Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

När är det försent?


Azziztor

Recommended Posts

Hej alla glada skidåkare. Jag är 16 år och har nästan nyss införskaffat mig ett par längdskidor och har tänkt att börja åka så jag om två år kan åka och klara vasaloppet. Men nu undrar jag när är det försent för att börja åka för att bli en ganska bra åkare i sverige, eftersom att nästan alla bra som åker längdskidor har gjort det sen dem var små barn.

 

// Philip

Link to comment
Share on other sites

nej för fan kör på du e bara 16! Jag är snart 24 och började åka skidor i vinter! har som mål att ligga i tätklungen på vasan inom 4-5 år :D men hur de går med det är ju en annan sak! Men som sagt jag har ju nästan alltid hållt på med nåt inom idrott sen ja va liten så lite har man ju med sig !
Link to comment
Share on other sites

Hej alla glada skidåkare. Jag är 16 år och har nästan nyss införskaffat mig ett par längdskidor och har tänkt att börja åka så jag om två år kan åka och klara vasaloppet. Men nu undrar jag när är det försent för att börja åka för att bli en ganska bra åkare i sverige, eftersom att nästan alla bra som åker längdskidor har gjort det sen dem var små barn.

 

// Philip

Det var diskussion där Jens Ericsson nämndes som joker i OS-stafetten efter att han hade vinnit en deltävling i sverigecupen. Om jag förstod det rätt hade han i fall inte satsa på längdåkning förrän han var 16 så så bra går det att bli i alla fall.

 

Lycka till hur du än gör.

Link to comment
Share on other sites

Hej alla glada skidåkare. Jag är 16 år och har nästan nyss införskaffat mig ett par längdskidor och har tänkt att börja åka så jag om två år kan åka och klara vasaloppet. Men nu undrar jag när är det försent för att börja åka för att bli en ganska bra åkare i sverige, eftersom att nästan alla bra som åker längdskidor har gjort det sen dem var små barn.

 

// Philip

Verkligen inte försent! Långt ifrån, sök dig direkt till en bra skidklubb så du får träningshjälp.

Link to comment
Share on other sites

Beror nog lite på vad man har för förutsättningar...

Har du tränat något annat innan?

Men man måste ju inte direkt vara jätte vältränad för att börja med skidor utan muskler är ju nått jag kommer börja träna upp under tiden.

 

Verkligen inte försent! Långt ifrån, sök dig direkt till en bra skidklubb så du får träningshjälp.

Bor i Sandviken så har nära dels till Årsunda (Där Emil Jönsson är med och en utav mina klasskompisar tror jag) och Högbo där dem har en bra skidklubb.

Link to comment
Share on other sites

Beror nog lite på vad man har för förutsättningar...

Har du tränat något annat innan?

Men man måste ju inte direkt vara jätte vältränad för att börja med skidor utan muskler är ju nått jag kommer börja träna upp under tiden.

Det är nog en sanning med modifikation...;)

 

Skidåkarna är nog de tillsammans med orienterarna som tränar mest.

Handlar inte så mycke om muskler...mer att man har en pump som hänger med.

Bra teknik är oxå reltivt viktigt...dvs att man har en bra åkekonomi.

Men ta kontakt med en klubb så du får lära dig de olika teknikerna och växlarna.

Sedan är det bara att kötta på med träningen...

Link to comment
Share on other sites

Hej alla glada skidåkare. Jag är 16 år och har nästan nyss införskaffat mig ett par längdskidor och har tänkt att börja åka så jag om två år kan åka och klara vasaloppet. Men nu undrar jag när är det försent för att börja åka för att bli en ganska bra åkare i sverige, eftersom att nästan alla bra som åker längdskidor har gjort det sen dem var små barn.

 

// Philip

Egentligen så är åldern inte så viktigt utan det handlar mer om den tid du lägger ned.

