Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tankar kring svensk elitskidåkning på sikt.


Mieto

Recommended Posts

Har funderat lite kring vårt längdskidlandslag idag. När det gäller damerna så är ju det mesta positivt men när det gäller herrarna så kan man nästan börja gråta. Det saknas totalt profiler som väcker intresse bland befolkningen i stort. När andra än vi närmast sörjande pratar om längdskidor så pratar man fortfarande om Wassberg, Mogren och Gunde. Hur många vet vem Johan Olsson, Mats Larsson m. fl. är? Svar: I stort sett ingen.

 

Jag var i Norge och åkte skidor för några veckor sedan. I en talkshow på bästa sändningstid på lördagskvällen medverkade Odd Björn Hjelmeset. Något liknande är ju otänkbart i vårt land. Vilken manlig åkare väcker ett sådant intresse att programledare skulle vilja få honom till sitt program.

 

Några fler känner till Södergren och Fredriksson, men de är också väldigt slätstrukna. Vi har skriande behov av profiler som t.ex. Björn Ferry.

 

För några år sedan startade Tour de Ski. Plötsligt tittade väldigt många på längdskidor igen. Det berodde visserligen på Kallas genombrott men tävlingsformen i sig var också spännande. Nu väljer Skidförbundet att skicka sprinters som inte ens tänker slutföra tävlingen, bedrövligt!!!

 

Tour de Ski går under en period när många är lediga och har tid att titta. Då skickar Sverige ett lag där många av de bästa saknas.

 

Om svensk längdskidåkning ska ha en ljus framtid måste sporten ha en stark förankring i breda folklager. Då ökar chansen att unga väljer längdskidor som sin sport och att sponsorpengar flyter in. Då måste man inse att det är viktigt att Sverige syns och gör bra ifrån sig när många tittar på TV.

Link to comment
Share on other sites

Största skillnaden mellan Norge och Sverige är att media är mer intresserad i Norge. Sverige är vi mest intresserad av Anna Anka,Robinsson eller något annat skit.

 

Sverige har bra skidåkare både på herr och dam elit men vi har inte samma bredd som Norge.I Sverige finns de inte många som får sponsor hjälp att ta det sista klivet in i världstoppen.

 

I Sverige väljer vi att ta ett"riktigt jobb i stället"för att satsa 100% p.g.a att vi inte får den hjälp.

Jag skulle vilja att Sverige hade en tv-kanal som sänder Svensk sport. Där hela Svenska klassikern, långloppstävlingar som Engelbreks loppet, orientering, friidrotts tävlingar på hemma plan, terräng EM, m.m visades.

Nu visas nästan bara VM och OS och då har den aktive redan fått ekonomisk hjälp.Inte många som är så surskalliga som Patrik Järrbyn.Han är min hjälte och inte Anna Anka.

Link to comment
Share on other sites

Tour de Ski går under en period när många är lediga och har tid att titta. Då skickar Sverige ett lag där många av de bästa saknas.

Men är det inte de aktiva som sjelva har bestemt att de inte vill vara med? Är vel många som tidligare blivit sjuka och slitna efter tour de ski och det är kanskje inte den beste oppladningen till OS.

 

Angående Norge vs Sverige så är längdskidor mycket större i Norge jemfört med i Sverige och de allra flesta norrmän har tillgang til bra spår i närheten av var de bor (är vel folk lengs kusten som kanskje må köra en bit). Jag tycker också att det är ganska stor skillnad på den generella tur kulturen i norge och sverige, norrmän går mer på tur både sommar och vinter.

 

Det är bara att jämföra ski möjligheterna i Oslo och Stockholm så förstår man att det inte är så konstigt att längdskidor är större i Norge än i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Har funderat lite kring vårt längdskidlandslag idag. När det gäller damerna så är ju det mesta positivt men när det gäller herrarna så kan man nästan börja gråta. Det saknas totalt profiler som väcker intresse bland befolkningen i stort. När andra än vi närmast sörjande pratar om längdskidor så pratar man fortfarande om Wassberg, Mogren och Gunde. Hur många vet vem Johan Olsson, Mats Larsson m. fl. är? Svar: I stort sett ingen.

 

Jag var i Norge och åkte skidor för några veckor sedan. I en talkshow på bästa sändningstid på lördagskvällen medverkade Odd Björn Hjelmeset. Något liknande är ju otänkbart i vårt land. Vilken manlig åkare väcker ett sådant intresse att programledare skulle vilja få honom till sitt program.

 

Några fler känner till Södergren och Fredriksson, men de är också väldigt slätstrukna. Vi har skriande behov av profiler som t.ex. Björn Ferry.

 

För några år sedan startade Tour de Ski. Plötsligt tittade väldigt många på längdskidor igen. Det berodde visserligen på Kallas genombrott men tävlingsformen i sig var också spännande. Nu väljer Skidförbundet att skicka sprinters som inte ens tänker slutföra tävlingen, bedrövligt!!!

 

Tour de Ski går under en period när många är lediga och har tid att titta. Då skickar Sverige ett lag där många av de bästa saknas.

