Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ruggskidor - nån som provat?


Labradoren

Recommended Posts

Köpte ett par Fischer Zero skidor på rea förra säsongen. Har inte hunnit åka så mycket på dem än, men de gånger jag gjorde det var fästet kanon. Hur det är med glidet får jag återkomma till, men det funkade ju för Jörgen Aukland i Vasaloppet förförra året. Du vet väl att det är fuktig nysnö runt nollan som gäller? De funkar inte på grovkonig snö.
Link to comment
Share on other sites

Pölder skriver följande på sin blogg:

 

==============

"Hej

 

Nedan kommer en liten snabb summering av Madshus egna erfarenheter.

 

Mät upp spannet som ska vara något hårdare än kallföres skida (kladdig burkvalla).

Madshus Zon med det gummerade materialet (som ger längre, aggressivare och starkare hår) är bara 46cm för att säkerställa optimalt glid (var just därför Madshus vann testet i Norsk Skidsport).

Vallazonen märks ut (kommer gå utanför den vita , men rugga med våtslip papper hela vägen (alltså även ut på det svarta.

120 hela vägen, 100 kortare, 80 kortare ändå, 60 mitt under 15-20 cm.

 

Jag väljer att jobba längs med, framifrån och dra bakåt.

Alternativt kan man rugga i bägge riktningarna eller diagonalt från bägge håll Efterbehandling: Spraya med Toko HelX 100% Flourspray, 1-2 ggr. Håller borta smuts, förhindrar ifrysning och gör att det går lätt.

Hållbarhet på en ruggning, beror på föret, grovt sliter mer osv. 10 mil är inga problem.

Vid förbättring, rugga upp igen och spraya Helx.

 

Funkar i hur varma fören som helst – kanon!

Runt noll och snöfall är det rullskidfäste och sjukt glid...finns då kanske inget som är bättre på marknaden

Någon minusgrad och upp till minus 10 funkar det bra om det är fuktigt, dock inte på is (inget fäste) och kärv nysnö (för bra fäste – går trögt). Vid grovkornigt funkar det sådär, men så fort det är lite finkorning snö som blandats in i den grova så går det suveränt!

 

OBS Jfr alltid med hur bra motionären är på att valla så fästet blir bra…..inte så ofta de får till det.

 

Hör av er om ni undrar over något."

===========================

 

Detta tyder ju på att åtminstone Madshus ska funka i andra fören....

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Gör ett försök att få liv i tråden!

Äger ett par kallföresskidor, ett par klisterskidor och ett par som är plockade som "långloppsskidor" av en duktig säljare.

 

Överväger nu att göra min samling "komplett" för mig som ambitiös motionär och överväger ev ett par ruggskidor, men skulle vilja ha lite synpunkter. Kan väl också tillägga att jag tycker prylarna och "mixtrandet" med vallning mm är precis lika intressant och roligt som själva åkningen!

 

Är ruggskidor något som är värt att investera i och något som man har användning eller är det risk att dom bara blir stående?

När man plockar ruggskidor, vad letar man då efter vad gäller spannhöjder, längd på spann? Tryckzoner?

Det blir alltså bara ett par ruggskidor om jag kan motivera köpet(vilket jag ju nästan redan gjort ;) ) så vill ju ha något "allround".

Link to comment
Share on other sites

Alltid kul med fler grejer, men för mig funkar det bra att rugga klisterskidorna. Visst man måste rengöra först:)

Jag kör lite tvärtom. Använder mina zeroskidor som träningsskidor i princip alla väder. Ju kallare->desto mindre rugg och blir det plusgrader lägger jag på klister. Räcker inte ruggen till går det alltid o kleta lite valla på oxå. Bara o ta med lite olika sandpapper till spåret så slipper man kleta med valla som måste rengöra efter. Jag har dock aldrig vågat tävla på dem. 

Link to comment
Share on other sites

Okej!

Tips på märke och modell? Just nu har jag Bara sätt fisher rcs och Salomon slab förutom toppmodeller som går loss på över 5000!

Någon som har koll på vad man letar efter vid plock?

Jag kör madshus nanosonic zero. Många affärer rear zero skidor varje säsong och jag köpte mina för typ 1500kr. Nu är ju inte jag någon zeroskida expert men ett hyfsat högt spann bör man ha så inte ruggen tar i när man måste rugga upp ordentligt med typ 60 papper. Jag har 0.4 vid fullvikt på mina och de är utplockade till "elitmotionär". Funkar bra som klisterskida om man inte lägger för tjockt klister oxå.

