Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Madshus


Annis73

Recommended Posts

Och visst är det ok att skvallra om man är nöjd eller missnöjd med en försäljningsställe på denna sida, eller vad tycker ni andra?

Så länge det är sakligt och på en vettig nivå samt fritt från egna vinstintressen så tycker jag absolut att det är ok. På samma sätt som att jag gärna tar emot rekommendationer om vallor, kläder, kost och träningsupplägg så vill jag givetvis veta vilka butiker som är bra och vilka som behöver förbättra sig.

Link to comment
Share on other sites

Och visst är det ok att skvallra om man är nöjd eller missnöjd med en försäljningsställe på denna sida' date=' eller vad tycker ni andra?[/quote']

Så länge det är sakligt och på en vettig nivå samt fritt från egna vinstintressen så tycker jag absolut att det är ok. På samma sätt som att jag gärna tar emot rekommendationer om vallor, kläder, kost och träningsupplägg så vill jag givetvis veta vilka butiker som är bra och vilka som behöver förbättra sig.

Hilding!

Håller med dig! Jag är säker på att ingen affär vill sälja "fel skidor" med avsikt, utan snarare gör sitt absolut yttersta för att ge köparen vad de tror de vill ha. Det ligger mkt i hur jag som säljare lägger fram saker och precis som Stefan skrev tidigare, måste även jag som tjej, våga säga vad jag vill ha...inte bara "gå med på vad de antar".

 

Vidare trodde jag att en Inter Sportbutik som blivit utsedd att få hålla Vasaloppsträffar, hade ngn form av potential, eftersom det inte verkar vara alla affärer som håller sådan? Jag kan aboslut ha fel i detta, men så tänkte jag.

 

Jag tror vidare att försäljaren av mina skidor tog det säkra före det osäkra och gav mig ett par skidor där jag "ligger inom spannet, men nära den övre gränsen", då riskerar jag inte att få bakhalt...vilket jag inte heller har nu (från början hade jag allt för lite valla på och säkert fel valla, men med tejpen blev det för mkt och därmed strävt).

 

Skidor är en tekniksport och materialutvecklingen de sista åren har ju utvecklats enormt. Skrev ett materialarbete inom en kemiutbildning och valde just att skriva om skidors konstruktioner och material från historien till nutid. Det var mycket intressant och gav mig en hel del inblick i hur allt hänger samman (med tid och material).

 

Grejen är den att jag är en sådan som vill ta redan på ALLT, för att det skall bli så bra som möjligt (jag har alltså rätt höga krav på mig själv:))... och det kan ju också gör att jag "letar fel" och ifrågasätter för mkt, istället för att bara vara tyst och åka! Jag menar! Vad kan man förävänta sig att få, om man är en glad amatör, som råkar tänka och känna efter mer än jag nog egentligen borde??? Kanske har jag gjort en höna av en fjäder? Jag vet inte, men jag är MKT tacksam över alla goda råd och all otroligt bra vägledning jag fått av alla här på forumet.

 

Idag var det nästan 20 grader kallt och skidorna har fått stå på balkongen och kanske kommer de få stanna där ytterligare ngn dag, eftersom kylan skall hålla i sig! Jag kommer ta ned tejpen ytterligare (i framkant) och se hur fästet/gildet påverkas då. Känns det ff inte bra, tar jag dem till KanotCenter (där de är duktiga) och ser vad de har att säga. Anser de att jag inte kan göra mer åt skidan, utan helt enkelt får köra på den är det inte mkt att göra. Jag funderar på att prata med försäljaren isf, och höra om det finns ngn möjlighet att få "byta in" eller lämna tbx...och räknar då med att få lägga pengar emellan...för att få ett par mer "rätt" skidor... Jag kommer hur som helst att ta kontakt med en skidklubb för att få teknikråd! Herregud, jag är lite nära att tappa "suget", men än ger jag inte upp!!! Med bättre teknik, kommer jag att behöva slita mindre och om jag inte får ordning på skidorna, kan jag kanske stå ut med dem ändå:)...

