Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sug i skidorna!


globe86

Recommended Posts

halloo! Idag va ju ute på ett pass och hade helt OK glid... Men efter ungefär 10 km åkning började glidet bli sämre och skidorna sög riktigt mycket i snön... Jag kör med svix syntetvallor och undrar om det är felet? Måste man ha lite flour i om man ska köra lite längre pass?

 

/niclas

Link to comment
Share on other sites

haha tror inte jag träffa någon hundskit i alla fall =) Ne då vetefan va som hände... Märkte riktigt stor skillnad... Får väl smeta på en kloss valla till då :D Va så illa att jag tittade om tejpen frusit eller nåt under skidan fast den va perfekt... Mysko..
Link to comment
Share on other sites

Jag gissar att ni har kallt i Ludvika och kallt betyder "gneg före" med riktigt vassa kristaller. Det är ett före som det är svårt att få till perfekt glid och min gissning är att du slitit av den valla du hade, fått fram mikrohår som ytterligare greppat i den kärva snön.

Vid riktigt kallt före så ska du försöka få så släta ytor som möjligt. I riktigt kallt före spelar inte flour någon roll utan syntetparraffin är lika bra. Rex blå är en klassiker, eller alla parraffiner som blir stenhårda. Vill man inte valla så stålsicklar man och försöker få så lite struktur det går och så slätt som möjligt. Inga mikrohår är dock A och O oavsett om du valler eller inte.

Link to comment
Share on other sites

halloo! Idag va ju ute på ett pass och hade helt OK glid... Men efter ungefär 10 km åkning började glidet bli sämre och skidorna sög riktigt mycket i snön... Jag kör med svix syntetvallor och undrar om det är felet? Måste man ha lite flour i om man ska köra lite längre pass?

 

/niclas

Du hade nog kört slut på krafterna och stumnade. Brukar kännas som att skidorna suger fast i snön när man inte orkar staka längre. :)

Link to comment
Share on other sites

halloo! Idag va ju ute på ett pass och hade helt OK glid... Men efter ungefär 10 km åkning började glidet bli sämre och skidorna sög riktigt mycket i snön... Jag kör med svix syntetvallor och undrar om det är felet? Måste man ha lite flour i om man ska köra lite längre pass?

 

/niclas

Du hade nog kört slut på krafterna och stumnade. Brukar kännas som att skidorna suger fast i snön när man inte orkar staka längre. :)

det tror jag med ;)

Link to comment
Share on other sites

Passar på att yttra mig lite jag också...är ingen expert, men gillar att skriva :)

 

Att du tappar glid kan bero på många olika saker. Om temperaturen ändras eller om det börjar snöa kan man plötsligt tappa allt glid. Jag tränar oftast på ett rätt hårt paraffin, vilket får till följd att det går rätt trögt då tempen stiger. Å andra sidan, har du för varmt paraffin, så slits det hårt i kalla temperaturer.

 

Blir man trött kan det hända att man förutom kraft även tappar en hel del teknik, vilket gör att man tappar fart trots att man kämpar och tar i.

 

Ytterligare en anledning som gör att man tappar glid (men då märks det från start) är om man lagt för tjock fästvalla i fästzonens utkanter. Det verkar vara vanligt bland dom som kör med tejp, har sett flera par skidor med tjocka tejplager ända ute i fästzonens ytterkanter.

 

Vad gäller det övriga om vall som står i tråden...du behöver inte ha fluor för längre pass, men det glider avsevärt bättre med fluor om tempen börjar närma sig noll eller om det faller blöt nysnö. BWLF, som nämns i tråden, är f.ö. ett kanonparaffin, främst som underlag för åkparaffinet.

Link to comment
Share on other sites

Varför valla glid???

Jag har ett par Beta vasa från 2003. Som jag inte har vallat glid på flera år..

Har säkert kört 100 mil.Kan aldrig klaga på glidet bara anpassa mig till föret.

Jag håller 4-5min /KM på mina långpass.

Har man bara ett par kan det var bra att hålla dem fräscha genom att valla upp dem å och då. Men har man ett gammalt par så håller jag med dig, räcker gott att krångla med fästvallningen när man ska träna. Inte ofta träningsskidorna får sig en uppfräschning på glidzonerna inte.

Link to comment
Share on other sites

Varför valla glid???

Jag har ett par Beta vasa från 2003. Som jag inte har vallat glid på flera år..

Har säkert kört 100 mil.Kan aldrig klaga på glidet bara anpassa mig till föret.

Jag håller 4-5min /KM på mina långpass.

Håller med, jag kan inte fatta att folk orkar hålla på och glidvalla sina träningsskidor.

Det var flera år sedan jag slutade med det, och jag ser nästan aldrig någon som har bättre glid än vad jag själv har.

Och det där med att man MÅSTE ha valla på sina skidor, annars torkar dom ut, vilket jävla bullshit. Det är bara att erkänna att men blivit grundlurad av alla vallafabrikanter under årens lopp, numera lägger jag inte ens på något skyddsparafin på mina tävlingsskidor när jag avslutat säsongen.

Och gissa vad? Jag har precis lika bra glid som någon annan säsongen efter.

