Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Startled 10


Krukan

Recommended Posts

Hej

 

Vi är ett gäng som har blivit utmanade att åka Vasaloppet i år och då vi alla är "nybörjare" så har vi hamnat i startled 10. Vi har som målsättning att bara komma i mål så tiden har mindre betydelse, men vi funderar lite på hur lång tid man brukar få vänta innan man kommer i väg i startled 10?

 

Vi har tränat lite under hösten och har nu när snön kommit kört igång och tränar för fullt på tekniken, vilken behöver mkt jobb ;) Så största oron just nu är att inte hinna före repet med att åka både på grund av dålig teknik och sen start.

 

Är det någon som har erfarenhet av detta samt hur det brukar se ut tidsmässigt både i start samt för andra "nybörjare" loppet igenom?

 

Tacksam för tips och svar!

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Det som avgör om repen är ett problem är nog inte om du startar i 10:an utan starare om du är tränad för loppet.

 

10:an + dåligt tränad + dålig teknik = fara

10:an + bra tränad + bra teknik = ingen fara, bara frustration..

 

Har man rört på sig en del tidigare i livet, har några mil i kroppen och bestämt sig för att nå Mora så gör man det.

 

Lycka till !

Link to comment
Share on other sites

Det som avgör om repen är ett problem är nog inte om du startar i 10:an utan starare om du är tränad för loppet.

 

10:an + dåligt tränad + dålig teknik = fara

10:an + bra tränad + bra teknik = ingen fara, bara frustration..

 

Har man rört på sig en del tidigare i livet, har några mil i kroppen och bestämt sig för att nå Mora så gör man det.

 

Lycka till !

10:an + bra tränad + bra teknik = ingen fara, bara frustration..

Om inte spåren blir uppkörda som dom blev för 2-3år sen.

Link to comment
Share on other sites

Det som avgör om repen är ett problem är nog inte om du startar i 10:an utan starare om du är tränad för loppet.

 

10:an + dåligt tränad + dålig teknik = fara

10:an + bra tränad + bra teknik = ingen fara, bara frustration..

 

Har man rört på sig en del tidigare i livet, har några mil i kroppen och bestämt sig för att nå Mora så gör man det.

 

Lycka till !

Hej igen,

 

Jodå vi har väl rört hyffsat på oss genom åren, ingen toppelit, men ganska bra uthållighet och framförallt tjurighet :) Vi hade tänkt att hinna minst 50 mil innnan Vasan för att slipa på tekniken men det kalla vädret och sen snö var inte det optimala.

 

Är det något särskilt man ska tänka på vad gäller tekniken? Som sagt är vi lite nya och det verkar ta sin tid att få in någon som helst slags rytm.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

10:an +bra teknik +bra tränad ==> kör seedningslopp och tjäna 2-3 timmar på vasan

Hej

 

Jo vi har funerat på det men vi tycker inte att vi riktigt har toppen teknik och för den delen ej är toppentränade heller. Skulle kanske kunna seeda upp oss men det känns som att man mest skulle vara i vägen då. Så på så sätt känns det skönt att få starta i 10:an så får de som verkligen vill satsa på tiden starta före. Men får man alltså vänta i över 2-3 timmar innan man ens får komma iväg alltså?

Link to comment
Share on other sites

Åk gärna ett seedningslopp. Visar det sig att ni kommer fram i leden så är det befogat att stå där. Oroa er inte för det. Då är ni absolut lika bra som de runt omkring er. Att stå tex i 9:an så tjänar ni säkert 3000 placeringar = minskad kötid.

 

Var själv orolig då jag mellan två år gjorde bra framsteg och flyttades från 8:an till 4:an. Fan va alla såg seriösa och tränade ut.. men jag höll deras fart och åkte i 4:an även året efter.

 

Seedningslopp har även den fördelen att det är god träning och ett nyttigt prova-på-pass på längre distans. Det är inte annars så lätt att klämma i med 4-5 mil på träning. Speciellt om man åker på en 2,5:a.. varv på varv..