 

PS

Vad jag vill säga är att jag inte är ledsen på försäljaren, som med stor säkerhet gjort ett bra arbete...men som kanske inte räknade med att jag var så "krävande"....

Link to comment
Share on other sites

Och visst är det ok att skvallra om man är nöjd eller missnöjd med en försäljningsställe på denna sida' date=' eller vad tycker ni andra?[/quote']

Så länge det är sakligt och på en vettig nivå samt fritt från egna vinstintressen så tycker jag absolut att det är ok. På samma sätt som att jag gärna tar emot rekommendationer om vallor, kläder, kost och träningsupplägg så vill jag givetvis veta vilka butiker som är bra och vilka som behöver förbättra sig.

Hilding!

Håller med dig! Jag är säker på att ingen affär vill sälja "fel skidor" med avsikt, utan snarare gör sitt absolut yttersta för att ge köparen vad de tror de vill ha. Det ligger mkt i hur jag som säljare lägger fram saker och precis som Stefan skrev tidigare, måste även jag som tjej, våga säga vad jag vill ha...inte bara "gå med på vad de antar".

 

Vidare trodde jag att en Inter Sportbutik som blivit utsedd att få hålla Vasaloppsträffar, hade ngn form av potential, eftersom det inte verkar vara alla affärer som håller sådan? Jag kan aboslut ha fel i detta, men så tänkte jag.

 

Jag tror vidare att försäljaren av mina skidor tog det säkra före det osäkra och gav mig ett par skidor där jag "ligger inom spannet, men nära den övre gränsen", då riskerar jag inte att få bakhalt...vilket jag inte heller har nu (från början hade jag allt för lite valla på och säkert fel valla, men med tejpen blev det för mkt och därmed strävt).

 

Skidor är en tekniksport och materialutvecklingen de sista åren har ju utvecklats enormt. Skrev ett materialarbete inom en kemiutbildning och valde just att skriva om skidors konstruktioner och material från historien till nutid. Det var mycket intressant och gav mig en hel del inblick i hur allt hänger samman (med tid och material).

 

Grejen är den att jag är en sådan som vill ta redan på ALLT, för att det skall bli så bra som möjligt (jag har alltså rätt höga krav på mig själv:))... och det kan ju också gör att jag "letar fel" och ifrågasätter för mkt, istället för att bara vara tyst och åka! Jag menar! Vad kan man förävänta sig att få, om man är en glad amatör, som råkar tänka och känna efter mer än jag nog egentligen borde??? Kanske har jag gjort en höna av en fjäder? Jag vet inte, men jag är MKT tacksam över alla goda råd och all otroligt bra vägledning jag fått av alla här på forumet.

 

Idag var det nästan 20 grader kallt och skidorna har fått stå på balkongen och kanske kommer de få stanna där ytterligare ngn dag, eftersom kylan skall hålla i sig! Jag kommer ta ned tejpen ytterligare (i framkant) och se hur fästet/gildet påverkas då. Känns det ff inte bra, tar jag dem till KanotCenter (där de är duktiga) och ser vad de har att säga. Anser de att jag inte kan göra mer åt skidan, utan helt enkelt får köra på den är det inte mkt att göra. Jag funderar på att prata med försäljaren isf, och höra om det finns ngn möjlighet att få "byta in" eller lämna tbx...och räknar då med att få lägga pengar emellan...för att få ett par mer "rätt" skidor... Jag kommer hur som helst att ta kontakt med en skidklubb för att få teknikråd! Herregud, jag är lite nära att tappa "suget", men än ger jag inte upp!!! Med bättre teknik, kommer jag att behöva slita mindre och om jag inte får ordning på skidorna, kan jag kanske stå ut med dem ändå:)...

 

PS

Vad jag vill säga är att jag inte är ledsen på försäljaren, som med stor säkerhet gjort ett bra arbete...men som kanske inte räknade med att jag var så "krävande"....

Bra, jag tycker "folK" i allmänhet ställer för låga krav. Jag blir bättre och bättre på att läsa på innan och gå tillbaka om jag är missnöjd, men man får hela tiden jobba mot sin konflikträdsla!

