna hålla staven rakt bak utan att den slår ner i marken eller va man ska säga ? Kanske remmen är för stor då jag har jäkligt små händer?

 

När ja ändå håller på kan ja fråga en till sak! Ja tyckte mina stavar kanske va ett par centimeter för korta så ja höjde upp handtaget ...När ja limma dit dom tröck jag alltså inte ner dom till botten... Har funkat bra hitils...finns det någon nackdel med detta?!

Link to comment
Share on other sites

Hejsan! Har ett par skigo remmar... är storlek L på dom och ja har dom nästan maxspända ... Ska man kunna hålla staven rakt bak utan att den slår ner i marken eller va man ska säga ? Kanske remmen är för stor då jag har jäkligt små händer?

Har du små händer så är rimligen L för stora.

Det verkar vara vanligt att de skickar L-remmar ihop med nya stavar, medans många borde ha kanske M istället.

 

Edit:

SkiGos rem finns ju ganska billigt här, dessutom fraktfritt för den som är anmäld till något av Vasaloppen.

http://www.gironsport.com/giron/product_info.php?cPath=31&products_id=208

Link to comment
Share on other sites

Det är i ovankant av remen emot staven alltså som det skall vara inställt ordetligt. Man skall ha handen så nära toppen som möjligt, då går det att hålla staven rakt bakåt med öppen hand och den slår inte i backen.

 

Men självklart skall remmen runt själva handen inte sitta löst heller, Men det är alltså två olika inställningar vi pratar om på remmen.

 

Vet inte om jag lyckades förklara i ord, men ändå.

Link to comment
Share on other sites

OKi tack för tipsen grabbar... Har nästan de spännt till max men de funkar i alla fall inte.. Måste vara en för stor rem eller nåt... ska prova spänna några millimeter till!

Ja, då kanske du borde prova med mindre.

 

Lite kuriosa:

Jag hyrde skidutrustning i skidtunneln och fick då med L (Madshus).

Efter något varv gick jag tillbaka men han ville inte byta storlek, så det slutade med att jag fick gå ut till bilen och hämta mina egna stavar.

 

 

Apropå stavförlängning så står det lite här:

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=2459

 

Det ska väl helst vara innerör som går ner en liten bit i det gamla och som du sätter fast ett ytterrör på i rätt längd.

Det borde väl hålla med elrör kanske när det är så kort? Eller blir det för tungt?

Link to comment
Share on other sites

OKi tack för tipsen grabbar... Har nästan de spännt till max men de funkar i alla fall inte.. Måste vara en för stor rem eller nåt... ska prova spänna några millimeter till!

Ja' date=' då kanske du borde prova med mindre.

 

 

 

Lite kuriosa:

Jag hyrde skidutrustning i skidtunneln och fick då med L (Madshus).

Efter något varv gick jag tillbaka men han ville inte byta storlek, så det slutade med att jag fick gå ut till bilen och hämta mina egna stavar.

 

 

 

Apropå stavförlängning så står det lite här:

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=2459

 

Det ska väl helst vara innerör som går ner en liten bit i det gamla och som du sätter fast ett ytterrör på i rätt längd.

Det borde väl hålla med elrör kanske när det är så kort? Eller blir det för tungt?[/quote']

Jaha de va som tusan... Mm konstigt jag och 2 tjejer köpte stavarna samtidigt och alla fick L...Han nämde inte nånting om storlekar eller nåt och när ja kööpte stavarna va ja helt grön inom skidåkningen

 

Nu vart de krångligt =) Ja provar att köra på med handtagen lite högre upp! inte märkt nån direkt skillnad än så länge !

Link to comment
Share on other sites

Lite kuriosa:

Jag hyrde skidutrustning i skidtunneln och fick då med L (Madshus).

Efter något varv gick jag tillbaka men han ville inte byta storlek, så det slutade med att jag fick gå ut till bilen och hämta mina egna stavar.

Är nog inte särkilt många handlar som känner till att remmarna finns i flera storlekar. Tyvärr!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...