Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Primateria sicklar?


Vasaa

Recommended Posts

Som ni kanske har sett i tidigare inlägg är jag en lycklig ägare....:)

Jag fick den kompletta lådan i 40-årspresent förra året av mina kompisar, som visste precis vad jag saknade, även om jag sedan tidigare hade en Kuzmin-sickel. Jag måste säga att jag är mer än nöjd. Stålet är mycket hög kvalitet och håller skärpan. Sedan finns möjligheten med polersickeln att kapa toppar och hår samt ta ned struktur rent allmänt. Dessutom finns struktursickeln som ger en linjär fin struktur på ca 0,5 mm, som alltså ger en lite grövre struktur än grovsickeln som ligger närmast Kuzmins sickel. Struktursickeln kan appliceras med olika tryck och antal gånger för att ge olika mönsterdjup.

Här finns alltså många parametrar att jobba med för att få fram bra strukturer i olika fören.

 

Sedan finns förstås även andra rillverktyg som ytterligare kompletterar verktygslådan.

 

Polering och blankhet är viktigt. Här kommer Primaterias fin-fina stålborste in och som jag ämnar beställa. Jag väntar nog tills handborsten kommer. När kommer den?

Jag har ännu inga tävlingerfarenheter eller tester att referera till för jämförelser.

 

Jag får lov att återkomma. Tyvärr ser det inte så ljust för mig inför Maserloppet då jag riktigt förskyld...

Link to comment
Share on other sites

Har jag riktigt tur får jag dem innan helgen. Rapport kommer!

Hur har det gått för dig? Står i vägskälet själv mellan Kuzmin/dyra glidvallor/Primateria.

Vill ha ett ekonomiskt glid till VL..

Ekonomiskt glid... Då kan du ju genast välja bort Primateria. Svindyra sicklar och borstar, tycker jag. Kan ju glidvalla i åratal för den summa även med pulver och HF. Har själv en Kuzmin och tyckte den var dyr: 600kr för den lilla plåtbiten.. men nu är det ju helt sjukt vilka priser Primateria tar ut. :(

Link to comment
Share on other sites

Sjukt är ordet, men jag bara borstar mellan passen nu och bara vill inte hålla på med strykjärnet för mycket och skulle en plåtbit ge mig bra glid så....

 

Skidorna är nya för säsongen ( Rossignol ) och efter 30mil på varierande underlag så finns det nu en trevlig struktur i belaget, som kanske kan hjälpa en vid sugande före... därav tanken att sickla själv, istället för att lämna in dem på en stenslipning av osäker kvalitet för 250spänn.

 

Kuzmin kostar 569

Primatera ligger på 2400 för 2st.

 

HF/pulver har jag inget utav.

 

Borstar finns det en 3-4 i garaget och en mängd burkar till fästet+vallastativ, swix strykjärn och några riller också.

 

Hur tycker du själv att Kuzmin sickeln funkar?

Link to comment
Share on other sites

Sjukt är ordet, men jag bara borstar mellan passen nu och bara vill inte hålla på med strykjärnet för mycket och skulle en plåtbit ge mig bra glid så....

 

Skidorna är nya för säsongen ( Rossignol ) och efter 30mil på varierande underlag så finns det nu en trevlig struktur i belaget, som kanske kan hjälpa en vid sugande före... därav tanken att sickla själv, istället för att lämna in dem på en stenslipning av osäker kvalitet för 250spänn.

 

Kuzmin kostar 569

Primatera ligger på 2400 för 2st.

 

HF/pulver har jag inget utav.

 

Borstar finns det en 3-4 i garaget och en mängd burkar till fästet+vallastativ, swix strykjärn och några riller också.

 

Hur tycker du själv att Kuzmin sickeln funkar?

För träning behöver du väl inte valla så ofta och då räcker det med något billigt paraffin. Åkte själv på enklaste gröna Swixparaffinet ikväll som jag köpt för 9kr (!) och hade kanonglid.