Link to comment
Share on other sites

Så länge det är sakligt och på en vettig nivå samt fritt från egna vinstintressen så tycker jag absolut att det är ok. På samma sätt som att jag gärna tar emot rekommendationer om vallor' date=' kläder, kost och träningsupplägg så vill jag givetvis veta vilka butiker som är bra och vilka som behöver förbättra sig.[/quote']

Hilding!

Håller med dig! Jag är säker på att ingen affär vill sälja "fel skidor" med avsikt, utan snarare gör sitt absolut yttersta för att ge köparen vad de tror de vill ha. Det ligger mkt i hur jag som säljare lägger fram saker och precis som Stefan skrev tidigare, måste även jag som tjej, våga säga vad jag vill ha...inte bara "gå med på vad de antar".

 

Vidare trodde jag att en Inter Sportbutik som blivit utsedd att få hålla Vasaloppsträffar, hade ngn form av potential, eftersom det inte verkar vara alla affärer som håller sådan? Jag kan aboslut ha fel i detta, men så tänkte jag.

 

Jag tror vidare att försäljaren av mina skidor tog det säkra före det osäkra och gav mig ett par skidor där jag "ligger inom spannet, men nära den övre gränsen", då riskerar jag inte att få bakhalt...vilket jag inte heller har nu (från början hade jag allt för lite valla på och säkert fel valla, men med tejpen blev det för mkt och därmed strävt).

 

Skidor är en tekniksport och materialutvecklingen de sista åren har ju utvecklats enormt. Skrev ett materialarbete inom en kemiutbildning och valde just att skriva om skidors konstruktioner och material från historien till nutid. Det var mycket intressant och gav mig en hel del inblick i hur allt hänger samman (med tid och material).

 

Grejen är den att jag är en sådan som vill ta redan på ALLT, för att det skall bli så bra som möjligt (jag har alltså rätt höga krav på mig själv:))... och det kan ju också gör att jag "letar fel" och ifrågasätter för mkt, istället för att bara vara tyst och åka! Jag menar! Vad kan man förävänta sig att få, om man är en glad amatör, som råkar tänka och känna efter mer än jag nog egentligen borde??? Kanske har jag gjort en höna av en fjäder? Jag vet inte, men jag är MKT tacksam över alla goda råd och all otroligt bra vägledning jag fått av alla här på forumet.

 

Idag var det nästan 20 grader kallt och skidorna har fått stå på balkongen och kanske kommer de få stanna där ytterligare ngn dag, eftersom kylan skall hålla i sig! Jag kommer ta ned tejpen ytterligare (i framkant) och se hur fästet/gildet påverkas då. Känns det ff inte bra, tar jag dem till KanotCenter (där de är duktiga) och ser vad de har att säga. Anser de att jag inte kan göra mer åt skidan, utan helt enkelt får köra på den är det inte mkt att göra. Jag funderar på att prata med försäljaren isf, och höra om det finns ngn möjlighet att få "byta in" eller lämna tbx...och räknar då med att få lägga pengar emellan...för att få ett par mer "rätt" skidor... Jag kommer hur som helst att ta kontakt med en skidklubb för att få teknikråd! Herregud, jag är lite nära att tappa "suget", men än ger jag inte upp!!! Med bättre teknik, kommer jag att behöva slita mindre och om jag inte får ordning på skidorna, kan jag kanske stå ut med dem ändå:)...

 

PS

Vad jag vill säga är att jag inte är ledsen på försäljaren, som med stor säkerhet gjort ett bra arbete...men som kanske inte räknade med att jag var så "krävande"....

Bra, jag tycker "folK" i allmänhet ställer för låga krav. Jag blir bättre och bättre på att läsa på innan och gå tillbaka om jag är missnöjd, men man får hela tiden jobba mot sin konflikträdsla!

