Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Pjäxor som andas?


ski-ingo

Recommended Posts

Alla pjäxor, som inte andas, bör ges mun-mot-mun-metoden. När de slutat andas bör de läggas i sin kartongkista och begravas. :D.

 

Skämt, åsido, så är det förvånande att inte pjäxfabrikanterna lägger in ett membran i goretex i skorna, så att de släpper ut fukt utan att ta in. Minns att i slutet av 80-talet kom Suveren med en pjäxa med andasfunktion, men den försvann tyvärr från marknaden. (den var rödrandig och Jan-Erik Thorn, Bengtsfors gjorde reklam för pjäxan i Skid-Åkes katalog)

Link to comment
Share on other sites

Norska Alfa gjorde ju pjäxor med Gore-Tex för bara några år sedan. Kan finnas kvar i en del butiker. Såg några par hos Sportringen i Säffle senast, dock inte de fräckaste tävlingsmodellen men med Gore-Tex. Sen ska man ju inte höja Gore-Tex till skyarna alltför mycket. Jag tycker att många ofta har för höga förväntningar på Gore-Tex. Lite som att det skulle ha inbyggda fläktar. :/
Link to comment
Share on other sites

Men om ni har problem med svett nu så kommer ju problemen bara bli värre om tillverkaren klämmer in plastmebran.

Är det minusgrader så gör ju plastmebran det bara våtare. Det är ju först i våt snö som mebran eventuellt skulle kunna göra någo nytta. Men inte ens där utsätts väll skorna för en speciellt blöt miljö när man kör i preparerade spår?

Link to comment
Share on other sites

Men om ni har problem med svett nu så kommer ju problemen bara bli värre om tillverkaren klämmer in plastmebran.

Är det minusgrader så gör ju plastmebran det bara våtare. Det är ju först i våt snö som mebran eventuellt skulle kunna göra någo nytta. Men inte ens där utsätts väll skorna för en speciellt blöt miljö när man kör i preparerade spår?

Ett membran av gore-tex typ funkar väl egentligen bättre ju kallare det är...

Link to comment
Share on other sites

Asså om man ska ha ett membran i pjäxan så måste det vara ett hölje i textil som andas åt alla håll. Tex mina alpina-pjäxor är ju gjorda av 100% äkta tät plast. När jag har stängt blixtlåset så är ju fossingarna hermetiskt inneslutna. Därför undrar jag om tex madshus.pjäxorna som har textilovansida verkligen andas o funkar bättre? Någon som åkt med madshus o märkt skillnad?
Link to comment
Share on other sites

Jag tror de flesta skidskor är tillverkade för att köra i 1-1½ tim och klarar inte riktigt långa lopp på ett bra sätt. Skidskotillverkare borde ta fram speciella modeller för långlopp, som håller värmen och andas i det långa loppet.

En annan sak som borde utvecklas är skoskydden - jag har en idé som återknyter till Ryon Suveren ofodrade skoskydd.

Link to comment
Share on other sites

Men om ni har problem med svett nu så kommer ju problemen bara bli värre om tillverkaren klämmer in plastmebran.

Är det minusgrader så gör ju plastmebran det bara våtare. Det är ju först i våt snö som mebran eventuellt skulle kunna göra någo nytta. Men inte ens där utsätts väll skorna för en speciellt blöt miljö när man kör i preparerade spår?

Ett membran av gore-tex typ funkar väl egentligen bättre ju kallare det är...

Fast alltid sämre än tyg icke laminerat med goretex. Jag har alldrig upplevt att goretex gör varken från eller till i stort sett på idrottskläder där man svettas ganska mycket. Det funkar avsevärt bättre för att gå med hunden etc. enligt min mening. Jag använder ibland cykelskor med mebran och de är ju plastpåsar jämmfört med mina vanliga cykelskor oavsett väderlek med undantag om det är väldigt blött (då ju goretx funkar som sämst).

 

Fast det stämmer kanske att pjäxorna är helt täta i nuläget. Kanske kan det vara en förbättring iså fall? Fast jag är ändå tveksam om förbättring märks speciellt mycket?

Link to comment
Share on other sites

Men om ni har problem med svett nu så kommer ju problemen bara bli värre om tillverkaren klämmer in plastmebran.

Är det minusgrader så gör ju plastmebran det bara våtare. Det är ju först i våt snö som mebran eventuellt skulle kunna göra någo nytta. Men inte ens där utsätts väll skorna för en speciellt blöt miljö när man kör i preparerade spår?

Ett membran av gore-tex typ funkar väl egentligen bättre ju kallare det är...

Fast alltid sämre än tyg icke laminerat med goretex. Jag har alldrig upplevt att goretex gör varken från eller till i stort sett på idrottskläder där man svettas ganska mycket. Det funkar avsevärt bättre för att gå med hunden etc. enligt min mening. Jag använder ibland cykelskor med mebran och de är ju plastpåsar jämmfört med mina vanliga cykelskor oavsett väderlek med undantag om det är väldigt blött (då ju goretx funkar som sämst).

 

Fast det stämmer kanske att pjäxorna är helt täta i nuläget. Kanske kan det vara en förbättring iså fall? Fast jag är ändå tveksam om förbättring märks speciellt mycket?

Då har vi olika erfarenheter av Gore-tex mebranet;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...