Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Smalare mellan spåren


Frazzi

Recommended Posts

I Norge testar man smalare skidspår.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.6927061

http://www.langrenn.com/smalere-spor-skal-gi-bedre-teknikk.4668585-1743.html

http://www.langrenn.com/birken-beholder-tradisjonell-sporbredde.4668741-1743.html

Vad tycker ni om idén?

Jag tycker det är ett bra initiativ. Jämfört med ett löpsteg där man nästan springer på en linje så är dagens klassiska spår alldeles för breda. Är det en orsak till att man får träningsvärk i ljumskarna i början av säsongen?

 

Jag har åkt i spår som man dragit med ställbar spårbredd. Där har man kört bredare i svåra utförslöpor för att förbättra balansen hos åkarna. Varför då inte köra smalare när det är uppför för att ge bättre teknik?

Link to comment
Share on other sites

Lite intressant är det. Inom cykel (som jag kan något om...) vill man gärna ha smalt mellan pedalerna just för att få ner kraften på ett bättre sätt.

Men frågan är om det inte är bättre med en standard när det gäller skidspår. Visst, de "breda" spåren kanske passar vissa bättre än andra då vi alla är skapta olika.

Så på en tävling borde kanske spåren innehålla ett antal olika spårbredder för att alla ska få någon del som passar lite bättre till den egna kroppen.

Jag tror att du skulle få mer träningsvärk om du skulle anpassa din kropp efter ett spår som är draget med ställbar spårbredd. Då du har flera olika bredder att anpassa dig till.

Den bredare spårbredden passar nog ganska bra för stakning ändå. För du vill gärna stå med god balans, ett smalare spår ger ju nämligen också sämre balans. Eftersom du står på skidorna behöver du inte den balans man eftersträvar i löpning genom att springa på en linje centralt under din kropp.

Inte för att det har med skidåkning att göra.. Men prova att hoppa så högt du kan med jämfotahopp. Prova fler hopp, men nu med olika bredd mellan fötterna. Du hoppar nog inte högst om du har fötterna ihop.

 

Blev kanske ett lite förvirrande inlägg då jag bara skrev ner mina tankar nu. Ha överseende.

Link to comment
Share on other sites

Intressant men har aldrig tenkt på det. Skulle vara roligt att testa om det är någon skillnad.

 

Ett möjligt problem är att spåren antagligen slits fortare.

 

Til Öijer, jeg tror det bör vara en standard (men kan vare ulika nedför och oppför) i tävlingar. Rent praktiskt så tror jeg spårbredden spellar veldigt liten roll för stakning men det kan vara en stor skillnad för diagonal gång då kroppen trenger att röra sig mindre frå sida til sida för att få bra balans.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror det bör vara en standard (men kan vare ulika nedför och oppför) i tävlingar. Rent praktiskt så tror jeg spårbredden spellar veldigt liten roll för stakning men det kan vara en stor skillnad för diagonal gång då kroppen trenger att röra sig mindre frå sida til sida för att få bra balans.

Precis så tänker jag också.

Link to comment
Share on other sites

Jag står iaf bra mycket smalare med benen när jag stakar utanför spåren eller på rullskidor. Skulle nog också villa ha lite smalare spår i diagonalåkningen. Tycker att jag får lägga över vikten lite för mycket åt sidorna. Men å andra sidan så brukar jag få kommentarer om att jag står smalt i stakningen på rullskidor så det är nog lite olika smak.
Link to comment
Share on other sites

Stakar jag utanför spåren eller där det inte är spårat så håller jag också fötterna ihop, känns som att styrningen/riktningen går lättare och nästan så att just balansen känns bättre.

 

Vore mycket intressant att få testa smalare spårbredd. Kanske det är så att man får ett bättre flyt framåt än "vaggning" från sida till sida? Även om just en bra teknik ändå gör att du inte "kränger" från sida till sida!?

Jag skulle också kunna tänka mig mindre bredd på själva spåret, skidorna är väl typ 44mm breda medan själva spåret är betydligt bredare, kanske även det skulle ge en annan upplevelse?

