Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Madshus


Annis73

Recommended Posts

Hej, ni som kan!

Jag köpte nyligen ett par Madshus C3 och har tidigar åkt på Fischer. Jag är inget proffs, men har åkt lite skida under de sista åren. Grejen är den att jag är jätteledsen över att försäljaren övertalade mig att köpa Madshus, dels för att jag redan innan bestämt att köpa ett par nya Fischer... Försäljaren menade att Madshus spannkurva var till fördel, speciellt för tjejer medan Fischers spann var lite "tuffare". Jag stod på mig en stund, men gav mig efter ett tag. Min vän (som är kille) köpte ett par Fischer - Vasamodellen) och verkar nöjd med dem.

 

Nåja, min första åk var katastrof. Jag kunde inte åka på dem alls. Jag var t.o.m. tbx för att mäta om spannet, som var rätt... Vi antog att det var vallafel, så jag lät tejpa dem. Vi kom ocskå fram till att det nog var "teknikfel" och att jag på mina gamla Fischer hade åkt för "stort", vilket inte Madshus tillät...

 

Nu har jag absolut fäste, men tycker att skidan möter friktion när den glider? Jag upplever att skidan är "stum" och rätt jobbig att åka på?

 

Jag har försökt att lösa på allt och alla sidor, för att få lite mer info kring vad det är för skillnad mellan Fischer och Madshus och om det är så att jag som en "vanlig" motionär verkligen kan känna ngn skilland mellan att åka på märket Fischer och Madshus?

 

Jag testade en annans väns gamla Fischer RSR-skidor. De var "schvungfulla" och kändes mer "levande" i spannet (men var jättetunga mot mina skidor). Det är den känslan jag saknar lite med Madshus (eller är det ngt jag hittat på, för att jag inte riktigt känner att jag kan åka på dem)?

 

Jag har också funderingar på om det där friktionsmotståndet jag "upplever" beror på att spannet är för mjukt? Jag menar, först kunde jag inte trampa ner spannet och sen säger jag att det är för mjukt?? Hehe, jag kunde nog inte åka på dem från början och har insett att det säkert är så nu också, men måste det ändå inte vara så att glidet ALLTID skall finnas och att den känslan jag har av att skidan stoppas upp vid stakning är galet?

 

Jag känner mig mer än förvirrad och ju mer jag läser ju mer förvirrad blir jag. Grejen är ju den att jag inte har råd att köpa ett par nya, så jag hoppas på positiv feedback av er proffs...att det är mig det är fel på och inte skidan:)...för så dyra skidor som de var, hoppas jag för allt i livet att de är bra!

 

Hoppas på svar!!

Link to comment
Share on other sites

Hej, ni som kan!

Jag köpte nyligen ett par Madshus C3 och har tidigar åkt på Fischer. Jag är inget proffs, men har åkt lite skida under de sista åren. Grejen är den att jag är jätteledsen över att försäljaren övertalade mig att köpa Madshus, dels för att jag redan innan bestämt att köpa ett par nya Fischer... Försäljaren menade att Madshus spannkurva var till fördel, speciellt för tjejer medan Fischers spann var lite "tuffare". Jag stod på mig en stund, men gav mig efter ett tag. Min vän (som är kille) köpte ett par Fischer - Vasamodellen) och verkar nöjd med dem.

 

Nåja, min första åk var katastrof. Jag kunde inte åka på dem alls. Jag var t.o.m. tbx för att mäta om spannet, som var rätt... Vi antog att det var vallafel, så jag lät tejpa dem. Vi kom ocskå fram till att det nog var "teknikfel" och att jag på mina gamla Fischer hade åkt för "stort", vilket inte Madshus tillät...

 

Nu har jag absolut fäste, men tycker att skidan möter friktion när den glider? Jag upplever att skidan är "stum" och rätt jobbig att åka på?