Jag har bara sicklat två par skidor och de går bara på träning. Är inte jätteimponerad av glidet. Tror att de gått bättre med valla men jag har inte alla rotoborstar mm som jag tror att man måste ha för att få riktigt bra glid med Kuzmin. Men de duger helt klart för träning och de är ju lättskötta.

 

Jag är däremot inte speciellt sugen på att sätta sickeln i mina nya RCS.

Link to comment
Share on other sites

Jag började sickla för 4 år sedan. Först bara stockholms-laggen, men när jag så småningom märkte att glidet var ungefär detsamma sicklade jag mitt finare par skidor åxå. Förra året försvann i benbrott men i år har jag sicklat alla mina tre par skidor.

 

Jag har varken bättre eller sämre glid än när jag vallade men slipper oroa mig för om jag har rätt glidvalla och spar enorma mängder pengar.

 

När det gäller glidet så gäller det att mentalt acceptera det faktum att man aldrig har något vettigt att jämföra med - visst, man kan jämföra med andra åkare men vad säger det? De kanske hade haft bättre/sämre glid även med annan valling? Man kan jämföra mellan sina olika skidor men vad säger det? Det kanske är mängden fästvalla som avgör?

 

På dessa frågor får vi aldrig veta svaret. Det är samma sak som med fästvalla: Har man en gång fått en supervallning med en viss burk tenderar man att favorisera den. Samma med sicklingen - har du en gång fått till en schysst sickling, ja, då är det svårt att börja valla igen.

 

I absoluta termer så kommer ingen att någonsin veta vad som är bäst. Det är lite som med religion: Känns det rätt så är det väl rätt :)

Link to comment
Share on other sites

Min poäng är du kan glidtesta ihjäl dig - du kommer ändå inte veta. I verkligheten, den 99% av oss befinner oss i har man inte ett halvdussin personer som kan avsätta ett par timmar var på att glidtesta mina skidor varje gång det skall tränas. Man står där själv på parkeringen med i absolut bästa fall två par schyssta skidor och vill inget hellre i hela världen än att komma ut i spåret.

 

Kom igen, INGEN ringer till ett halvdussin polare som genast dyker upp och lägger ett par timmar på glidtester för sedan åka tillbaka till jobbet. Efter att polarna stuckit åker man ut i spåret för några timmars träning på perfekta skidor.

 

Och nästa dag då? Ingenstans dyker samma polare upp igen på parkeringen, redo for samma testrunda, eller hur?

 

Oavsett hur du preparerar dina skidor kommer du aldrig, aldrig någonsin att veta om det blev bra eller inte. Du kommer åka ut i spåret och gissa och vi är tillbaka på religionens nivå: Känns det bra så är det bra.

 

Spara nu en massa tid genom att inte mosa på med en massa inlägg av typen 'Jag å mina polare har minsann.....' eller 'jag känner en landslags...' :) utan acceptera att det handlar om religion: Om du tror att gud är med dig så är han ju det - det är därför det kallas 'tro'.

Link to comment
Share on other sites

Roligt inlägg Labrador!

 

Det är ju därför det är så intressant, skidglid är en religion och det finns inget facit.

 

Det är dock bra om det fortsätts att utvecklas och diskuteras synpunkter och teorier, ibland sker det kvantsteg såsom stenslipning, flourpulver, stålsickling. Och man kan gå in i sin vallabod och tillbe de högre makterna (Swix, Start o Skigo) om att nu är ni på min sida!

Link to comment
Share on other sites

Min poäng är du kan glidtesta ihjäl dig - du kommer ändå inte veta. I verkligheten, den 99% av oss befinner oss i har man inte ett halvdussin personer som kan avsätta ett par timmar var på att glidtesta mina skidor varje gång det skall tränas. Man står där själv på parkeringen med i absolut bästa fall två par schyssta skidor och vill inget hellre i hela världen än att komma ut i spåret.

