Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Glatt i spåren och minus 7-10


Robson

Recommended Posts

Hej,

Som nybörjare sliter jag omkring hemma på spåret som är draget på Golfbanan med skoter och spårkälke. Problemet är att det blev varmt och underkylt regn en sväng innan det blev kallt igen och nu är spåren riktigt glatta.

 

Vad tusan drar jag på för fäste för att få det att fungera?

Körde med 5-6 lager blå extra igår, funkade sådär.

Testade med lila nu, men det blev ännu sämre...

 

Frågan är om jag skall gå för fler lager med blå extra eller liknande eller vad är hemligheten?

Skall jag gå för en ännu mjukare valla eller blanda? Grunda med klister och täcka med blå extra...

 

Som ni ser är jag förvirrad och prognosen ser ut att det blir fortsatt kallt och altså kommer spåren att behålla sin glada hårda yta

 

 

Hjääälp...

 

/Rob

Link to comment
Share on other sites

Är bara klister som kommer att fungera. Här snöar det lätt just nu vilket kommer ge ett tunt lager med snö i spåren men den hårda ytan finns under. Då behöver du täcka klistret som Robson skriver.

En favorit är lila klister i botten som täcks med Start Black Magic burk, fast då ska det inte vara tokblankt i spåren!

Link to comment
Share on other sites

Du har inte provat att göra ett nytt spår bredvid isspåret. Jag skulle åka på golfbanan hemma i måndags och lade på ett lager Swix lila utanpå täckt tape. Spåren var rena isen och klistret högg så jag höll på att stå på näsan. Då kom jag på att testa bredvid spåret och där fungerade klistret perfekt. Jag gjorde nytt spår hela rundan runt golfbana ca 4 km och andra varvet var det helt perfekt, kunde åka avslappnat.

Körde där igår med Swix lila -3-7 och det fungerade bra, lite släpp, den lilla nysnön påverkade ej. Det gäller att vara kreativ, om inte det uppkörda spåret fungerar. Dessutom kan man ju testa skejting på ett tunt snölager som fruset till skare, helt perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för alla svar.

 

Några motfrågor, även om vädret nu gjort att det kommer att vara ny kallsnö i spåren och jag är tillbaka på blå extra...

 

Täcka klister med burkvalla, vilken typ av burkvalla skall man använda? Mjuk eller hård?

Om jag väljer ett skarkliter eller liknande borde det gå att köra med direkt, eller blir det huggigt? Hur är ett skarklister om man kommer utanför spåret, är det en flygtur som gäller då?

 

Hursom, tack för alla svar, dax att komplettera vallalådan med några klister och lite fler burkvallor.

 

God tur på eder alla!

 

/Rob

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...