Link to comment
Share on other sites

10:an +bra teknik +bra tränad ==> kör seedningslopp och tjäna 2-3 timmar på vasan

Hej

 

Jo vi har funerat på det men vi tycker inte att vi riktigt har toppen teknik och för den delen ej är toppentränade heller. Skulle kanske kunna seeda upp oss men det känns som att man mest skulle vara i vägen då. Så på så sätt känns det skönt att få starta i 10:an så får de som verkligen vill satsa på tiden starta före. Men får man alltså vänta i över 2-3 timmar innan man ens får komma iväg alltså?

Jag kör vasaloppet för första gången och planerar att åka minst ett seedningslopp innan. Har kört 40 mil på rullskidor och drygt 10 mil på snö hittills. Åker seedningslopp av två huvudanledningar:

1. Få tävlingserfarenhet samt känna på lite längre distanser än jag normalt tar mig tid att träna.

2. Ge mig själv en möjlighet att komma längre fram än led 10 och slippa slåss med svensexeoffer, 50-årspresenter och vadslagare som inte har motivation eller ork att ens ta sig i mål. Därmed absolut inte sagt att alla i led 10 inte har höga ambitioner utan snarare att det säkert finns så olika nivåer av åkare där att det kan köra ihop sig rejält bara av den anledningen.

 

Räcker jag inte till för att avancera i leden under seedningsloppen så vet jag förhoppningsvis vad jag måste jobba med de sista veckorna innan 7/3 även om jag är medveten om att det inte går att göra underverk på så kort tid.

 

Är jag i vägen på seedningsloppet får jag väl flytta på mig ibland...

Link to comment
Share on other sites

Inte i början, men räknat på hela loppet! Jag tror att själva skidupplevelsen blir mycket större om ni seedar upp er, det är ju roligare att åka vasan än att stå still mycket och länge. Dessutom är det kul och bra att kört ett lite längre lopp på 4-5 mil innan vasan!
Link to comment
Share on other sites

10:an +bra teknik +bra tränad ==> kör seedningslopp och tjäna 2-3 timmar på vasan

Hej

 

Jo vi har funerat på det men vi tycker inte att vi riktigt har toppen teknik och för den delen ej är toppentränade heller. Skulle kanske kunna seeda upp oss men det känns som att man mest skulle vara i vägen då. Så på så sätt känns det skönt att få starta i 10:an så får de som verkligen vill satsa på tiden starta före. Men får man alltså vänta i över 2-3 timmar innan man ens får komma iväg alltså?

Jag kör vasaloppet för första gången och planerar att åka minst ett seedningslopp innan. Har kört 40 mil på rullskidor och drygt 10 mil på snö hittills. Åker seedningslopp av två huvudanledningar:

1. Få tävlingserfarenhet samt känna på lite längre distanser än jag normalt tar mig tid att träna.

2. Ge mig själv en möjlighet att komma längre fram än led 10 och slippa slåss med svensexeoffer' date=' 50-årspresenter och vadslagare som inte har motivation eller ork att ens ta sig i mål. Därmed absolut inte sagt att alla i led 10 inte har höga ambitioner utan snarare att det säkert finns så olika nivåer av åkare där att det kan köra ihop sig rejält bara av den anledningen.

 

Räcker jag inte till för att avancera i leden under seedningsloppen så vet jag förhoppningsvis vad jag måste jobba med de sista veckorna innan 7/3 även om jag är medveten om att det inte går att göra underverk på så kort tid.

 

Är jag i vägen på seedningsloppet får jag väl flytta på mig ibland...[/quote']

Bra tänkt....