Ja, precis...det där med konflikträdsla är ju alltid ett dilemma... Jag tycker det känns otroligt pinsamt att gå tbx, när man är en riktigt amatör på området och påpeka att försäljaren som med stor säkerhet är utbildad inom området, gjort galet???!! Det känns lite jobbigt!! Men, det kan ju hända att jag får för mig att testa:)...det är ju egentligen inte så farligt, för egentligen tror jag ju att även de skulle bli glada över att få en nöjd köpare:)...eller??? hehe, de omsätter nog sina miljoner ändå:)

Link to comment
Share on other sites

Ja, precis...det där med konflikträdsla är ju alltid ett dilemma... Jag tycker det känns otroligt pinsamt att gå tbx, när man är en riktigt amatör på området och påpeka att försäljaren som med stor säkerhet är utbildad inom området, gjort galet???!! Det känns lite jobbigt!! Men, det kan ju hända att jag får för mig att testa:)...det är ju egentligen inte så farligt, för egentligen tror jag ju att även de skulle bli glada över att få en nöjd köpare:)...eller??? hehe, de omsätter nog sina miljoner ändå:)

Jag tolkar dig som att du är rätt blygsam både när det gäller dina skid- och materialkunskaper... Du tycks ha rätt bra koll och argument för att gå tillbaka till butiken. Dessutom har du ju verkligen testat skidorna och försökt komma tillrätta med problemet Vad säger att säljaren har bättre koll än du? Han ska ju vara kunnig i allt från badbyxor, märkesjackor, tält och skidutrustning. Kvalificeringen för en VL-kväll är väl att man anordnar den och bjuder in leverantörer som vill sälja.

 

Tror också att butiken vill sälja rätt saker och förhoppningsvis är tacksamma för att du kommer tillbaka (kanske inte den enskilda säljaren men i stort). Lyckas de göra dig nöjd igen så har de sannolikt vunnit ditt förtroende och kan räkna med dig som kund under lång tid. Gör de inget så tappar de dig som kund och även möjligheterna till att du skulle rekommendera butiken i framtiden.

Link to comment
Share on other sites

Kanotcenter i Eskilstuna är bra. Men om du ska ta med dig skidorna dit för att be dem kolla spannet gör du bäst i att ta bort fästtejpen innan du beger dig dit.

Willie, det skall jag göra. Har suttit och kortat av tejpen nu och flyttat tbx bindningen ett hack (men jag vet inte om jag tror på det där...)...så antingen får jag "bakhalt" och bättre glid, eller så får jag varken bakhalt och bättre glid:)...??? Nu väntar jag bara på att det skall bli under -15 grader, så jag kan ta mig ut och testa:)...

Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag skulle köpa ett par skidor för sex-sju år sedan och det blev ganska konstigt för mig med. Försäljaren råkade ha ett par där bindningarna redan var monterade och dessa skidor var förstås perfekta för mig, så jag slog till. Det här var ett par atomic och fast de var som gjorda för mig (enligt försäljaren) så kunde jag inte få dessa skidor att gå skapligt. Jag är inget proffs, men efter att ha provat tejp, klister och burkvalla och ändå inte fick fäste, så började jag tro att de här laggen kanske var menade för någon annan. Jag har förbannat mig själv många ggr för att jag som du var för mesig. Jag har ju förstått att försäljaren tog lättaste vägen med ett par skidor som någon annan inte köpt av någon anledning. Nästa gång så går jag till någon som med största säkerhet kan sin sak. Jag kanske inte får trehundra kronors rabbat och en gratis tejprulle, men jag kanske får ett par skidor jag kan åka på.
Link to comment
Share on other sites

Ja' date=' precis...det där med konflikträdsla är ju alltid ett dilemma... Jag tycker det känns otroligt pinsamt att gå tbx, när man är en riktigt amatör på området och påpeka att försäljaren som med stor säkerhet är utbildad inom området, gjort galet???!! Det känns lite jobbigt!! Men, det kan ju hända att jag får för mig att testa:)...det är ju egentligen inte så farligt, för egentligen tror jag ju att även de skulle bli glada över att få en nöjd köpare:)...eller??? hehe, de omsätter nog sina miljoner ändå:)[/quote']

Jag tolkar dig som att du är rätt blygsam både när det gäller dina skid- och materialkunskaper... Du tycks ha rätt bra koll och argument för att gå tillbaka till butiken. Dessutom har du ju verkligen testat skidorna och försökt komma tillrätta med problemet Vad säger att säljaren har bättre koll än du? Han ska ju vara kunnig i allt från badbyxor, märkesjackor, tält och skidutrustning. Kvalificeringen för en VL-kväll är väl att man anordnar den och bjuder in leverantörer som vill sälja.

