Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Camel bak


Lakota

Recommended Posts

Var o kikade på camel bak för långloppens skull framöver. Vore intressant o höra vad någon haft för erfarenheter!

Undrar bla om det räcker att "blåsa tillbaka" vätskan för att slippa att eländet fryser igen i temp 0 till -10. Hur länge kan man va ute och hur bra isolerar behållaren mot kyla? Något för 4½milare eller rentav för VL? Är ju rätt vingligt och åkande ta av midje bälte/termoflaska olikn.

Link to comment
Share on other sites

Var o kikade på camel bak för långloppens skull framöver. Vore intressant o höra vad någon haft för erfarenheter!

Undrar bla om det räcker att "blåsa tillbaka" vätskan för att slippa att eländet fryser igen i temp 0 till -10. Hur länge kan man va ute och hur bra isolerar behållaren mot kyla? Något för 4½milare eller rentav för VL? Är ju rätt vingligt och åkande ta av midje bälte/termoflaska olikn.

Jag åker med en camel bak och det är hur bra som hels :) i min får jag i 1,4L och det räcker i 1,5h till 2h åkning.

jag har köpt en isolerad slang till min men den fungerar inte alls så jag blåser bara tillbaks efter att jag har druckit och då får man hela tiden varm dricka :)

Min har inte så mycker isolering runt påsen där drickat är men det gör ingenting för att den håller värmen med hjälp av kroppstemperaturen.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle rekommendera en camelbak (eller liknande) som du har runt midjan. Då slipper du lyfta hela vätskemängden varje gång du stakar. Körde öppet spår i år med denna http://www.wiggle.co.uk/p/run/8/Inov-8_Race_Pro_4_Waist_Hydration_Pack_With_Bladder/5360031760/ och det funkade bra. Jag gjorde ett litet hål i skiddressen baktill och drog slangen innanför och ut vid halsdragkedjan, satte en elastisksnodd runt halsen så att det bara var att fiska upp den när jag skulle dricka.

För att slangen ska frysa tror jag att det måste vara klart kallare än -10, däremot tyckte jag att den inte höll drycken lika varm som min gamla camelbak (får väl isolera lite mer).

Jag har använt camelbak sen början på 90-talet.

(Wiggle har gratis frakt om man beställer över 580 SEK.)

/Petter

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Någon som testat denna variant från Nathan? Funderar på en sådan till ÖS nästa år.

 

http://www.nathansports.com/our-products/hydrationnutrition/snow-line/blizzard

Kör du på bra i Öppet Spår så har du nästan vätskekontrollerna för dig själv efter Mångsbodarna. alltså inga köer.

Men vill du dricka oftare blir det ju något annat.

Mmm, drömma kan man ju. Att köra så fort alltså...

 

Jag tänkte mer på att man vill ju ha vätska med sig och dricka mellan kontrollerna. Jag har ju ett vanligt midjebälte men det är ju lite bökigt att kränga av och på detta men det kanske är överkurs för en medelmåttig motionär att fundera på sånt. Fördelen med en rygga är ju dock att den rymmer 2 liter istället för bara 1 liter i vätskebältet.

Link to comment
Share on other sites

Fungerar bra med camelback. Et vanligt midjebälte med flaska fungerar också bra och är lätt att dricka ur. Nackdelen är att de flesta flaskorna är lite små, 0.75 l.

 

Har aldrig använt ett belte som man behöver ta av för att använda. Tror ett med flaska är lättare att använda.

Link to comment
Share on other sites

Fungerar bra med camelback. Et vanligt midjebälte med flaska fungerar också bra och är lätt att dricka ur. Nackdelen är att de flesta flaskorna är lite små, 0.75 l.

 

Har aldrig använt ett belte som man behöver ta av för att använda. Tror ett med flaska är lättare att använda.

Du har aldrig haft problem med att flaskorna fryser? Jag har ett sådant här bälte ("thermobelt") som man som sagt måste ta av sig för att dricka ur.

 

http://www.polder.se/1/sv/vaetskebaelten-etc./exel-thermobelt.php

 

Men den största fördelen med en "camelbak" är ju att den rymmer dubbelt så mycket vätska (2 liter).

Link to comment
Share on other sites

Har faktiskt aldrig haft problem med frysning i flaska men derimot har slangen fryset på camelbacken noen gang men då på grund av misstag av mig. Bruker ha jummet vatten i flaskerna nær det er kallt.

 

Ja, det beste med en camelback är att den rymmer mycket vätska. Har i vinter brukt camelback med vatten i och en vanlig flaske med sportsdryck.

Link to comment
Share on other sites

Nja, den drömmen är nog fullt möjlig att uppfylla, i varje fall om stönigheten går i arv. :)

 

Men jag hade nog inte skaffat en som jag bar som en ryggsäck utan hellre som ett bälte då det borde vara lite besvärligt när du stakar såpass mycket i Vasaloppet.

 

Och även ett bälte måste sitta bra så det inte börjar glida i sidled och blir ivägen för armarna.

Link to comment
Share on other sites

Nja, den drömmen är nog fullt möjlig att uppfylla. :)

 

Men jag hade nog inte skaffat en som jag bar som en ryggsäck utan hellre som ett bälte då det borde vara lite besvärligt när du stakar såpass mycket i Vasaloppet.

Ser fördelen med ett som ser ut som ett bälte men jag märker faktiskt inte min camelback när jag har den på ryggen. Var faktiskt skeptisk men det fungerar bra.

 

Nackdelarna med på ryggen är att man kan bli mer svettig och att den extra vikten rör sig med varje stavtag mer en om den var på höften. Fördelen är varmare dricka.