Link to comment
Share on other sites

När jag gjort ett eget spår bredvid det spårade spåret har mina spår varit bredare, så för mig skulle det vara en nackdel med smalare spår. Generellt sett tror jag tjejer vill ha smalare spår än killar, åtminstone verkar det som om kvinnor spårar smalare i egna spår. Jag har haft mycket svårt att åka i "tjejspår", vilket väl har att göra med min kroppskonstitution.

 

Alltså, jag föredrag nuvarande spårbredd framför smalare, men kanske tjejvasan borde ha smalare spår.

 

Jag känner två skidåkare, som åkte extremt brett, så brett att jag hade svårt att åka i spår som de hade gjort. (det var på den tiden när vi gjorde våra träningsspår själva)

Link to comment
Share on other sites

Mna kan ju fundera på varför man ska ändra? Ok, om man tar fram en ny standardbredd, men ha olika på olika ställen låter ..knäppt...

Tyckte inte alls att det var knäppt när det blev bredare mellan spåren i en snabb svår utförslöpa. Balansen blev bättre och spåret höll bättre i kurvan. Testa innan du dömer ut!

 

Volevodin; det handlar inte om att det är tjejer eller killar. Det handlar om kroppslängd. Ju kortare du är, desto mer problematiskt blir det om det det är brett mellan spåren då du skall diagonala. Det är inte en slump att långa åkare i WC generellt är bättre i klassiskt än i skate och vice versa.

(jfr Kuitunen/Kalla, Hjelmeset/Hofstad)

(Är du hjulbent kanske det går bättre med brett mellan skidorna.)

 

Tror att dagens spårbredd är en kompromiss mellan vad som är optimalt utför och vad som är optimalt när man skall diagonala. Det blir för smalt utför och för brett uppför.

Link to comment
Share on other sites

Tror inte dagens spårbredd, har någonting med "optimal uträkning" att göra utan att det kommer från de dagarna man gjorde spår maskinerna och att de vart de måtten då.

Så detta att få till smalare spår för att framhäva diagonal känns riktigt positivt för bevarandet av skidåkningen, men tveksamt till att Ulvang har något intresse i detta för han vill ju bara se till att Northug får de så bra som möjlig, och då ska de va mye överkropp.

Link to comment
Share on other sites

Tror det kan vara en fördell med smalare spår men att det skulle medföra att eliten diagonalar merkbart mer tror jag inte på.

 

Den största skillnaden blir antagligen för motionister med dårlig teknikk (om det ens blir någon skillnad).

 

Kommentarer som detta förstår jag inte.

 

"Det vi ser på tv i dag er noko eg vil kalle nyklassisk. Dei stakar jo berre, og går nesten ikkje diagonal. Når vi får smalare spor så vil dei starte å bruke dei store muskelgruppene som lår og seteparti, og da vil det gå fortare med diagonal enn å stake i dei slakke motbakkane."

 

När jag ser skidor (WC) på tv så tycker jag de diagonalar mycket.

Link to comment
Share on other sites

Tror det kan vara en fördell med smalare spår men att det skulle medföra att eliten diagonalar merkbart mer tror jag inte på.

 

Den största skillnaden blir antagligen för motionister med dårlig teknikk (om det ens blir någon skillnad).

 

Kommentarer som detta förstår jag inte.

 

"Det vi ser på tv i dag er noko eg vil kalle nyklassisk. Dei stakar jo berre, og går nesten ikkje diagonal. Når vi får smalare spor så vil dei starte å bruke dei store muskelgruppene som lår og seteparti, og da vil det gå fortare med diagonal enn å stake i dei slakke motbakkane."

 

När jag ser skidor (WC) på tv så tycker jag de diagonalar mycket.

När jag ser på WC så tycker jag också att de diagonalar mycket men det är i de branta backarna som inte ser så branta ut eftersom bilden ljuger ganska rejält, det norsken menar är att vi kommer få se mer diagonal i backar som är diagonalbackar för motionärer men "platt" för eliten.