 

Tror också att butiken vill sälja rätt saker och förhoppningsvis är tacksamma för att du kommer tillbaka (kanske inte den enskilda säljaren men i stort). Lyckas de göra dig nöjd igen så har de sannolikt vunnit ditt förtroende och kan räkna med dig som kund under lång tid. Gör de inget så tappar de dig som kund och även möjligheterna till att du skulle rekommendera butiken i framtiden.

Hildings analys av VL-kväll är i många fall tyvärr sant. Jag kan en hel del om skidor,

och följde med en grannfru för hjälp att välja skidor på en VL-träff.

Fischers representant plockade fram ett par och sa: Dessa blir bra för dig!

Jag klämde och kände på skidorna, väldigt hårda, jag sa; köp dom inte! Du får alltid bakhalt

och kommer bara bli besviken.

Hon är mer hasa än vasalöpare. Hon trodde på mig, avstod köpet.

Då hon gått undan, frågade jag säljaren hur han kunnat rekommendera dessa skidor.

Då erkände han och sa; ja, dom var för hårda, men jag hade inga andra.

Jag sa några väl valda ord om att han -om han lyckats- hade dödat hennes skidintresse.

 

Själv köpte jag skidor av en av dom stora i Sverige. Så har även fler av mina skidkamrater gjort. På postorder! Spanngaranti gäller, man får byta utan frågor om man inte är nöjd.

 

Jag var i Funäsdalen för några år sedan. En viss Lorentzon slipade mina skidor, och frågade om han kunde få köpa skidorna. Här har du verkligen fått ett kanonpar, var hans bedömning.

 

Detta hjälper ju inte dig Annis, men kan belysa hur det kan gå till.

Stå på dig, jag hoppas det ordnar sig!

Link to comment
Share on other sites

Men är det endå inte så att det er möjligt att dessa skidorna faktiskt blir bra om de vallas riktig? Att legga tape för långt är vel inte så bra då tape bygger en del.

 

Sjelvklart möjligt att skidorna inte passar men om man först inte får feste och senare får dårlig glid med tape så är det vel möjligt att att mycket av problemet har med vallningen att gjöra.

Link to comment
Share on other sites

Åk och testa dina skidor i en annan affär. Är dom inte bra så åk lämna tillbaks skiten, åk dit på lördag när det är fullt med folk och ställ till ett j-a väsen ifall dom inte tar tillbaks dom.

 

Som nybörjare är man ett lätt offer i skidbutiken. Jag tror att en del säljare passar på att sälja sitt skräp till vad dom upplever som en "klassikeraspirant". Jag började själv åka skidor när jag var strax över 40 år fyllda och säljaren såg nog mig som en engångskund.

 

Skidorna han lurade på mig används nu av min son som väger 30 kilo mindre än mig. Jag sätter aldrig min fot i denna affär längre, trots att det är Göteborgs enda renodlade längdåkningsaffär.

 

Som längdåkningsnörd har jag köpt ytterligare 2 par rullskidor, 2 par längdskidor, ett antal dyra nya stavar samt en stor mängd skidkläder, givetvis i andra affärer.

Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant tråd, hoppas man snart får läsa hur det gick med skidköpet.

 

Själv har jag haft någorlunda flyt i skidköpen tror jag, Vid första köpet av "riktiga" skidor fick jag hjälp av butikens proffs, ansvarig för skidavdelningen i en av dom största sportbutikerna i Sverige. Åkte dit en vardag förmiddag, så att han skulle ha gott om tid att hjälpa mig.