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Jo vi har funerat på det men vi tycker inte att vi riktigt har toppen teknik och för den delen ej är toppentränade heller. Skulle kanske kunna seeda upp oss men det känns som att man mest skulle vara i vägen då. Så på så sätt känns det skönt att få starta i 10:an så får de som verkligen vill satsa på tiden starta före. Men får man alltså vänta i över 2-3 timmar innan man ens får komma iväg alltså?

Jag kör vasaloppet för första gången och planerar att åka minst ett seedningslopp innan. Har kört 40 mil på rullskidor och drygt 10 mil på snö hittills. Åker seedningslopp av två huvudanledningar:

1. Få tävlingserfarenhet samt känna på lite längre distanser än jag normalt tar mig tid att träna.

2. Ge mig själv en möjlighet att komma längre fram än led 10 och slippa slåss med svensexeoffer' date=' 50-årspresenter och vadslagare som inte har motivation eller ork att ens ta sig i mål. Därmed absolut inte sagt att alla i led 10 inte har höga ambitioner utan snarare att det säkert finns så olika nivåer av åkare där att det kan köra ihop sig rejält bara av den anledningen.

 

Räcker jag inte till för att avancera i leden under seedningsloppen så vet jag förhoppningsvis vad jag måste jobba med de sista veckorna innan 7/3 även om jag är medveten om att det inte går att göra underverk på så kort tid.

 

Är jag i vägen på seedningsloppet får jag väl flytta på mig ibland...[/quote']

Bra tänkt....

Ja, det låter ju i och för sig som en bra tanke. Men om vi säger att vi kör ett seedingslopp på 40km hur fort måste man åka då för att seeda sig ur startfält 10 ?

Link to comment
Share on other sites

1. träna så mycket ni hinner, och särskilt triceps, rygg och mage eftersom vasaloppet innebär mycket stakningåkning där benen inte används. Räknar ni med att hinna åka 50 mil kommer ni vara mycket bra förberedda. Jag är glad om jag hinner med 30 mil kan jag säga...

2. åk ett seedningslopp. ni får då prova på att åka en längre sträcka, minst 40km, får känsla för hur det är att åka tävling och trängas med andra (sedan är det bara att förbereda sig för 100 gånger värre trängsel på vasan... :) ), och ni kan seeda upp er något led.

 

Kör ni t ex ett skimaraton 42km på ca 3 timmar är ni nog garanterade att hoppa fram till led 9, 8 och kanske tom led 7. Men det beror på, kan variera rätt rejält mellan olika lopp.

Räkna ca 1000 pers i varje led. Förutom led 10 där det står uppåt 3-5000 pers. Bara att seeda sig till led 9 innebär att ni kan ha uppåt en 1/4 av alla startande bakom er redan från start!

Link to comment
Share on other sites

Kör ni t ex ett skimaraton 42km på ca 3 timmar är ni nog garanterade att hoppa fram till led 9, 8 och kanske tom led 7. Men det beror på, kan variera rätt rejält mellan olika lopp.

Räkna ca 1000 pers i varje led. Förutom led 10 där det står uppåt 3-5000 pers. Bara att seeda sig till led 9 innebär att ni kan ha uppåt en 1/4 av alla startande bakom er redan från start!

Skimara på 3 timmar är snarare led 6. Jag hade 3:05 på Ståkenloppet (trångt men flack bana 40km) och 3:10 på Orsa (rejält snöfall) och både blev 6:te, missade 5an med under minuten i Orsa.

Link to comment
Share on other sites

Kör ni t ex ett skimaraton 42km på ca 3 timmar är ni nog garanterade att hoppa fram till led 9' date=' 8 och kanske tom led 7. Men det beror på, kan variera rätt rejält mellan olika lopp.

Räkna ca 1000 pers i varje led. Förutom led 10 där det står uppåt 3-5000 pers. Bara att seeda sig till led 9 innebär att ni kan ha uppåt en 1/4 av alla startande bakom er redan från start![/quote']

Skimara på 3 timmar är snarare led 6. Jag hade 3:05 på Ståkenloppet (trångt men flack bana 40km) och 3:10 på Orsa (rejält snöfall) och både blev 6:te, missade 5an med under minuten i Orsa.

