Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Utrustning för motion/drag?


Ringen

Recommended Posts

Hej!

Jag är helt nybörjare på längdskidor, och skall till och köpa ett kompett kit.

Jag ska bara motions åka lite i spår och även kunna använda det för drag med min dobermann kille. Behöver jag olika utr. för det? Dragutrustning har jag för både hund och mig själv. (Lina/selar mm.)

Jag undrar vad jag ska ha för längd på skidor/stavar, vilken typ av skidor/stavar/pjäxor?

Spelar vikten roll på skidorna man ska kolla efter?

Jag är 184cm/ca83kg.

 

Vore kul att utnyttja möjligheterna här i natursköna Järvsö, jag har ju ändå bara 2mil upp till skidparadiset Harsa.

 

Tacksam för hjälp på vägen! =) Johan Ringh, Järvsö.

Link to comment
Share on other sites

Kul! Har själv en dobermann. Om du ska köra hunddrag är det skateskidor och som gäller. Du lär inte bli populär om du åker med hunden i klassiska skidspår.

 

Du kan ju skaffa kombipjäxor som fungerar både för klassisk åkning och skate. Skidor och stavar lär du behöva två uppsättningar av. En för klassisk åkning och en för skate. Om du inte vill köpa två uppsättningar så köp klassiska skidor, det går att i nödfall åka skate med dessa.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag är helt nybörjare på längdskidor, och skall till och köpa ett kompett kit.

Jag ska bara motions åka lite i spår och även kunna använda det för drag med min dobermann kille. Behöver jag olika utr. för det? Dragutrustning har jag för både hund och mig själv. (Lina/selar mm.)

Jag undrar vad jag ska ha för längd på skidor/stavar, vilken typ av skidor/stavar/pjäxor?

Spelar vikten roll på skidorna man ska kolla efter?

Jag är 184cm/ca83kg.

 

Vore kul att utnyttja möjligheterna här i natursköna Järvsö, jag har ju ändå bara 2mil upp till skidparadiset Harsa.

 

Tacksam för hjälp på vägen! =) Johan Ringh, Järvsö.

Inte för att vara negativ men är du total nybörjare ska du absolut INTE ut och köra med en hund.

 

Hamnar du och hunden på olika sidor om en mötande åkare och repet hamnar olyckligt mot halsen så kan det gå riktigt illa. Lär dig åka själv först och så låt sen hunden vara med och njuta av det.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan nog hålla med om att du bör vara ganska trygg på skidor själv, innan du kopplar ihop dig med hund. En dobberman är ju en ganska snabb hund dessutom. (Om du skulle tävla är det i C klass, som bara innehåller dobberman, eftersom de alltid var snabbare än övriga brukshundar som tävlar i B-klass. A klass är fågelhundar mm.) Vet inte vad du menar att du har för utrustning. Du ska ha en öppen krok i bältet där du fäster linan (både om du bara kör med lina eller om linan är fästad till pulka). Detta är en säkerhetsåtgärd för att kunna lossa linan vid fara eller olycka. Bältet måste gå över två kotor. Det finns en minimibredd på bälte som jag glömt, men ca 7 cm har jag för mig. Men det är en fördel om det är bredare. Tävlingvikter för pulka tänker jag inte gå in på om du inte ber mig.

 

Ska du köra med hund så är det skateskidor som gäller (eftersom du måste åka i skatespår om du inte vill spåra själv). Själv tycker jag det är en fördel att ha lite kortare skateskidor vid körning med hund. Du måste dock ha skidor med spann som duger åt dig.

 

Att köra med hund är otroligt kul, så träna på så du kan motionera hunden och dig själv samtidigt! Lycka till! Att köra med hund i enbart lina är kanske allra roligast. Jag var nog nere under 20 min på milen på en tuff tävlingsbana när jag var som duktigast (med en "avdankad Vorsthe"). Linan bör vara både flexibel och stum.

Link to comment
Share on other sites

Ok, tusen tack för tipsen! Ja, det är sant att man får nog ut och åka själv en par gånger så att man har känslan för åkningen innan man spänner för hunden.. ;) Drag prylarna jag har är en måttbeställd Nome-sele till hunden, Hunförarbälte X1 (haromi.se) med expander tolklina, ska köpa till en riktig krok oxå..

Då ska jag kolla efter skate-skidor i veckan som kommer, kanske är bäst att prata med dem i butiken vad som passar bäst? Har ni några rekommendationer?

Och en till fråga, ni som kör/kört med hund, hur ska jag vänja in tassarna på han i början, där vill jag verkligen göra rätt från börjar så han inte får några skador.. Ska man ha skor när de är riktigt kallt och sen smörja som f-n med tass-salva övrigt?

//Johan.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde nästan aldrig med tasskydd, men det finns ju lätta i fleece. Vänj hunden är mitt råd. Att smörja trampdynor med någon salva kan dock vara OK. (Det går bra med sådana för mänskligt bruk också.) Själv gjorde jag det mest för att undvika sprickor, men det kan också undvika att snö fastnar.

 

Jag körde med drygt 180 cm skateskidor när jag körde med hund och annars 190. Men det är ju en smaksak, samt beror även lite på hur lång du är.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...