 

Kom igen, INGEN ringer till ett halvdussin polare som genast dyker upp och lägger ett par timmar på glidtester för sedan åka tillbaka till jobbet. Efter att polarna stuckit åker man ut i spåret för några timmars träning på perfekta skidor.

 

Och nästa dag då? Ingenstans dyker samma polare upp igen på parkeringen, redo for samma testrunda, eller hur?

 

Oavsett hur du preparerar dina skidor kommer du aldrig, aldrig någonsin att veta om det blev bra eller inte. Du kommer åka ut i spåret och gissa och vi är tillbaka på religionens nivå: Känns det bra så är det bra.

 

Spara nu en massa tid genom att inte mosa på med en massa inlägg av typen 'Jag å mina polare har minsann.....' eller 'jag känner en landslags...' :) utan acceptera att det handlar om religion: Om du tror att gud är med dig så är han ju det - det är därför det kallas 'tro'.

Det ligger mycket i detta..jag har alltid skyllt på att vi aldrig har nån snö och inte tid till sån lyx som att glidvalla och glidtesta på träning. I år när vi har snö och faktiskt skulle kunna lägga mer krut på detta är jag fortfarande lika intresserad av att komma ut i spåret oftast ensam och inte lägger man nån större tid på att preppa skidorna. Ser till att det finns lite fäste sen är det bra. Ska försöka gör något test senate under säsongen.

 

Visst kan man glidtesta mot nån kompis eller annan åkare men det är så otroligt många faktorer som spelar in så det är otroligt svårt att dra några slutsatser av det.

 

Mer än att det är väldigt svårt att märka nån större skillnad på vallat eller ovallat..däremot märks det skilland om man missat med fästet, det tar glid om man gör fel!

Link to comment
Share on other sites

Håller med i mycket det ni skriver om erfarenhet av testning av glid.

 

Den största jaha upplevelsen jag någonsin fått är när jag testade glid efter varje varv på en 5 km slinga:

De skidor jag åkte på gled sämre och sämre jämfört med referensparet som fick ligga och vila. Nu var detta några år sedan, parafin användes och om jag minns rätt så var det om inte smutsig snö så i alla fall inte nysnö. Konklussionen var dock att det lades på ytterligare en faktor på alla de övriga, nämligen tiden i spåret. Vilket betyder att amatörtestning av glid blev ännu mer komplicerad och jag i stort sett abdikerat inför problematiken.

 

Istället får man gå på teorier och andras utsagor och tillbaka till religionen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har varken bättre eller sämre glid än när jag vallade men slipper oroa mig för om jag har rätt glidvalla och spar enorma mängder pengar.

Jag kör också med stålsickel och tycker det går bra, men det är kanske inte riktigt så billigt som man tror. Jag har slitit ut min första sickel, tre av eggarna är så slöa så att de inte tar någonting längre. Den fjärde tar hjälpligt, men det är bara en tidsfråga innan sickeln för 600 kr åker i papperskorgen (eller rättare sagt i metallåtervinningen, man är ju miljövän).

 

Någon omslipning verkar ju inte stå till buds.

Link to comment
Share on other sites

Lite off topic, men Rs riller har bl.a. samarbetat med Primatera och nu uppdaterat sin hemsida.

 

Lite intressant läsning, om ej revolutionerande, där man ser att mer och mer kunskap kommer och nyanserar debatten om skidglid och olika prepareringsmetoder med teorier som känns mer hållbara än tidigare "alltid blanda mjukt med hårt".

 

http://www.rs-riller.com/PDF/Invärmning_Valla.pdf

http://www.rs-riller.com/PDF/ThePerfectSki_100110.pdf

 

 

Om man nu ska valla så ska man tydligen ha hård valla i botten och inte mjuk...och det var ju det jag visste hela tiden :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag testat Primaterasicklarna för första gången:

Jag tog 4-5 drag med den grova sickeln först, den fina 3-4 drag och borstade med stålborsten sen. Känslan jag hade efteråt var att det ger en kraftigare struktur jämfört med Kuzmins sickel jag använde förr. Perfekt att kunna variera beroende på föret.