Link to comment
Share on other sites

Nja, den drömmen är nog fullt möjlig att uppfylla, i varje fall om stönigheten går i arv. :)

 

Men jag hade nog inte skaffat en som jag bar som en ryggsäck utan hellre som ett bälte då det borde vara lite besvärligt när du stakar såpass mycket i Vasaloppet.

 

Och även ett bälte måste sitta bra så det inte börjar glida i sidled och blir ivägen för armarna.

Vete fan om jag ärvt särskilt mycket av den varan från "papsi" faktiskt... ;)

 

Man skulle ju vilja testa en camel bak men får väl testa med en liten rygga som jag har hemma. Haft med den "på tur" några ggr men inte tyckt att den varit i vägen. Dock så var det ju mest sällskapsåkning när den användes.

 

Annars finns det ju sådana här varianter som ju är ett mellanting mellan camelback och thermobälte.

 

http://www.wiggle.co.uk/p/cycle/7/Inov-8_Race_Pro_4_Waist_Bag/5360031758/#more

Link to comment
Share on other sites

Köpte ovanstående vätskebälte från wiggle, efter tipset från "Petter" i mitten av december.

 

Har kört ett par VL med camelback men detta bälte är klart bättre. Man känner inte av tyngden eftersom den hänger runt midjan, dessutom ventileras ryggen bättre. Enda nackdelen är att den är svårare att göra rent efteråt, det går men det är mer jobb än camelbacken.

Link to comment
Share on other sites

Kör med denna

 

http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/camelbak-racebak-linne-vit.html

 

Har kört med det på VR, ett MTB-långlopp, 12-h rullskidor och några seedningslopp med den.

Den fungerar som vätskebehållare och klädesplagg på en gång. Så man slipper känslan och vikten av den framförallt när den är tom. Håller värmen bra men är rätt jobbig att ta av och på sig. Slangen är visserligen isolerad men någonstans runt -10 funkar det ändå inte, det fryser i munstycket. Har även en mkt lätt "riktig" ryggsäck med inbyggd vätskebehållare som jag kört en del långa pass med.

 

Men är väldigt sugen på Petters engelska bälte istället framförallt för att det både är lätt att dricka ur och fylla på. (Vid långpass på sommaren behöver man dessutom inget extra plagg, som min Camelback är)

Säljs inte detta i Sverige?

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte hittat detta i Sverige. Det var däremot väldigt geschvint att beställa från wiggley. Fri frakt över 50£. Varorna kommer på ca 1 v. Däremot måste man nog vara beredd på att byta munstycket då det har gått sönder för mig.
Link to comment
Share on other sites

Inov-8s vätskebälte rymmer 2 liter. Själv körde jag nonstop till Oxberg innan jag gjorde mitt första drickstopp. Vätskebältet är isolerat på den del som ligger ann mot kroppen, därför körde jag med den delen utåt för att få lite extra isolering på VL.

 

Då det gäller munstycket så bytte jag mitt med munstycket i camelbacken. Originalmunstycket på vätskebältet upplevde jag som mer köldkänsligt än camelbackens.

Link to comment
Share on other sites

Inov-8s vätskebälte rymmer 2 liter. Själv körde jag nonstop till Oxberg innan jag gjorde mitt första drickstopp. Vätskebältet är isolerat på den del som ligger ann mot kroppen, därför körde jag med den delen utåt för att få lite extra isolering på VL.

 

Då det gäller munstycket så bytte jag mitt med munstycket i camelbacken. Originalmunstycket på vätskebältet upplevde jag som mer köldkänsligt än camelbackens.

Låter mkt bra, så det går alltså att vända på den utan att det blir obekvämt? Tycker detta bälte låter väldigt bra för riktigt långa pass. Det går det snabbt och lätt att dricka och snabbt och lätta att fylla på och man slipper remmar och svett på ryggen. Gäller väl bara att hitta ngn produkt att fylla upp med så det blir 50£ och fri frakt eller ngn annan som vill köpa en likadan.

Link to comment
Share on other sites

Inov 8s vätskebälte verkar ju onekligen mycket bra. Enda nackdelarna som jag ser det är att den inte är isolerad (engelskt märke och främst avsedd för löpning) och tydligen verkar det vara flera användare som saknar "klämmor" att fästa slangen på kläderna om man läser rescensionerna på Wiggle.
Link to comment
Share on other sites

Inov 8s vätskebälte verkar ju onekligen mycket bra. Enda nackdelarna som jag ser det är att den inte är isolerad (engelskt märke och främst avsedd för löpning) och tydligen verkar det vara flera användare som saknar "klämmor" att fästa slangen på kläderna om man läser rescensionerna på Wiggle.

Klämman måste man väl ändå kunna fixa själv, även om det är synd om den inte finns med?

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hittar inte Inov-8s camelbak-midjebälte på Wiggles.

Är det något som har en fungerande länk eller annat ställe att beställa?

 

Sedan så funderar jag, köpte en camelbak på Biltema och med det ser jag två problem.

a.) Det smakar APA att dricka ur, någon konstig plastsmak.

b.) Det kommer nästan ingen vätska, är jättetrögt att suga.

 

Är det några problem jag kommer att få om jag köper av riktigt märke, typ Inov-8s?

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar alltid hälla i kokande vatten i mina plastflaskor och liknande för att få bort plast smaken...

Hur ser munstycket ut? Finns en del som man inte "bara biter i" utan man får dra i den sp den öppnar sig...

-Får prova med kokande vatten.

 

-Det är så att man får dra ut en pip och sedan får man bita så att det öppnar sig men det kommer väldigt lite, är ett litet smalt hål.

Men vidgar man hålet/springan håller det ju inte tätt sedan?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...