 

Vid andra köpet (i annan butik) fick jag hjälp av ett blåbär, men visste då lite mer själv om vad jag ville ha. Hade jag litat på försäljaren så är risken stor att jag gått därifrån med de mjukare av de två par jag valde mellan, vilket som tur är inte blev fallet. Har efter köpet kunnat korta ner fästzonen en bra bit både baktill och framtill utan att tappa för mycket fäste, vill helst inte ha längre fästzon än nödvändigt.

 

Vid nästa köp blir det nog via nätet :)

Link to comment
Share on other sites

Men är det endå inte så att det er möjligt att dessa skidorna faktiskt blir bra om de vallas riktig? Att legga tape för långt är vel inte så bra då tape bygger en del.

 

Sjelvklart möjligt att skidorna inte passar men om man först inte får feste och senare får dårlig glid med tape så är det vel möjligt att att mycket av problemet har med vallningen att gjöra.

Hehe...nog för att jag är "färsk" inom skidvärlden, men inte så färsk:). Jag har lagt tejpen hela 12-13 cm kortare från fästmärket fram och kortat det baktill...så... det har jag gjort:)...och jag har tagit ned ytterligare två cm nu, som jag skall testa att köra på så snart det blir varmare.... Men, det var tur att höra att jag gjort "rätt" i iaf:)

Link to comment
Share on other sites

Men är det endå inte så att det er möjligt att dessa skidorna faktiskt blir bra om de vallas riktig? Att legga tape för långt är vel inte så bra då tape bygger en del.

 

Sjelvklart möjligt att skidorna inte passar men om man först inte får feste och senare får dårlig glid med tape så är det vel möjligt att att mycket av problemet har med vallningen att gjöra.

Jag tror som du:). Jag testade först med burkvalla och fick absolut inget fäste, vilket dels med stor säkerhet berodde på att jag vallade med fel valla (det var många i spåret som hade svårt att valla dessa dagar, det var kring nollan till -2 grader...så många svor över fästet). OCH, det berodde med stor säkerhet på min felaktiga teknik (eftersom jag åkt på gamla skidor en längre tid, där det typ inte finns ngt glid alls...är jag "van" att vara "framtung"...eller hur man säger).

 

När jag lade på tejp, fick jag grepp som tusan, men glidet blev jättedåligt (enligt mig), trots att jag kortade ned det.

 

Idag har jag tagit bort ytterligare 2 cm fram, så jag hoppas verkligen att det skall gå bra:)... Men, det kan vara som Stefan skrev, att mina skidor är för "mjuka" för att ha tejp och att jag måste lära mig valla med burkvalla för att kunna åka på dem.

 

En sak jag funderade över var att dessa skidor är 2 m och har ett spann för 65-75 kg. Jag är ca 175 cm och väger ca 75 kg.... Jag tror försäljaren tog ett par längre skidor med ett "lättare " spann....vilket verkar rätt lågiskt i mina öron, eller??? Jag fick testa några par Fischer, men försäljaren tyckte inte att spannet passade mig...så...hehe...

Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant tråd, hoppas man snart får läsa hur det gick med skidköpet.

 

Själv har jag haft någorlunda flyt i skidköpen tror jag, Vid första köpet av "riktiga" skidor fick jag hjälp av butikens proffs, ansvarig för skidavdelningen i en av dom största sportbutikerna i Sverige. Åkte dit en vardag förmiddag, så att han skulle ha gott om tid att hjälpa mig.

 

Vid andra köpet (i annan butik) fick jag hjälp av ett blåbär, men visste då lite mer själv om vad jag ville ha. Hade jag litat på försäljaren så är risken stor att jag gått därifrån med de mjukare av de två par jag valde mellan, vilket som tur är inte blev fallet. Har efter köpet kunnat korta ner fästzonen en bra bit både baktill och framtill utan att tappa för mycket fäste, vill helst inte ha längre fästzon än nödvändigt.