Själva glidet kan jag refera till upplevd känsla då jag inte testade med någon annan eller med andra skidor. Det kändes som om jag hade bra glid då det trots allt var -13 och borde vara rätt kärv snö. Själva sicklarna har en grym finnish och är mycket lätta att använda med handtaget. Fråga gärna om någon undrar nåt :)

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag testat Primaterasicklarna för första gången:

Jag tog 4-5 drag med den grova sickeln först, den fina 3-4 drag och borstade med stålborsten sen. Känslan jag hade efteråt var att det ger en kraftigare struktur jämfört med Kuzmins sickel jag använde förr. Perfekt att kunna variera beroende på föret.

Själva glidet kan jag refera till upplevd känsla då jag inte testade med någon annan eller med andra skidor. Det kändes som om jag hade bra glid då det trots allt var -13 och borde vara rätt kärv snö. Själva sicklarna har en grym finnish och är mycket lätta att använda med handtaget. Fråga gärna om någon undrar nåt :)

Har du använt Kuzminsickeln oxå. Hur mkt bättre är Primaterian, dvs rent användarmässigt?

Link to comment
Share on other sites

Håller med i mycket det ni skriver om erfarenhet av testning av glid.

 

Den största jaha upplevelsen jag någonsin fått är när jag testade glid efter varje varv på en 5 km slinga:

De skidor jag åkte på gled sämre och sämre jämfört med referensparet som fick ligga och vila. Nu var detta några år sedan, parafin användes och om jag minns rätt så var det om inte smutsig snö så i alla fall inte nysnö. Konklussionen var dock att det lades på ytterligare en faktor på alla de övriga, nämligen tiden i spåret. Vilket betyder att amatörtestning av glid blev ännu mer komplicerad och jag i stort sett abdikerat inför problematiken.

 

Istället får man gå på teorier och andras utsagor och tillbaka till religionen.

Håller med. Det finns som jag ser ett sätt att genomföra seriösa glidtester. På antal seedningslopp under en säsong med olika förhållanden får minst ett 20-tal löpare helst ett 100-tals/lopp genomföra glidtester före och efter loppet. De får redogöra för hur de vallat sedan sammanställs detta av en oberoende organisation. Med ett tillräckligt stort material kommer påverkan av fästvalla, skidmärke mm jämnas ut och glidet före och efter 42 km dvs halva VL kan kanske studeras på ett någorlunda vetenskapligt sätt. Men detta kommer naturligtvis aldrig att genomföras. Men tycker ändå att egna privata undersökning är bättre än bara tro eftersom jag inte är religiös.

 

Möjligen skulle Sensys, som tillverkar fartkameror, kunna sätta upp dem i en nerförsbacke på ett långt varvlopp så slipper man åtminstone glidtestdelen. Istället för ett inbetalningskort får varje åkare sedan en fråga på posten vad de vallat med:) Bara de inte täckt över sitt reg.nr dvs nummerlapp.

 

En annan mkt mer realistisk metod blir möjlig när skidförbundet bestämt sig för vilket tidtagningschip som skall bli standard och infört det. Dagens passiva chip räcker tydligen inte för spurtstrider så ett aktivt chip med extrem nogrannhet krävs i vilket fall som helst. DÅ kan arrangörerna sätta upp tidtagning i krönet och slutet på en eller flera backar och publicera "glid"-tider med en övertydlig noggrant i den officiella resultatlistan. Varvlopp är då helt klart att föredra att mäta på, så att samma backe kan mätas flera gånger. Sedan kan vi på skidforum skriva om hur vi vallade, sedan är det "bara" att sammanställa! Tror:) faktiskt detta blir verklighet ca 2012/2013.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...