 

Jag har försökt att lösa på allt och alla sidor, för att få lite mer info kring vad det är för skillnad mellan Fischer och Madshus och om det är så att jag som en "vanlig" motionär verkligen kan känna ngn skilland mellan att åka på märket Fischer och Madshus?

 

Jag testade en annans väns gamla Fischer RSR-skidor. De var "schvungfulla" och kändes mer "levande" i spannet (men var jättetunga mot mina skidor). Det är den känslan jag saknar lite med Madshus (eller är det ngt jag hittat på, för att jag inte riktigt känner att jag kan åka på dem)?

 

Jag har också funderingar på om det där friktionsmotståndet jag "upplever" beror på att spannet är för mjukt? Jag menar, först kunde jag inte trampa ner spannet och sen säger jag att det är för mjukt?? Hehe, jag kunde nog inte åka på dem från början och har insett att det säkert är så nu också, men måste det ändå inte vara så att glidet ALLTID skall finnas och att den känslan jag har av att skidan stoppas upp vid stakning är galet?

 

Jag känner mig mer än förvirrad och ju mer jag läser ju mer förvirrad blir jag. Grejen är ju den att jag inte har råd att köpa ett par nya, så jag hoppas på positiv feedback av er proffs...att det är mig det är fel på och inte skidan:)...för så dyra skidor som de var, hoppas jag för allt i livet att de är bra!

 

Hoppas på svar!!

Försäljarens påståede att Madshus inte går att åka stort på ställer jag mig helt oförstående till, körde förut Fischer nu Madshus, min erfarenhet är lättare få fäste på Madshus inga problem med glidet, håller dock med om att det var mer liv i Fischer spannet men krävde mer tryck för säkert fäste

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag kan ju inget, men vad jag kan förstå är det så att Madshus ger ett säkrare fäste. Men, jag är lite förtvivlad och känner att jag kanske fått fel skida ändå? Jag menar, varför får jag känslan av att det "tar emot", när jag stakar? Jag vet inte, men jag har tittat på mina skidor (var och hämtade dem i bilden) och funderar på om friktionskänslan kan ha med att göra att spannet ändå är för kort? Jag har inte sett ngn märkning på mina skidor, om längd eller så...så jag vet inte hur man kan se spannet på skidan nu...??

Link to comment
Share on other sites

Även om det är skillnad mellan skidmärken och skidmodeller ställer jag mig tveksam till att man åker bra på några skidor men inte kan få fäste med andra skidor. Jag åker själv på Madshus Hypersonic sedan flera år tillbaka och är kanonnöjd både med fäste och glid. Om du inte får fäste med nya skidan bör ju spannet rimligen vara för hårt eller så är det svårvallat före. Om du upplever att glidet bromsas upp av fästvallan är spannet rimligen för mjukt. Att både ha problem med fästet och uppleva att glidet bromsas samtidigt kan i alla fall inte jag förklara.

 

Madshus gör mycket bra skidor, precis som de flesta andra tillverkare, t ex Fischer, Atomic, Salomon och Rossignol, så du behöver inte vara orolig över att ha köpt dåliga skidor. Däremot undrar jag om säljaren verkligen mätt ditt spann korrekt och hittat ett par som passar just dig?

Link to comment
Share on other sites

Om du åkte med burkvalla först och sedan la på tejp är det mycket troligt att uppleva det du gjorde om du la tejpen lika långt som burkvallan. Tejpen är tjockare och dessutom mycket mer aggresiv i fästet. Börja med att korta av tejpen 5 cm fram och 2 cm bak. Då bör du få lite bättre glid men med bibehållet fäste. Du kan behöva justera några gånger innan det blir perfekt. Håll ut! Det är nog bra skidor du köpt :)
Link to comment
Share on other sites

Ni har nog båda rätt (Willie och Marcus)! Skidorna är bra, men är mkt tveksam till att jag fått rätt skidor (som Willie är inne på). Jag tror det är därför jag känner mig lite skeptisk till skidorna och som med stor säkerhet påverkar min inställning:(

 

Det Marcus skriver, stämmer till 100 %. Vi har kortat av vallan ca 5 cm från främre spannmärket och lagt bakre fästet mitt under foten. Men, jag upplever ändå friktion?