Ja det skulle vara skönt att kanske komma upp i led 9 bara för att komma före den stora klumpen som ni talar om. Men jag tror att vi snarare åker 40km på 4 timmar om inte mer som det ser ut nu med teknik och allt. Är det någon idé att prova på att seeda sig då, förutom att få testa på ett lopp?

Link to comment
Share on other sites

Kör ni t ex ett skimaraton 42km på ca 3 timmar är ni nog garanterade att hoppa fram till led 9' date=' 8 och kanske tom led 7. Men det beror på, kan variera rätt rejält mellan olika lopp.

Räkna ca 1000 pers i varje led. Förutom led 10 där det står uppåt 3-5000 pers. Bara att seeda sig till led 9 innebär att ni kan ha uppåt en 1/4 av alla startande bakom er redan från start![/quote']

Skimara på 3 timmar är snarare led 6. Jag hade 3:05 på Ståkenloppet (trångt men flack bana 40km) och 3:10 på Orsa (rejält snöfall) och både blev 6:te, missade 5an med under minuten i Orsa.

Ja det skulle vara skönt att kanske komma upp i led 9 bara för att komma före den stora klumpen som ni talar om. Men jag tror att vi snarare åker 40km på 4 timmar om inte mer som det ser ut nu med teknik och allt. Är det någon idé att prova på att seeda sig då, förutom att få testa på ett lopp?

Absolut idé i alla fall! Ni får träningen, ni får ett besked om hur ni ligger till i form, ni får tävlingserfarenheten, och ni får förhoppningsvis hoppa fram åtminstone ett led!

Att ge sig på att åka 9 mil utan att ha provat hur kroppen reagerar på att åka åtminstone 4 mil är rätt onödigt.

Link to comment
Share on other sites

Ett fantastiskt forum detta.... var annars i samhället hittar man motsvarande engagemang för en kille som åker 4 mil på 4-5 timmar? Jag är imponerad av att ni orkar bry er. Keep up the good work!

Jag är i alla fall tacksam för att ni "orkar" bry er som Buffel uttrycker sig. Detta är ett av de få forum som jag som nybörjare har blivit bemött med bra tips och råd istället för sarkastiska åsikter, så tack! (Och till Buffel, vi är tjejer som åker 4 mil på 4 timmar ;)

 

Vi skall absolut fundera på att göra ett seedinglopp innan och tar det som en nyttig erfarenhet som ni benämner det.

 

Tack för all hjälp!

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med tidigare inlägg, åk ett seedningslopp före VL så kommer ni definitivt att uppleva mindre frustration...

 

MEN som skidtränare skulle jag i alla fall rekommendera i första hand att jobba på tekniken, ni har minst lika mycket att vinna på det och framförallt blir det en angenämare resa till Mora. Skida mycket utan stavar och försök "hitta sparken" i diagonalåkningen och glöm inte att träna parstakning på lättare partier (med stavar då :)). Det bästa är förstås om ni hittar ngn tekniskt duktig åkare som kan se på er teknik och komma med lite tips. Kanske ni har någon klubb på er ort som kunde hjälpa er?

 

OCH massor av lycka till med era lopp!

Link to comment
Share on other sites

Jag har en plats i startled 10 och efter läst allt i detta funderar på att göra seedningslopp!

Men jag undrar hur man gör efter att ett seedningslopp är genomfört och när får man reda på om man avancerat ett startled framåt?

Du kollar vasaloppets hemsida efter loppet. De kommer lägga upp en tabell med tiderna för senast genomförda loppen en gång i veckan. Har du lyckats seeda upp dig skickar du brev eller mail till vasaloppet innan 15/2. Seedar du på ett loppet efter 15/2 så löser du det när du hämtar nummerlappen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...