 

Vid nästa köp blir det nog via nätet :)

Ja, det handlar nog mycket om att man som köpare vet lite mer vad man är ute efter...det är väl som att gå till en frisör och säg att man vill "förvandlas" från Askungen till en "fotomodell":).... Jag tror försäljaren gjorde ett mkt bra jobb med mina skidor och har säker stor erfarenhet....men att mkt ligger i mitt beteende...att jag var för "vek".

 

Jag köpte tyvärr inte mina skidor i närheten av där jag bor, utan när jag var på besök hos min väninna i Avesta, så jag hade stora förväntningar.... men, jag kommer testa dem imorgon (om det blir varmare) och förhoppningsvis hinna visa dem för KanotCenter-Håkan (som skall vara duktig)... Är det katastrof, får jag fundera på hur jag skall göra... Jag hoppas det kommer ordna sig... och kanske kan KanotCenter-Håkan ge mig ngt råd...

Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag skulle köpa ett par skidor för sex-sju år sedan och det blev ganska konstigt för mig med. Försäljaren råkade ha ett par där bindningarna redan var monterade och dessa skidor var förstås perfekta för mig, så jag slog till. Det här var ett par atomic och fast de var som gjorda för mig (enligt försäljaren) så kunde jag inte få dessa skidor att gå skapligt. Jag är inget proffs, men efter att ha provat tejp, klister och burkvalla och ändå inte fick fäste, så började jag tro att de här laggen kanske var menade för någon annan. Jag har förbannat mig själv många ggr för att jag som du var för mesig. Jag har ju förstått att försäljaren tog lättaste vägen med ett par skidor som någon annan inte köpt av någon anledning. Nästa gång så går jag till någon som med största säkerhet kan sin sak. Jag kanske inte får trehundra kronors rabbat och en gratis tejprulle, men jag kanske får ett par skidor jag kan åka på.

Men, det där låter hemskt! Det tror och hoppas jag verkligen inte att jag råkat ut för... Jag var så inne på att få köpa ett par Fischer att han lät mig testa typ 4 par sådan...men ansåg att spannet på Madshus var de bästa för mig.... Så, grejen är den att jag ändå tror han har gjort ett strategiskt val...bara det att jag kanske var lite fel ute....eller...:)... Jag testade och fler par Madshus, kortare och med annat spann... Men, man valde ett par längre och det spann jag har idag...som nog har en mening, av ngt slag som jag ännu inte riktigt hanterar....men vem vet... Rätt vad det är kanske skidan går superfint och jag kommer få massor av "drömåk":)...

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Har precis blivit medlem. Jag har hittat ett par skidor på myrorna av märket landsem comption som är 190 cm. Det kostade endst 95 kronor. Billigt! Behöver hitta ett par pjäxer som passar och stavar. I dags läget har jag inte råd med helt nya skidor. Bor i skåne och det snöar sällan här, men nu har vi snö. Jag letar efter begangnade skidutrustning. Är det någon som känner till märket på skidorna. Biträdet på myrorna hade inte en susning. Efter att ha läst era inlägg vill jag inte vända mig till sport butikerna.

Link to comment
Share on other sites

Till Annis73

Skidor kan ibland vara kanonskidor, och ibland känns de inte lika bra även om spannet borde vara rätt. Och det behöver inte ha med att göra vilket märke skidan har. Andra personer på detta forum har tidigare förklarat sin irritation över så ojämn kvalitet på dyra skidor.

 

Det låter dock som du fått ganska mjuka skidor. Då finns det en stor risk att du bör korta tejpen ganska mycket för att inte tappa i glid. Du skriver att du har gjort det, men från vilket märke? Provade de i affären ut olika spann för kall burk, varm burk och klister? Du borde alltså utgå från klisterspann och därifrån kanske korta lite ytterligare. Annars bör du kanske på en spannbräda prova ut med ett bladmått. För klister brukar jag ta 0,35 eller 0,40. (För kallburk 0,10-0,15 och för varmburk 0,20-0,25.)

 

Själv är jag ingen tejpälskare och rekommenderar att du provar skidorna i enklare vallasituation med vanlig burkvalla. Men du ska ha rätt spann utprovat för just dig, med ovan nämnda bladmått.

