Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sug i skidorna!


globe86

Recommended Posts

det innebär med andra ord att, om man enbart kör med stenslipat (sicklat) utan att parfinera belaget skulle man med andra ord slippa den "vita ytan", detta är av intresse för mig då jag upplever den "vita" ytan som väldigt sträv.

Den dyra tävlingsvallan ex pulver, känns ju helt bortkastad om detta fenomen uppstår efter någon enstaka mils åkning, som jag uppfattar det.

Link to comment
Share on other sites

det innebär med andra ord att, om man enbart kör med stenslipat (sicklat) utan att parfinera belaget skulle man med andra ord slippa den "vita ytan", detta är av intresse för mig då jag upplever den "vita" ytan som väldigt sträv.

Den dyra tävlingsvallan ex pulver, känns ju helt bortkastad om detta fenomen uppstår efter någon enstaka mils åkning, som jag uppfattar det.

Mja, det blir ju lite som att sätta plåster på en varböld..... Det förvärras helt klart av de hårda paraffiner man använder nu i den här tempen. Om du inte vill sickla eller stenslipa, grunda om belaget med scotch-brite och mjukt/hårt paraffin blandat. Mitt belag blev felfritt när jag lämnade dom till en erkänt duktig slipare med efterföljande hot box, och jag var inte ett dugg trött i armarna efter det :)

Link to comment
Share on other sites

Jag påstår att det vita bakom hälen INTE är fästvalla som fastnat utan snarare paraffin som fastnat i mikrohåren. Mässingborsta och det vita försvinner tillfälligt. Enda sättet att minska det vita är att stenslipa (ja, eller stålsickla) belaget.

Gällande fäste bakom hålfoten så är det ju när höften kommer över foten, framåt, som skidan rätar ut sig och man får, förhoppningsvis, fäste. Därför kan man ta bort fäste under hälen för att få bättre glid i fartställning, beroende på spannets utformning förstås. Skidor med bakspann måste man lägga fäste långt bak på, t ex.

Det är microhår som ej är bundet av paraffin. Under hälen har man som störst tryck mot underlaget, och jag upplever att nya hår kan kan komma upp där pga smårepor.

Ibland kan jag även få "vitt bakom hälen" med stålsicklat/ovallat.

Link to comment
Share on other sites

Ajdå, mina skidor är bara drygt 10 mil gamla och det blir en vit zon precis bakom fästet. Jag upplevde att fästvallan var tunnare längre bak på skidan och trodde att mitt dåliga glid var att jag skavde på fästet. Har vallat lite kortare inför dagens runda och ska se vad det ger för resultat.

 

Är anledningen till grundning med mjukt paraffin att det paraffinet ska limma in mikrohåren så att det inte ska fastna hårt paraffin i dem?

 

Jaha, nu såg jag Marios inlägg - skulle man kunna avhjälpa detta genom att stå med mer tryck på framfoten och därigenom fördela lasten på skidan mer jämnt?

Link to comment
Share on other sites

Angående flytta fram bakre vallazon !

 

Finns det något enkelt knep man kan nyttja för att veta hur tuff man kan vara utan att få noll fäste, och vad är det som igentligen händer rent teknikmässigt (måste man trampa ner mer distinkt?)...tänkte prova detta på dagens träning, då jag alltid får "Vitt" bakom hälen ..

Jag tycker att du ska prova att "rilla fästvallan", och sedan studera hur det ser ut efter lite åkning. Genom att studera hur vallan är nött/blank kan du dra slutsatser för att justera tjockleken och längden på fästzonen.

Det syns ganska tydligt när vallan är rillad. Sedan finns det en biverkning med detta! Du får bättre glid (i.a.f. om det är blöt snö) och fäste. ;)

 

Läs mer på tråden om rillning av fästvalla:

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=3940

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...