 

Jag har granskat mina skidor igen:)... Och, har nog hittat vad mitt spann är! Jag väger ca 75 kg och har ett spann på 68-75 kg. Jag läste att en man skrev att han vägde 65 kg och hade samma spann som jag, vilket jag förstod skulle ge honom ett mkt bättre spann (glid)?

 

Det största dilemmat nu, är att jag börjat misströsta lite:(. Jag älskar att åka skida och försöker hålla igång med rullskidor under sommarperioden... Nu börjar det kännas jobbigt, att inte bara kunna bege sig ut och glädjas åt att få upplevelsen av att alla åk är "guldåk":)...

Link to comment
Share on other sites

Hej Annis!

Jag tycker det låter som att du har fått ett par skidor som inte passar dig, mitt råd är att du tar med dig både dina gamla skidor och dina nya Madshus och återvänder till butiken där du köpt dom så att de kan jämföra spannen. Att det inte skulle gå att åka "stort" på ett par Madshus är bara struntprat, om du har berättat om din åkstil för säljaren, samt uppgett rätt vikt så ska det inte vara något problem.

Link to comment
Share on other sites

För ett antal år sedan köptes ett par Madshus Hypersonic till min fru. Skidor som aldrig blev några favoriter, just glidet var det stor problemet: De gled aldrig bra! 2år efter hittade vi ett par Fischer Carbonlite skidor på rea hos Runner Store. Skidor som fungerar hur bra som helst, bra glid och bra fäste. Madshus skidorna var jag själv med och mätte ut så det var inte generalfel på spannet på dem. Jag trixade med vallning, jag slet med glid och ändå fick jag alltid höra "alla glider ifrån mig" vilket tär på en vallares psyke ;)

 

Det ÄR skillnad mellan Fischer och Madshus. Helt olika spannprofil där Madshus normalt sett har en längre och flackare spannprofil medan Fischer har en kortare och högre. Fischer har sin speciella "ficka" som är ett kort del, kanske 10cm, framför tån som har ett hårt slutspann. Jag vill påstå att det är skillnad i upplevelse att åka på Fischer och Madshus där Fischer passar en med lite mer "klipp" i benet medan Madshus passar den som åker mjukare och "smyger" på skidorna. Jag för min del åker med ett "klipp" och har svårt när det är löst och mjukt i spåren.

Jag tror att du fått ett par skidor som visserligen har en spannlängd som känns OK och där "pappret" nyper när du går upp på ett ben. Men troligen har du ett väldigt lågt spann. Jag skulle mäta hur högt spannet är ca 8cm bakom balanspunkten (där pjäxans "pinne" fastnar i bindningen). Ställ dig på plant underlag (helst på en spannprofil) och mät med bladmått. Min gissning är att du har en lägre spannhöjd än 1mm. Min gissning är således att du fått ett par skidor som har lagom ländg på spannet, som till synes verkar perfekt när du står med jämna balans men där slutspannet är alldeles för mjukt för din åkstil.

 

Det du upplevet är ett vanligt fel ute i butiker med noll koll. De fokuserar på att hitta skidor med garanterat fäste och skiter i vilket typ av åker du är. Då ni blygsamma tjejer kommer in till butiken så säger ni inte "jag KAN åka skidor" utan "jo, jag har åkt lite skidor men jag är inget proffs". Just den kombinationen, inte tillräckligt kunnig säljare och en blysam tjej resulterar ofta i för mjuka skidor. När säljaren mal på om "tjejspann" och "vikten av fäste" så nickas det instämmande. Just din säljare avslöjar sig i "åkt för stort". Fattar noll i vad han menar och det jag associerar till "stort" är just det som passar Madshus skidor.