 

Till angel:

Landsem var ett gammalt norskt skidmärke som gick i konken i början av 90-talet skulle jag tro. Åtminstone innan svarta belag kom i bruk. De gjorde dock ganska bra skidor, så du måste prova ut spannet som ovan. (Att ta papper enkelt, dubbelt och fyrdubbelt på ett mycket slätt golv går i nödfall.) Beroende på vilken bindning som sitter på, skulle jag leta efter ett par pjäxor på blocket eller tradera. Själv har jag ägt 2 par skateskidor av detta märke, när någon butik sålde ut nya skidor för 100kr paret. Jag har för mig att de hade en aluminiumuppbyggnad med skum inuti, så var försiktig om du ska borra nya hål för bindning. Använd i så fall borrstopp så du inte borrar igenom hela skidan. Om de klassiska skidorna var likartat uppbyggda vet jag inte.

 

Lycka till båda två

Link to comment
Share on other sites

Annis73, Har du väldigt bra fäste och dåligt glid, så har du för mycket fästvalla/tape!

Om du kortar av fästzonen för du bättre glid! (vilket du har gjort, men inte provat).

Om du "tunnar" ut tapen i ändarna får du ännu bättre glid! (motsvarande det man gör med burkvalla när man lägger nästa lager kortare än det förra för att matcha spannkurvans profil).

 

För att få optimalt glid, måste man hitta gränsen för hur lite fästvalla man klarar att åka med.

 

Om det slutar med att du har så tunt och kort med tape att det inte funkar. Då är det bara att byta ut skidorna. Att åka med skidor med fel spann gör ingen glad!

 

Förr testade vi oss fram i skogen med ett vallaställ ute i kylan vid spåret. Idag löser vid det vid datorn, Intressant! :/

Link to comment
Share on other sites

Annis73, hur har det gått?

Hej Knutas!

Jag har legat SJUK (kan du tänka dig hur mkt otur jag har???). Nåja! Jag hann testa skidorna med den "avkortade tejpen" en ggr. Det var mkt bättre glid, än vad det varit tidigare OCH/MEN....det är fortfarande inte bra!!! Jag kommer ta av ytterligare en centimeter och provåka igen (när jag blir feberfri).

 

Pjäxorna, har jag visat upp och försäljaren skulle kolla upp om det fanns några mer i samma modell. Finns det inte, kommer jag troligtvis att få prova ut ett par nya!

 

Jag är helt knäckt efter allt det här med mina skidor, men när jag testade dem (för fyra dagar sedan), blev jag iaf lite mer positiv till att åka skida igen! Känslan av att de iaf kändes som om glidet var lite bättre, gjorde mig mkt bättre till mods! Vem vet, det kanske blir ett par toppenskidor när tejpen är avkorta - eller "borta"....hehe!! Just nu är det ca 35 cm kvar.... Hur lite "kan" man åka på? Jag menar...hur lite är "gränsen" till att spannet är "fel"?

Link to comment
Share on other sites

Hej, ber att få låna tråden ett tag, eftersom mina problem ledde hit + medlemsskap. Precis som valla anser jag att skidor är ett kapitel för sig.

Köpte, som någon annan, ett par Madshus Hypersonic C3 för några år sen. Första paret kan ha varit för hårda, även om jag tvivlar. Fick byta till ett par med annat spann. Trots det tryckte jag sönder båda fötterna, Mortons syndrom. Efter 2 år har jag fortfarande inte upplevt vettigt fäste vid något tillfälle. Teoretiskt är skidan väl anpassad för mig. Ändå är jag nog en typisk Fischeråkare. Mina C3 saknar all form av "liv". Dessutom 130g tyngre än mina gamla Madshus.

Kör istället på gamla platta Madshus med ca 2dm fäste. Ganska jobbigt om man vill fylla på med 3 mil/dag.

 

Min åsikt är att man borde ha möjlighet att prova, utopiska tanke, både skidor och löparskor i förväg.

 

Att man anlitar proffs, betyder inte med automatik att allt blir rätt. Håller ni med?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...