Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ruggskidor - nån som provat?


Labradoren

Recommended Posts

kan tyvärr inte låta bli köra med schaissedyr fluorsprey från Swix (köpte iofs ngn handfull på redig rea på xxl). - Jag vill ju pröva på träning inför tävling...  (å andra sidan borde jag få en god man förordnad)

 

har iofs nog ngn gång kört m Biltema Silicon, o de funkade utmärkt det med.

Link to comment
Share on other sites

Nu spekulerar jag vilt och det känns ju knappast som någon risk och det känns ju som något man knappast märker om man slipar skidor 1 gång per år...Men lämnar man fästzonen hela tiden blir väl rimligtvis spannet lägre av det? Blir kvar belag mitt under skidan medan det försvinner i "ändarna".

Men som sagt, jag gissar bara och slipen tar väl så lite att man knappast märker något?

Precis, så har jag också funderat, men de gånger jag slipat mina skidor på TP Sport har de lämnat fästzonen oslipad. Jag trodde det var regel bland alla slipare, men nu ser jag att Huselius slipar hela skidan, så det kanske varierar från slipare till slipare.

Vad säger ni andra - hela klassiska skidan eller ej fästzonen - är tanken att uppruggningen tar bort motsvarande slipningen ?

Link to comment
Share on other sites

CarlA vi är nog flera här som borde få en god man, finns på tok för mycket roligt att skaffa. Saker som man absolut inte klarar sig utan! Haha

 

Nu när ni säger det. Lämnade in mina träningsskidor på slip hos en lokal sporthandlare(stor kedja) som jag antar inte har någon speciellt skicklig slipare för något år sedan och det va nog tusan så att ruggningen i fästzonen va kvar.

För mig låter det ju helt orimligt att inte slipa hela skidan, men det finna väl antagligen de som vet bättre.

 

Återigen, tack för tips!

 

Intressant diskussion som uppkommit dessut!

Link to comment
Share on other sites

man lär väl titt som tätt utsätta belagen för värre saker än Silicon o 5/56, utan att det gör ngn som helst skada

Ja, vallaväck(lacknafta) lär ju göra betydligt med skada isf. För att inte snacka om allt klister/blåbärssoppa som man samlar på sig i spåret. Du kan lugnt använda siliconspray. Vad de tryckt i 5-56 har jag ingen aning om så det lämnar jag osagt.

Link to comment
Share on other sites

Okej, vile bara lyfta frågan för säkerhets skull :)

Såg även nu att Aukland säger siliconspray från t.ex bensinmack i sin bok. Eller pulver.

 

Inga åsikter om olika fören?

 

Om man använder pulver, hur tänker man då? Typ det pulver som är lämpligt glid för dagen? Äger idag bara fc7 och fc10 och har nog inga planer på annat om jag inte får panik över glidet till något Vasalopp eller dylikt ;)

Link to comment
Share on other sites

Okej, vile bara lyfta frågan för säkerhets skull :)

Såg även nu att Aukland säger siliconspray från t.ex bensinmack i sin bok. Eller pulver.

 

Inga åsikter om olika fören?

 

Om man använder pulver, hur tänker man då? Typ det pulver som är lämpligt glid för dagen? Äger idag bara fc7 och fc10 och har nog inga planer på annat om jag inte får panik över glidet till något Vasalopp eller dylikt ;)

Blandar du inte ihop saker nu? Rugg är till för o få fäste. Anledningen att man lägger silicon,pulver eller 5-56 är för att det är vattenavstötande så att inte ruggen ska samla snö som fryser till is typ. Om du vill ha bättre glid är det ju bara o göra mindre rugg. Enda föret man kör rugg i är väl 0-gradigt o nysnö btw...

Link to comment
Share on other sites

Det är ju standard vid slipning av klassiska skidor att använda en skydsmall över fästzonen, det var därför jag undrade om det gick att få klassiska skidor slipade över hela skidan på samma sätt som skejtskidor.

hur ser dina vall-, tryck- och glidzoner ut efter 10 slipningar om du bara slipar glidytorna ??? 

Link to comment
Share on other sites

Nä dock kanske dåligt formulerat. Om jag ska gnida in pulver i ruggen för ifrysning, vilket pulver väljer man ?

"Pulver" är ju ganska ospecifikt. Om det är 0 grader och nysnö, väljer jag ett pulver lämpligt för detta före, eller duger vad som helst?

 

Precis, tänker som finn säger. Borde ju bli väldigt konstigt..

Link to comment
Share on other sites

Nä dock kanske dåligt formulerat. Om jag ska gnida in pulver i ruggen för ifrysning, vilket pulver väljer man ?

"Pulver" är ju ganska ospecifikt. Om det är 0 grader och nysnö, väljer jag ett pulver lämpligt för detta före, eller duger vad som helst?

 

Precis, tänker som finn säger. Borde ju bli väldigt konstigt..

Det pulvret som är mest vattenavvisande :) Rent logiskt blir det ju det pulvret för varmast väder då det rimligast är mest vatten då. Flour är vattenavvisande så ju mer flour ju mer vattenavvisande. Mao fc10 i ditt fall då.

Link to comment
Share on other sites

Nu är det kanske inte billigaste lösningen, men flugimpregnering (till fiskeflugor) borde funka optimalt till ruggen.

Om inte jag minns fel är det mer eller mindre en siliconlösning...så tillbaka på ruta 1. Om ni vill hitta riktigt dyra lösningar så kolla på swix utbud men annars så funkar biltemas siliconspray helt ok för oss dödliga :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att skidorna funkar i fler fören än snöfall och / eller nära nollan. Acceptabelt fäste även efter att fuktiga spår fått en ishinna

Jag har Fischer zero 202 för ca 70 kg. Salomon profil på, men NNN kan skickas med.

Om någon har skidor med ca 5-10 kg hårdare spann, så byter jag gärna.

Link to comment
Share on other sites

Om inte jag minns fel är det mer eller mindre en siliconlösning...så tillbaka på ruta 1. Om ni vill hitta riktigt dyra lösningar så kolla på swix utbud men annars så funkar biltemas siliconspray helt ok för oss dödliga :)

Ja vid närmare eftertanke är det nog så.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hej, jag tänkte ta med ett par ruggskidor ifall det blir mycket snö på söndag. Någon som testat rugg i lättare snöfall och minusgrader? Tänkte att det kanske funkar att springa utanför spår där det behövs...

/Magnus

Nedåt -5 i snöfall känns som det funkar ok. Sen kostar det nog väl mycket glid.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...