Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Smalare mellan spåren


Frazzi

Recommended Posts

Jag är nöjd med spåren som de är idag.

Men upplevde skidspåret som smalt igår.

När jag var på Rudan

Eftersom jag möte en kärring med sin sin hund gående i mitt skidspår i en backe.

Fick hoppa åt sidan för att undvika att köra på hunden.

Men råkade träffa hunden med ena staven.

Då fick jag skäll av kärringen.Värst var nog inte utskällningen utan jag tänke på Kärringen under hela mitt pass.

Jag som respekterar hundar inte än raket på nyår spar pengarna till Vasaloppet...:)

Du skulle träffat kärringen med staven istället, hårt!

Hatar verkligen folk som ska gå i skidspåren, brukar skälla lite på dem men tvivlar på att de hjälper.

Link to comment
Share on other sites

Ni får väl köra på dem så kanske de undviker att gå där på ren självbevarelsedrift. Jag smällde till staven på armen på en tjej som var ute och promenerade i spåret. Hon gick mellan de två spåren och vinglade till ut mot mitt spår precis när jag passerade och tog fram staven för nästa stavtag, hon blev ganska rädd och fick en smäll på armen, men jag tror nog hon överlevde. När min tjej körde om dem några minuter senare gick de i alla fall på sidan av spåren.
Link to comment
Share on other sites

Skidguru: Det var alltså käringen som skällde, inte hunden.

 

I julhelgen har lokala skidklubben kört upp spår på golfbanan. Jag var ute och åkte en dag då det hade snöat och hade inte så bra vallat. Jag blev lite grinig, när jag såg några hundtasspår och fick sen se en skidåkare med hund i koppel. Jag sa: "Är du snäll och inte ta med hunden nästa gång, då det finns åkare som inte gillar det" Först sa han ingenting, sen sa han:"Hunden springer bredvid spåret, gubbjävel" Nästa varv kollade jag och faktiskt hade hunden hållit sig vid sidan av spåret, så det var inte frågan om en spårmarodör. Tyvärr var han borta, annars skulle jag sagt det till honom att hans hund faktiskt skötte sig bra. (såg dock en annan hund springa i spåret, men ägaren försvann utom synhåll).

 

Men tyvärr är det ju så i de flesta sammanhang att de som sköter sig får lida för de som inte vet hur ordet ´hänsyn´stavas.:(

Link to comment
Share on other sites

I förra veckan var jag ute och skidade på elljusspåret. Stora hjulspår från en crossbåge och en skoter hade kört i spåret. Hela vägen. Ilskan rann till inom mig och jag åkte och fantiserade om vad jag skulle göra med förrövarna om jag tog dem på bar gärning. Just då ser jag 2 ungdomar på en skoter och en crossbåge i skogsbrynet mitt under pågående brott... Gissa om det svartnade för ögonen på mig! Tror aldrig jag har skällt ut någon på det sättet förut. Jag begick inte något brottsligt, men det var nära! Grabben fällde en och annan tår, och det tog inte många sekunder innan de försvann därifrån....
Link to comment
Share on other sites

Långt från ämnet om spårbredd, men när vi ändå är inne på folk i spåret så hade vi hemska problem med det tidigare, visst, inte så mycket i klassiska spåren, men skatebädden var ständigt söndertrampad. Vår "skatebädd" på den tiden var å andra sidan mest ett virrvarr av spår efter en dubbelbandare, rulle och i bästa fall lite sladdat så de flesta förstod nog inte att det var något som hade med skidåkning att göra. Sedan började vi se till att hålla en plan och snyggt räfflad skatebädd så är i praktiken problemen med fotspår borta!

Dessutom kom vi överens med några av hundägarna som brukar gå längs en väg vi spårar att vi packar en remsa längst ut åt kanten åt dem när snödjupet räcker till så de slipper gå mellan spåren. Det har också fallit väl ut. Det kanske är bättre att vara trevlig än att skälla, även om det ligger nära till hands ibland.

 

Ett betydligt större problem här är de som saxar sönder alla fina diagonalbackar. Jag försöker lösa det genom att lansera några nya, platta tur-spår. Får se hur det faller ut.

