Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Utrustning för motion/drag?


Ringen

Recommended Posts

Hej!

Jag är helt nybörjare på längdskidor, och skall till och köpa ett kompett kit.

Jag ska bara motions åka lite i spår och även kunna använda det för drag med min dobermann kille. Behöver jag olika utr. för det? Dragutrustning har jag för både hund och mig själv. (Lina/selar mm.)

Jag undrar vad jag ska ha för längd på skidor/stavar, vilken typ av skidor/stavar/pjäxor?

Spelar vikten roll på skidorna man ska kolla efter?

Jag är 184cm/ca83kg.

 

Vore kul att utnyttja möjligheterna här i natursköna Järvsö, jag har ju ändå bara 2mil upp till skidparadiset Harsa.

 

Tacksam för hjälp på vägen! =) Johan Ringh, Järvsö.

Link to comment
Share on other sites

Kul! Har själv en dobermann. Om du ska köra hunddrag är det skateskidor och som gäller. Du lär inte bli populär om du åker med hunden i klassiska skidspår.

 

Du kan ju skaffa kombipjäxor som fungerar både för klassisk åkning och skate. Skidor och stavar lär du behöva två uppsättningar av. En för klassisk åkning och en för skate. Om du inte vill köpa två uppsättningar så köp klassiska skidor, det går att i nödfall åka skate med dessa.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag är helt nybörjare på längdskidor, och skall till och köpa ett kompett kit.

Jag ska bara motions åka lite i spår och även kunna använda det för drag med min dobermann kille. Behöver jag olika utr. för det? Dragutrustning har jag för både hund och mig själv. (Lina/selar mm.)

Jag undrar vad jag ska ha för längd på skidor/stavar, vilken typ av skidor/stavar/pjäxor?

Spelar vikten roll på skidorna man ska kolla efter?

Jag är 184cm/ca83kg.

 

Vore kul att utnyttja möjligheterna här i natursköna Järvsö, jag har ju ändå bara 2mil upp till skidparadiset Harsa.

 

Tacksam för hjälp på vägen! =) Johan Ringh, Järvsö.