Link to comment
Share on other sites

Köpte mina Fischer ruggskidor på rea för ett par år sedan. Funkar bra att lägga fästvalla och klister på ruggen och använda dom som "vanliga" skidor. Har rätt många skidpar men detta par är nog mina bästa skidor i klisterföre. Tycker att Fischers ruggzon är för lång, men jag löser det genom att lägga parafin på en del av ruggen.

Ett tips är annars att titta på de olika Skintech skidor som numera finns på marknaden. Här har utvecklingen gått snabbt framåt och priset är lite lägre. Har för mig att jag läst eller hört någonstans att en åkare på denna typen av skida åkte in bland de 100 bästa på Vasaloppet i år.

Link to comment
Share on other sites

mkt begränsade med mkt goda erfarenhet av mina madshus nanosonic zero, såväl vad gäller fäste o glid. - ju dock svårt uttala sig om glidet då jag inte jfrt mot särskilt många, dock mot mina blanka skateskidor som brukar glida bra, och då gled zeron inte märkbart sämre iaf, trots ok fäste i knepig glatt ganska hård kramsnö

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla era svar!

 

ni säger att ruggzonen är lite lång på Fischer, vet någon hur den är på slab ? Det känns som det blir någon av dessa två, har iaf bestämt mig för att slå till på ett par :) frågan är nu bara vilken. Fischer känns säkrare, men vanliga slab har jag också hört mycket gott om.. Dock ingét alls om zero skidorna :p

 

Dock tycker jag att "rätt" plockad skida så ska ju vilekn som av dessa vara bra skidor?

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett par skidor, som jag använde som ruggskidor i vintras, men var inte så nöjd. Jag tänkte lämna in dem för stenslipning och ommärkning av vallazonerna, då jag skall ge dem till min son och han väger lite mer än jag.

 

En fråga: Skall jag be dem stenslipa hela skidan och även slipa bort rugget, så att det blir lättarre att märka ut de nya

vallningzonerna ?

Link to comment
Share on other sites

Ruggskidor är ju troligt bra i nollföre och fallande nysnö. Det är då som dom är helt fantastiskt bra jämfört med alla andra skidor. Har ni inte åkt era ruggskidor i det föret har ni ännu inte sett dess storhet. Då är dom överlägset alla andra skidor och vallningar.

Men det går fint att åka skidorna i alla möjliga temperaurer också, har åkte dom i allt ifrån -20 till +5 °C. Men det är i 0°C dom r värda sitt pris riktigt ordenligt.

 

Men är man ute efter en allround träningsskida s är ju ett par skin-skidor det bästa nuförtiden. Men tävling i nollföre är det bara rugg som gäller

Link to comment
Share on other sites

Nu spekulerar jag vilt och det känns ju knappast som någon risk och det känns ju som något man knappast märker om man slipar skidor 1 gång per år...Men lämnar man fästzonen hela tiden blir väl rimligtvis spannet lägre av det? Blir kvar belag mitt under skidan medan det försvinner i "ändarna".

Men som sagt, jag gissar bara och slipen tar väl så lite att man knappast märker något?

Link to comment
Share on other sites

Precis min tanke!

Man borde ju nästan tillslut få en "kant" precis innan/efter fästzonen om man inte slipar Hela skidan. Blir ju så klart inte skarp, men belaget borde ju bli ojämt efter ett gäng slipar.

 

Vad gäller ruggskidor, vad använder ni för ruggen? Olika vid olika fören ? Träning/tävling?

Sätt swix 2 olika zero spray, hört och läst om gnida in pulver.

Något annat ? Pulver känns ju aningen dyrt för träning även om det kanske inte går mycket. Skillnad på swix sprayen ?(förutom fluoret) ?

 

Finns något vettigt och billigt för träning? Även om det kanske inte rör sig om så många gånger varje år så håller jag träningsvallningen billig. (Förutom burk och klister då, det blir ju inte många kronor).

Link to comment
Share on other sites

Precis min tanke!

Man borde ju nästan tillslut få en "kant" precis innan/efter fästzonen om man inte slipar Hela skidan. Blir ju så klart inte skarp, men belaget borde ju bli ojämt efter ett gäng slipar.

 

Vad gäller ruggskidor, vad använder ni för ruggen? Olika vid olika fören ? Träning/tävling?

Sätt swix 2 olika zero spray, hört och läst om gnida in pulver.

Något annat ? Pulver känns ju aningen dyrt för träning även om det kanske inte går mycket. Skillnad på swix sprayen ?(förutom fluoret) ?

 

Finns något vettigt och billigt för träning? Även om det kanske inte rör sig om så många gånger varje år så håller jag träningsvallningen billig. (Förutom burk och klister då, det blir ju inte många kronor).

Siliconspray ifrån biltema kör jag på o det funkar bra.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...