 

Häromdagen hade vi även en bil på väg ner i spåret. Men han kom som tur var aldrig riktigt in i själva spåret utan fastnade i god tid. Likförbannat lyckades han spruta upp en massa grus i spåret när han försökte komma loss.

Link to comment
Share on other sites

Ett betydligt större problem här är de som saxar sönder alla fina diagonalbackar. Jag försöker lösa det genom att lansera några nya, platta tur-spår. Får se hur det faller ut.

Det där har dom löst riktigt bra i Grönklitt på milspåret där dom kör med dubbla klassiska spår varav det ena försvinner i alla brantare partier så att saxning underlättas medan det andra spåret är draget jämt. Kanske svårt att genomföra på de flesta ställen, framförallt om man vill ha plats för en skejtbedd också. Men det är riktigt bra när det går att genomföra.

Link to comment
Share on other sites

Ett betydligt större problem här är de som saxar sönder alla fina diagonalbackar. Jag försöker lösa det genom att lansera några nya' date=' platta tur-spår. Får se hur det faller ut.[/quote']

Det där har dom löst riktigt bra i Grönklitt på milspåret där dom kör med dubbla klassiska spår varav det ena försvinner i alla brantare partier så att saxning underlättas medan det andra spåret är draget jämt. Kanske svårt att genomföra på de flesta ställen, framförallt om man vill ha plats för en skejtbedd också. Men det är riktigt bra när det går att genomföra.

Jag spårar alltid med ca en meter extra utrymme brevid spåret för omkörningar m.m., samt tar bort spåret helt i rena saxbackar. På omkörningsytan brukar det vara utmärkt fäste om det är lite för glatt i spåren. Problemet är att vanliga slakmotor blir söndersaxade snabbt av folk som tar till saxen så fort fästet tryter utan att ens prova brevid spåret. Vi har dock inte plats för en hel skateyta brevid spåret även om det vore önskvärt...

Link to comment
Share on other sites

Ett betydligt större problem här är de som saxar sönder alla fina diagonalbackar. Jag försöker lösa det genom att lansera några nya' date=' platta tur-spår. Får se hur det faller ut.[/quote']

Det där har dom löst riktigt bra i Grönklitt på milspåret där dom kör med dubbla klassiska spår varav det ena försvinner i alla brantare partier så att saxning underlättas medan det andra spåret är draget jämt. Kanske svårt att genomföra på de flesta ställen, framförallt om man vill ha plats för en skejtbedd också. Men det är riktigt bra när det går att genomföra.

Jag spårar alltid med ca en meter extra utrymme brevid spåret för omkörningar m.m., samt tar bort spåret helt i rena saxbackar. På omkörningsytan brukar det vara utmärkt fäste om det är lite för glatt i spåren. Problemet är att vanliga slakmotor blir söndersaxade snabbt av folk som tar till saxen så fort fästet tryter utan att ens prova brevid spåret. Vi har dock inte plats för en hel skateyta brevid spåret även om det vore önskvärt...

Jag vill bara tacka dig.För att du lägger ner tid och kör upp spår.

Link to comment
Share on other sites

Saxat från langrenn.com

 

I dag er det tradisjonelt 21 cm fra midt under den ene skien til midt under den andre skien. I løpet av kort tid, trolig i løpet av januar, kommer Skiforeningen til å kutte fire centimeter av bredden, ned til 17 cm, som er nedre grense i FIS-standarden for skispor.

 

På Sjusjøen har Johannes Haukåssveen testet ut 17 cm brede spor siden fjerde juledag. Det har i følge Aftenposten ikke manglet på tilbakemeldinger; Folk er positive i oppoverbakke og bortover, men misfornøyde i utforkjøringer.

 

Snart får han en sporsetter som kan lage brede spor i utforkjøringene og smalere i oppoverbakkene.

Link to comment
Share on other sites

Verkar väldigt vettigt med smalare spår i uppförsbackarna. Problemet i Norge är ju att samma spår ofta är både upp och nedspår eftersom de ofta går från ställe till ställe och inte rundbanor som vi har här.

Stemmer men det er också ofta det går ett spår i varje riktning (med skate imellan). De flesta spår jag åker har i alle fall ingen klar retning.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...