 

Nu kan man givetvis hitta spann även på Madshus som är kortare och högre och vice versa. Men jag tror som sagt att du inte fått ett par sådana skidor

Link to comment
Share on other sites

Annis73: Det låter ju himla tråkigt om man känner sig lurad. Själv har jag två likadana par Fischer med 2 årgångar emellan. Det märkliga är att de nyaste paret inte alls funkar för mig. Jag upplever att jag antingen har bakhalt eller dåligt fäste, och ffa att det bromsar. SKidorna är köpta på samma ställe, men av olika försäljare. Jag har börjat fundera på om bindningen är satt på fel ställe, dvs för långt bak eller fram? Hur som helst "suger det" när det blir så, men det kan ju hända med alla märken. Men upplever mans ig "lurad" eller "övertalad" ska man gå tillbaka till affären tycker jag!
Link to comment
Share on other sites

Hej Stefan Strand!

 

Gud vad du är tydlig, tusen tack!

 

Jag är utbildad idrottslärare och har åkt skidor sedan jag gick på GIoH (det är ca 7-8 år nu), på sommaren åker jag rullskidor och inlines, på vintern skidor (har lagt ned slalom och åker bara längd).

 

Det är nog som du säger, vi tjejer är för "mesiga" när vi skall handla skidor. Dessvärre får jag känslan av att alla tror att jag kan åka?, trots att jag faktiskt inte anser mig själv kunna det, vilket nog gör att jag intar en lägre profil än jag kanske borde? Men, jag var jätterädd att få ett par skidor jag absolut inte kunde åka på (vilket jag tror försäljaren försäkrade sig om, genom att ge mig för mjuka skidor). Jag har inte det där "klippet" i frånskjutet som du pratar om men har rätt bra teaming i åkningen (diagonalningen). Jag upplever mig inte själv som en "smygare" på skidorna men har jättesvårt att åka i mjuka spår (eftersom jag nog "kastar mig lite för långt fram"). Jag tycker om att stakåka, men har tidigare även diagonalat mkt (eftersom jag tidigare åkte på ett par skidor med mkt långt spann - som jag köpte för att få bra fäste inför all "teknikträning" vi gick igenom på GIoH-utbildningen - skidorna passade mig superbra då, men som kändes trista att åka på då jag inte hade ngt glid alls i nedförsbackarna) men som nu känns slitigt, båda dera.

 

Det du skriver om att säljarna inte tar hänsyn till hur man åker, stämmer med all säkerhet! Min säljare menade att jag (trots att han inte sett mig åka) tog ut "svängarna för mkt" och att man skall vara "kort" i åkningen? Jag är som sagt är inte tekniskt duktig, men jag får fast skidan bra när jag bestiger backar (jag kan digonala upp för de flesta backar), men eftersom jag har känslan av att jag får "slita" när jag både diagonalar och stakar, måste det ju vara ngt som defenitivt är galet! Det där med att testa med "papper" gjorde han, två ggr (eftrsom jag var inne veckan efter jag köpt dem och begärde att de skulle titta igen). De mäter med papper när man belasatar hela skidan och sedan när man går upp på tå (då skall det nypa fast). Det där du skrev, att man kan mäta med ett baldmått vid pjäxfästet, skall jag försöka att göra. Jag är rätt envis av mig och så angelägen om att få igång mina skidor, att jag knappt kan sova för detta....jobbigt värre!

 

Frågan är hur man gör nu?

 

Jag menar, jag har ett par Madshus som kostade massor (4000 kr, med bindning och ett par bra pjäxor) och jag har inte lust att lägga ut ytterligare 3000 kr på ett par nya skidor?

 

Skall jag ta med mig skidorna till en annan försäljare och låta honom uttala sig om skidorna? Jag köpte dem på en "längdskidsträff", som Inter Sport höll i, så jag trodde ju att jag kunde lite på att jag skulle få ett par bra skidor...