 

Om svensk längdskidåkning ska ha en ljus framtid måste sporten ha en stark förankring i breda folklager. Då ökar chansen att unga väljer längdskidor som sin sport och att sponsorpengar flyter in. Då måste man inse att det är viktigt att Sverige syns och gör bra ifrån sig när många tittar på TV.

Jag ställer mig och applåderar, helt rätt tankar, tyvärr har styrande i svenska skidförbundet aldrig hört talas om marknadsföring

Link to comment
Share on other sites

Största skillnaden mellan Norge och Sverige är att media är mer intresserad i Norge. Sverige är vi mest intresserad av Anna Anka,Robinsson eller något annat skit.

I Norge är skidor största sporten under vinterhalvåret, i Sverige är det hockey. Att påstå att Anna Anka och sånt skit påverkar skidor är fel, det finns massa sponsorpengar, tv-tid med intresserade tittare och åskadare på sportevenemang men det mesta av både pengar och intresse går till andra sporter än skidor i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Men, är det inte så att en förändring är väldigt långsam? Här i Luleå satsar kommunen som aldrig förr på den ganska obetydliga hockey, har dne verkligen fler utövare än längdåkare i kommunen? Hur många bryr sig verkligen om Karjala cup eller vad motsvarande tunering heter för året? TIll och med tränarna säger "resultatet är betydelselöst", men det kostar säkerligen skattebetalarna ett ganska stort antal miljoner kronor.
Link to comment
Share on other sites

Tycker Kalla, Haag mfl. tänker fel, är helt övertygad att dom som kör TDS kommer att ha nytta av det i OS, Svenska åkare skulle må bra av att tävla mer, inte mindre

Vet att de har koll på vad dom håller på med i sin satsning mot OS medaljer, och då är de inte läge att köra en tävling som TDS som sliter ner kroppen något jävulskt, kanske man får bra tävlingar i en veckan, men sen träningen de kommande 2-3 veckorna blir rejält lidande vilket gör att de blir svårt framemot os.

Och en OS medalj slår mycket högre än en 2a plats i TDS, är bara seger i TDS som räknas, en andra plats kommer ingen ihåg och har inget medialt värde men det har ett OS brons.

Link to comment
Share on other sites

Tycker Kalla' date=' Haag mfl. tänker fel, är helt övertygad att dom som kör TDS kommer att ha nytta av det i OS, Svenska åkare skulle må bra av att tävla mer, inte mindre[/quote']

Vet att de har koll på vad dom håller på med i sin satsning mot OS medaljer, och då är de inte läge att köra en tävling som TDS som sliter ner kroppen något jävulskt, kanske man får bra tävlingar i en veckan, men sen träningen de kommande 2-3 veckorna blir rejält lidande vilket gör att de blir svårt framemot os.

Och en OS medalj slår mycket högre än en 2a plats i TDS, är bara seger i TDS som räknas, en andra plats kommer ingen ihåg och har inget medialt värde men det har ett OS brons.

Visst kan det vara så, men jag tror det vore bra att köra touren och sen tävla mindre till OS, tycker det finns en överdriven rädsla att köra ner kroppen hos vissa landslagsåkare.

Många landslag verkar inte tro att OS är kört för att man kör en stenhård tävling 1 månad innan OS

Link to comment
Share on other sites

Hoppasinte dagens misslyckande sätter sig i huvudet på Emil Jönsson inför OS. Det får inte bli en ovana att allt går som på räls till finalen och då strular han till det pga att han för taktisk. Han skulle bara fortsatt att dra på efter att han kört in framför norrmannen, nu blev det i stället ett litet stopp och ryssen kom på insidan och fick in sin skida, som fällde Emil. Fast det är lätt för mig att i efterhand säga hur han skulle gjort, när jag har facit i hand.

Men jag menar att det är risk att sånt här finalstrul sätter sig i huvudet, fast å andra sidan kan han ju tänka att nu har jag klarat av mitt strul och nu är det bara att köra på.

Sen tycker jag det var onödigt att diska ryssen, så ojust var det inte, den ende som tjänade på det var Petter Northug.

Link to comment
Share on other sites

Hoppasinte dagens misslyckande sätter sig i huvudet på Emil Jönsson inför OS. Det får inte bli en ovana att allt går som på räls till finalen och då strular han till det pga att han för taktisk. Han skulle bara fortsatt att dra på efter att han kört in framför norrmannen, nu blev det i stället ett litet stopp och ryssen kom på insidan och fick in sin skida, som fällde Emil. Fast det är lätt för mig att i efterhand säga hur han skulle gjort, när jag har facit i hand.

Men jag menar att det är risk att sånt här finalstrul sätter sig i huvudet, fast å andra sidan kan han ju tänka att nu har jag klarat av mitt strul och nu är det bara att köra på.

Sen tycker jag det var onödigt att diska ryssen, så ojust var det inte, den ende som tjänade på det var Petter Northug.

De var ju därför de diskade ryssen....

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...