Roger Gustafsson, fd. tränare i IFK Göteborg, och några andra, hävdar att lägger man ned 10 000 h, och då räknas andra sporter samt idrott i skolan även med, så är man i toppskiktet i den sport man satsar på. Och det skulle typ gälla ALLA men efter lite frågor så drogs det ned till 90 % av alla. Grejen är oftast den att man lägger av vid motgångar och har inte den vilja som krävs. Och det får förstås inte dras ut under alltför lång tidshorisont utan runt 10 år. Ibland lite kortare och oftare lite längre tid. Har man bra grund innan kanske det tar kortare tid om man satsar som äldre.

 

Och vid konditionsidrotter, i synnerhet längdskidor och Vasaloppet, så tror jag att man kan börja långt senare än vad som oftast är fallet inom fotbollen.

Link to comment
Share on other sites

16 år är inte för sent att börja med skidåkning, man kan definitivt träna sig till toppen då.

 

Men, precis som påpekats är inte åldern det viktigaste, å absolut inte muskler, som också nämns i tråden. Däremot är det av avsevärd betydelse vad du gjort fram tills du nådde de 16 år du har idag. Om du spenderat dom framför TV:n med chipspåse i handen och alltså ska börja från scratch så krävs en talang utöver det vanliga. Om du istället tränat någon lagsport, till exempel fotboll, hockey, bandy, eller liknande regelbundet några gånger i veckan sen lågstadieåldern, eller allra helst orientering, långdistanslöpning, eller nåt liknande i flertalet år, så befinner sig din kropp på en helt annan nivå. Dels har du då en hel del träning "ackumulerad" i både muskler, hjärta och hjärna, alltså både kondition, styrka, motorik, inställning till träning, vetskap om den egna förmågan m.m.

 

Finns många exempel på personer som inlett sin karriär sent, men dom har det i så gott som samtliga fall gemensamt att dom varit aktiva inom andra sporter. Lassi Karonen inledde sin roddkarriär extremt sent. Vad han sysslat med tidigare vet jag ej. Anna Haag började också sent vill jag minnas, men med en gedigen satsning på orientering bakom sig. Lena Gavelin, som ju har sina främsta meriter inom långdistanslöpningen, har så vitt jag vet en bakgrund inom längdskidåkningen. Vill även minnas en intervju för några år sen med en synnerligen framgångsrik kvinnlig fotbollsspelare på elitnivå (minns ej vem) som hade sin träningsbakgrund inom kampsport och fortfarande satsade helhjärtat på det trots att hon spelade fotboll på elitnivå. Enligt tränaren hade hon en balans och kroppskontroll som var i en helt egen klass.

 

Nåväl, det finns förmodligen många exempel. Det ligger i vart fall till så att 16 år inte alls är för sent för att satsa på en specifik idrott, men det är svårt att kompensera alla de timmar av förlorad träning du har om du inte tränat alls, eller tränat något som ställer helt andra krav på kroppen än vad längdskidåkning gör.

Link to comment
Share on other sites

Hej alla glada skidåkare. Jag är 16 år och har nästan nyss införskaffat mig ett par längdskidor och har tänkt att börja åka så jag om två år kan åka och klara vasaloppet. Men nu undrar jag när är det försent för att börja åka för att bli en ganska bra åkare i sverige, eftersom att nästan alla bra som åker längdskidor har gjort det sen dem var små barn.

 

// Philip

Absolut inte försent. Du har minst 10 år på dig och bli riktigt bra. Oskar Svärd är 33 (?) år så då har du väl minst 15 år och träna på :)

Link to comment
Share on other sites

Hej alla glada skidåkare. Jag är 16 år och har nästan nyss införskaffat mig ett par längdskidor och har tänkt att börja åka så jag om två år kan åka och klara vasaloppet. Men nu undrar jag när är det försent för att börja åka för att bli en ganska bra åkare i sverige' date=' eftersom att nästan alla bra som åker längdskidor har gjort det sen dem var små barn.

 

// Philip[/quote']

Absolut inte försent. Du har minst 10 år på dig och bli riktigt bra. Oskar Svärd är 33 (?) år så då har du väl minst 15 år och träna på :)

Alsgaard är 38 och verkar vara i tillräcklig form för att kunna hamna på pallen på vasan. två idag i tjeckien. Du har 22 år på dig...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...