Link to comment
Share on other sites

Spåren slits nog fortare. Inget problem i elit-lopp men i masslopp som vasaloppet kan skillnaden bli betydlig. Fler kan få åka utan spår.

vad grunder du detta på' date=' erfarenheter?[/quote']

Från tiden då man fick spåra själv. Det gällde att spåra brett, annars flöt spåren ihop innan dom hann hårdna ens. Inte direkt jämförbart med preparerade spår men ändock, en smal rygg mellan spåren trampas fortare sönder,speciellt i kurvor, backar, vid spårbyte.

Link to comment
Share on other sites

Spåren slits nog fortare. Inget problem i elit-lopp men i masslopp som vasaloppet kan skillnaden bli betydlig. Fler kan få åka utan spår.

vad grunder du detta på' date=' erfarenheter?[/quote']

Från tiden då man fick spåra själv. Det gällde att spåra brett, annars flöt spåren ihop innan dom hann hårdna ens. Inte direkt jämförbart med preparerade spår men ändock, en smal rygg mellan spåren trampas fortare sönder,speciellt i kurvor, backar, vid spårbyte.

Det har du rätt i, men skulle kunna ta det för att få tillbaka den riktiga skidåkningen :)

Link to comment
Share on other sites

Tror inte dagens spårbredd, har någonting med "optimal uträkning" att göra utan att det kommer från de dagarna man gjorde spår maskinerna och att de vart de måtten då.

Hörde för länge sen en historia kring detta.När spårslädarnas bredd skulle standardiseras så behövde man en rutinerad skidåkare som mall. Denna "mallåkare" ska då ha blivit Mora-Nisse.

Link to comment
Share on other sites

Tror det kan vara en fördell med smalare spår men att det skulle medföra att eliten diagonalar merkbart mer tror jag inte på.

 

Den största skillnaden blir antagligen för motionister med dårlig teknikk (om det ens blir någon skillnad).

 

Kommentarer som detta förstår jag inte.

 

"Det vi ser på tv i dag er noko eg vil kalle nyklassisk. Dei stakar jo berre' date=' og går nesten ikkje diagonal. Når vi får smalare spor så vil dei starte å bruke dei store muskelgruppene som lår og seteparti, og da vil det gå fortare med diagonal enn å stake i dei slakke motbakkane."

 

När jag ser skidor (WC) på tv så tycker jag de diagonalar mycket.[/quote']

När jag ser på WC så tycker jag också att de diagonalar mycket men det är i de branta backarna som inte ser så branta ut eftersom bilden ljuger ganska rejält, det norsken menar är att vi kommer få se mer diagonal i backar som är diagonalbackar för motionärer men "platt" för eliten.

tror inte vi får mer diagonal om man ändrar spårbredd, det är mer branta backar som gäller i så fall, tror stakning kommer utveckla ännu mer

Link to comment
Share on other sites

Jag är nöjd med spåren som de är idag.

Men upplevde skidspåret som smalt igår.

När jag var på Rudan

Eftersom jag möte en kärring med sin sin hund gående i mitt skidspår i en backe.

Fick hoppa åt sidan för att undvika att köra på hunden.

Men råkade träffa hunden med ena staven.

Då fick jag skäll av kärringen.Värst var nog inte utskällningen utan jag tänke på Kärringen under hela mitt pass.

Jag som respekterar hundar inte en raket på nyår spar pengarna till Vasaloppet...:)

Link to comment
Share on other sites

Det är ju ofattbart det här med hundar i skidspåren (förutom när de drar skidåkare). Varför? Kan någon berätta det för mig? Tidigare i vinter när det var mindre snö gjorde killarna ett hästjobb med kanoner och skottning med maskin och för hand och fick fram ett 1,5kmspår i Luleå. Kanonfint. När jag körde på detta spår, det enda inom 5 mils radie kommer det en 30-årig kvinna gående utmed spåret med sin hund! Runt spåret finns det åtminstone 3-4 mil med småvägar som är uppskottade, förutom gångvägar utmed gatorna. På andra varvet saktade jag ner och sa "Snälla, gå inte på spåret". Hon tittade ner i backen och knatade på med sin hund... Dock försvann hon under det 3:e varvet...
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...