Link to comment
Share on other sites

Annis73: Det låter ju himla tråkigt om man känner sig lurad. Själv har jag två likadana par Fischer med 2 årgångar emellan. Det märkliga är att de nyaste paret inte alls funkar för mig. Jag upplever att jag antingen har bakhalt eller dåligt fäste, och ffa att det bromsar. SKidorna är köpta på samma ställe, men av olika försäljare. Jag har börjat fundera på om bindningen är satt på fel ställe, dvs för långt bak eller fram? Hur som helst "suger det" när det blir så, men det kan ju hända med alla märken. Men upplever mans ig "lurad" eller "övertalad" ska man gå tillbaka till affären tycker jag!

Oj, det låter ju också märkligt...att ha köpt så lika skidor men ändå fått så olika? Gud vad jobbigt att man inte bara kan få ett par skidor som funkar? Jag menar, jag är ju inte duktig på ngt sätt och vill ju bara kunna ta mina "röda fina skidor" under armen och gå ut och åka... Fasen!

 

Just nu upptäckte jag dessutom att mina fina Alpina Racing-pjäxor, som gett mig ett mkt blått märke på tå-armen (mellan fot och tå), är sönder??? Jag har så ont att jag kan smälla av när jag åker och i morse skulle jag bara av en slump kolla på snärningen (varför vet jag inte) och upptäcker att den enda "infästningen" till snörningen är sönder (den som sitter mitt över mitt blåmärke). Troligtvis är det anledningen till att skons veck blivit så stort just där och därmed gett upphov till mitt onda märke på tå-armen:)...otur för mig!!

 

Jag tycker som du, att man skall gå tbx med skidorna...men det är samtidigt svårt att hävda sin "rätt" inför en handlare, särskilt när man inte är proffs... Det finns ju precis ingen ångervecka när det gäller skidköp...vilket är synd. Tänk vad bra det skulle vara man fick testa märken och spann...för att sedan kunna köpa "guldskidan":)...

Link to comment
Share on other sites

Eftersom du upplever att du får slita när du stakar och diagonalar gör att jag funderar på om du har för dåligt spann mellan när du står med lika vikt på båda skidorna och när du lägger vikten på ena benet.

Hej igen!

Ja, det är vad Stefan Strand också är inne på och som även jag tror kan vara värdefullt att kolla upp. Jag tror jag skall försöka få bort tejpen och göra ett test med det där spannet... Om det nu är så det ligger till...vad gör man då??? Är det då fel av försäljaren eller??

Link to comment
Share on other sites

Eftersom du upplever att du får slita när du stakar och diagonalar gör att jag funderar på om du har för dåligt spann mellan när du står med lika vikt på båda skidorna och när du lägger vikten på ena benet.

Hej igen!

Ja' date=' det är vad Stefan Strand också är inne på och som även jag tror kan vara värdefullt att kolla upp. Jag tror jag skall försöka få bort tejpen och göra ett test med det där spannet... Om det nu är så det ligger till...vad gör man då??? Är det då fel av försäljaren eller??[/quote']

Har du fått ett spann som inte passar dig så anser jag att du har rätt att häva köpet...

Link to comment
Share on other sites

Att beskriva teknik i text är inte lätt och många gångar har man ju desstuom svårt att se sig själv när man åker. Man kan dock lära sig mycket av att titta på TV och i ditt fall torde du lärt dig grunderna på GIH. Generellt kan man kanske säga att många åker alldeles för framåtlutade och att de inte nyttjar glidfasen när de diagonalar. Är man sugen på att få sin teknik bedömd är det bara att prata med din lokala skidklubb. Finns alltid någon som ställer upp på att titta på dig när du åke och eventuellt komma med tips på förbättringar. Jag har dock svårt att tro att dina problem med skidorna ligger i din teknik.