Skaffa sicklar och borstar som är "top of the line" så klarar ni er långt.

Det är inga billiga prylar, men det förenklar skidåkningen enormt mycket

Link to comment
Share on other sites

Varför valla glid???

Jag har ett par Beta vasa från 2003. Som jag inte har vallat glid på flera år..

Har säkert kört 100 mil.Kan aldrig klaga på glidet bara anpassa mig till föret.

Jag håller 4-5min /KM på mina långpass.

Håller med' date=' jag kan inte fatta att folk orkar hålla på och glidvalla sina träningsskidor.

Det var flera år sedan jag slutade med det, och jag ser nästan aldrig någon som har bättre glid än vad jag själv har.

Och det där med att man MÅSTE ha valla på sina skidor, annars torkar dom ut, vilket jävla bullshit. Det är bara att erkänna att men blivit grundlurad av alla vallafabrikanter under årens lopp, numera lägger jag inte ens på något skyddsparafin på mina tävlingsskidor när jag avslutat säsongen.

Och gissa vad? Jag har precis lika bra glid som någon annan säsongen efter.

Skaffa sicklar och borstar som är "top of the line" så klarar ni er långt.

Det är inga billiga prylar, men det förenklar skidåkningen enormt mycket[/quote']

Vad har du på när de drar ihop sig till Vasaloppet????

Link to comment
Share on other sites

Varför valla glid???

Jag har ett par Beta vasa från 2003. Som jag inte har vallat glid på flera år..

Har säkert kört 100 mil.Kan aldrig klaga på glidet bara anpassa mig till föret.

Jag håller 4-5min /KM på mina långpass.

Håller med' date=' jag kan inte fatta att folk orkar hålla på och glidvalla sina träningsskidor.

Det var flera år sedan jag slutade med det, och jag ser nästan aldrig någon som har bättre glid än vad jag själv har.

Och det där med att man MÅSTE ha valla på sina skidor, annars torkar dom ut, vilket jävla bullshit. Det är bara att erkänna att men blivit grundlurad av alla vallafabrikanter under årens lopp, numera lägger jag inte ens på något skyddsparafin på mina tävlingsskidor när jag avslutat säsongen.

Och gissa vad? Jag har precis lika bra glid som någon annan säsongen efter.

Skaffa sicklar och borstar som är "top of the line" så klarar ni er långt.

Det är inga billiga prylar, men det förenklar skidåkningen enormt mycket[/quote']

Så...given följdfråga: Vilka sicklar och borstar är det som rekommenderas?

 

Jag tränar delvis också på ovallade, kuzminsicklade laggar.

Link to comment
Share on other sites

Äh vafan det är ju roligt att valla :D i alla fall för mig som nyss lärt mig! Och när man åkt ett antal pass så ser man ju att skidorna blir lite vitare under, och för mig är de fint att ha blanksvarta skidor när jag drar ut på mina pass ;)

globe86, Om du får plötsligt sug under skidorna i kall snö beror det mest på att fästvallan bromsar!

Valet av parafin har mindre betydelse så länge glidytan är blank och slät!

Om glidytan bakom fästzonen är vit, så har du säkert förklaringen där! (det är fästvalla och smuts du ser och det bromsar oerhört vid kall snö).

 

Om du vill ha lite roligt pyssel i vallaboden och fortfarande åker med tape gör så här: Smällt tapen med varmluftspistol eller liknande. Skrapa bort all tape från hålfoten och bakåt (ger inget fäste ändå och risken att det hamnar fästvalla på glidytan minskar). Tunna ut tapen i framkant med en klisterskrapa (det är där det bromsar mest), använd sedan taggarna på klisterskrapan för att få struktur i fästvallan så minskar risken för sug!

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

OKi Oki kan nog stämma med lite fäste på glidet ! Jaha så fästet bakom hålfoten gör ingenting igentligen? Mitt spann bak går ju bakom hälen typ... MEn låter ju ganska troligt eftersom man trycker till med tårna...kan ju inte påverka så mycket bakom igentligen...

 

tack för pysselknep ;)

Link to comment
Share on other sites

Angående flytta fram bakre vallazon !

 

Finns det något enkelt knep man kan nyttja för att veta hur tuff man kan vara utan att få noll fäste, och vad är det som igentligen händer rent teknikmässigt (måste man trampa ner mer distinkt?)...tänkte prova detta på dagens träning, då jag alltid får "Vitt" bakom hälen ..

Link to comment
Share on other sites

Jag påstår att det vita bakom hälen INTE är fästvalla som fastnat utan snarare paraffin som fastnat i mikrohåren. Mässingborsta och det vita försvinner tillfälligt. Enda sättet att minska det vita är att stenslipa (ja, eller stålsickla) belaget.

Gällande fäste bakom hålfoten så är det ju när höften kommer över foten, framåt, som skidan rätar ut sig och man får, förhoppningsvis, fäste. Därför kan man ta bort fäste under hälen för att få bättre glid i fartställning, beroende på spannets utformning förstås. Skidor med bakspann måste man lägga fäste långt bak på, t ex.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...