Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Total nybörjare


andreas79

Recommended Posts

Jag är väldigt sugen på att börja åka lite längdskidor men jag har typ inte åkt sedan i skolan för 15-18 år sen. Hittade ett paket med vallningsfria skidor och pjäxor och bindningar till ett bra pris som jag tänkte köpa. Men enligt personalen i butiken var det inte kul att åka på vallningfria skidor om man ska motionsåka i spår. De skidorna var mer för att åka på sjöar eller skoterspår då det var väldigt dålig glid.

 

Han visade istället ett paket som var dyrare men där skidorna behöver vallas. Det låter ju alldeles för krångligt när man inte är insatt och aldrig någonsin gjort det förut. Ska man valla skidorna innan man ska ut så kommer det inte bli att jag kommer att åka.

 

Vad rekomenderar ni?

 

Ska jag köpa vallningsfria och få lite sämre glid eller ska jag köpa vanliga skidor och försöka lära mig valla?

 

Eller finns det nått annat men kan tänka på?

 

tack på förhand

Link to comment
Share on other sites

Hejsan! Jag tycker du ska skippa vallningsfria det är inte roligt ! Köp ett par "riktiga" skidor och låt personalen sätta på en tejp som fästvalla. Be dom även fixa glidet sen är de bara att köra på ! tejpen håller kanske 15 - 20 mil och när glidet är dåligt kan du antingen lämna in eller lära dig själv..glidvalla är simpelt som motionsåkare! lärde mig precis själv...
Link to comment
Share on other sites

Det FINNS riktigt bra vallningsfria skidor. Men de kostar lika mycket som bra skidor för valla, dvs från 2000 o uppåt, men är väldigt sällsynta i svenska sportaffärer. De ska precis som vanliga skidor köpas med spann som passar din vikt. De vallningsfria billiga skdior som finns i sportaffärerna (dvs där enbart skidan kostar under 2000:- ung), är riktigt kass för motionsåkning.

 

Gör som Thorrez skriver, be nån lägga på tejp o strunta i glidvallning första tiden. (Köpte ett par Atomic Vasa Race på rea till min sambo, lade på tejp, borstade glidytorna lite - o vips hade hon perfekt fäste o gled bäst i hela Orsa Grönklitt!)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...