 

Var bor du någonstans? Vet vi det kanske det är någon här på forumet som kan ge dig tips om var du kan mäta upp ditt spann på bästa sätt. En variant är att hitta en butik som har en "maskin" som heter Skiselector där du får ut spannet i en grafisk kurva. Då ser man direkt hur spannet ser ut och dess eventuella brister.

 

Kolla här: Skiselector

Link to comment
Share on other sites

Tycker det verkar svårt att kjöpa skider... Problemen jag ser:

 

Hur ska en person kunna förklara eller veta hur han åker och vilket span som passar honom? Klart att man ibland kan jemföra med gamla ski men det kan inte alltid vara lett. Det är tex möjlig att jag får feste på de skiderna jag har nu på grund av att de är mjuka.

 

Jag kan inte heller säga att jag vet vad som ska til för rett spann och då blir man tvingad att lita på personen i butikken och det gillar jag egentligen inte. Hur hög bör tex spannhöjden vara på ett par allround ski? Hur mye kraft ska trengas för att få ner mitten på skidan?

Link to comment
Share on other sites

Att beskriva teknik i text är inte lätt och många gångar har man ju desstuom svårt att se sig själv när man åker. Man kan dock lära sig mycket av att titta på TV och i ditt fall torde du lärt dig grunderna på GIH. Generellt kan man kanske säga att många åker alldeles för framåtlutade och att de inte nyttjar glidfasen när de diagonalar. Är man sugen på att få sin teknik bedömd är det bara att prata med din lokala skidklubb. Finns alltid någon som ställer upp på att titta på dig när du åke och eventuellt komma med tips på förbättringar. Jag har dock svårt att tro att dina problem med skidorna ligger i din teknik.

 

Var bor du någonstans? Vet vi det kanske det är någon här på forumet som kan ge dig tips om var du kan mäta upp ditt spann på bästa sätt. En variant är att hitta en butik som har en "maskin" som heter Skiselector där du får ut spannet i en grafisk kurva. Då ser man direkt hur spannet ser ut och dess eventuella brister.

 

Kolla här: Skiselector

Stefan Strand!

Jag skall lyda ditt råd! Jag tar kontakt med en skidklubb som kan kolla och få lite stöd och råd:)... jag bor utanför E-tuna!

 

Hälsningar

Anna-Lena Andersson

Link to comment
Share on other sites

Tycker det verkar svårt att kjöpa skider... Problemen jag ser:

 

Hur ska en person kunna förklara eller veta hur han åker och vilket span som passar honom? Klart att man ibland kan jemföra med gamla ski men det kan inte alltid vara lett. Det är tex möjlig att jag får feste på de skiderna jag har nu på grund av att de är mjuka.

 

Jag kan inte heller säga att jag vet vad som ska til för rett spann och då blir man tvingad att lita på personen i butikken och det gillar jag egentligen inte. Hur hög bör tex spannhöjden vara på ett par allround ski? Hur mye kraft ska trengas för att få ner mitten på skidan?

Fredrik!

Nej, jag håller med... Att förlita sig på en person i en butik (som Stefan också säger, inte tar hänsyn till hur man åker) känns fel!

 

Jag har ingen aning om hur högt spannet skall vara, men jag tror absolut på det Stafan skrev, att det skall vara mer än 1 mm vid fästet....men jag vet inte hur högt det skall vara...

 

Jag köpte skidorna för att kunna åka och träna inför Vasan, jag sade att jag vill ha ett par bra skidor, inga skidor som jag skulle ångra att jag köpte för att de var billigare än några andra som hade varit bättre...typ... Jag menar, det borde ha framgått att jag iaf var en seriös åkare, trots att jag inte är proffs...

 

Jag skall iaf göra såhär:

 

1) Åka och lämna in mina trasiga Alpinaskor

2) Mäta upp spannet hos en annan försäljare, som jag har hört skall vara bra i E-tuan (KanotCenter)...för att se vad han säger

3) Ta kontakt med ngn skidklubb här i närheten.

 

Sen har jag iaf gjort vad jag kunnat för att lära mig att hantera skidorna:)...

Link to comment
Share on other sites

Har dina nya pjäxor redan gått sönder ska du gå tillbaka till butiken och begära att få dem utbytta. En seriös handlare ser till att reklamera dem. Självklart ska pjäxorna hålla ett bra tag.

Willie, jag åker tbx med dem idag...men jag hoppas att jag kommer få ett par nya NU, för jag vill ju inte riskera att inte kunna åka dessa dagar.... Det märkliga är att när jag fick skorna, var enda sulan en strl. mindre??? Så jag fick börja med att byta ut sulan....sen detta... Vad är det för fel, känns det som:(.... Jag tror inte det är meningen att jag skall åka skidor...trots att jag verkligen ser fram emot att ta en tur varje dag...

Link to comment
Share on other sites

Om skidorna visar sig vara för mjuka och du inte får byta ut dem så prova att korta ned fästzonen ytterligare. Det bör gå att hitta en längd på fästzonen där det inte bromsar glidet. Om du då fortfarande får fäste så är ju skidorna användbara om än inte optimala. Mjuka skidor går också bättre med burkvalla än med tejp och klister.
Link to comment
Share on other sites

Har dina nya pjäxor redan gått sönder ska du gå tillbaka till butiken och begära att få dem utbytta. En seriös handlare ser till att reklamera dem. Självklart ska pjäxorna hålla ett bra tag.

Willie' date=' jag åker tbx med dem idag...men jag hoppas att jag kommer få ett par nya NU, för jag vill ju inte riskera att inte kunna åka dessa dagar.... Det märkliga är att när jag fick skorna, var enda sulan en strl. mindre??? Så jag fick börja med att byta ut sulan....sen detta... Vad är det för fel, känns det som:(.... Jag tror inte det är meningen att jag skall åka skidor...trots att jag verkligen ser fram emot att ta en tur varje dag...[/quote']

Men du sa väl att du köpt grejerna på intersport, och dessutom en vasaloppsträff. Då blir det lätt så.

Link to comment
Share on other sites

Kanotcenter har historiskt varit en bra butik så gå förbi dem och se om de kan hjälpa dig med att mäta upp spannet. Närmaste Skiselector är ju i Uppsala eller Stockholm så det är ju en bit att åka.

Kolla sedan med Torshälla Nyby IS, de har en bra skidsektion!

 

När det gäller höjden på spannet, vad det ska vara, så är det inte så enkelt att svara på. Dels handlar det om vilken typ av skida du vill få fram. Pratar vi en allround skida så är väl den mer en "burkvalla skida" än en "klisterskida" så där spelar din teknik och åkstil in. Jag gillar skidor (Fischer) som har hårt slutspann och har väl en höjd om ca 1,3 mm och har fortfarande lite "öppet" precis framför tårna vid full belastning.

Link to comment
Share on other sites

Det märkliga är att när jag fick skorna, var enda sulan en strl. mindre??? Så jag fick börja med att byta ut sulan....sen detta... Vad är det för fel, känns det som:(.... Jag tror inte det är meningen att jag skall åka skidor...trots att jag verkligen ser fram emot att ta en tur varje dag...

Tror nog att det definitivt är meningen att du ska åka skidor så som du sliter för att få det rätt. Frågan är väl snarare om det är meningen att butiken ska fortsätta sälja skidor om det blir såhär fel med både pjäxor (trasiga och med fel sulor) och skidor.

Jag bokade mina skidor under en vasaloppsträff men provade inte ut dem förrän ett par veckor senare i butiken just för att få det rätt. Seriöst upplägg tycker jag.

Bladmåttsmätning trodde jag var standard. Papper känns mer som en kontrollmetod efter man har köpt skidorna för att ev justera fästzoner. Bladmåtten måste väl säga mer om spannhöjd etc?

 

Lycka till med återbesöket i butiken, meddela gärna hur det gick!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...