Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Är Salomon Pilot Sport en skitbindning?


Carlos

Recommended Posts

Hej, läste på Tony Pölders sajt att Pilot Sport inte är en bindning för vasaloppet, att man blir "lurad" när man köper dem. Stämmer detta, ngn? Nästan alla paket som säljs i Stockholm innehåller den bindningen. Är det så stor skillnad på den och övriga Salomon Pilot?

 

Tacksam för svar

 

//Carlos

Link to comment
Share on other sites

Har inte provat pilot sport, men den vanliga piloten är en skitbindning. Kan tänka mig att sporten kan fungera bättre eftersom den saknar fjädern som ställer till problemet och istället har den "armen" som sitter på skejtvarianten. Som för övrigt funkar utmärkt.
Link to comment
Share on other sites

Jag gick tillbaka till Classic efter att ha testat Pilot några månader, det fastnade snö i den, vilket resulterade i att fjädern inte drog tillbaka bandet som istället blev liggande som en knöl under pjäxan...personalen i butiken suckade då jag lämnade tillbaka Piloten och istället ville ha Classic och mellanskillnaden tillbaka, dom sa att det hade varit många missnöjda kunder i samma ärende.
Link to comment
Share on other sites

Pilot Sport har inte samma fjäder och därför inte samma problem som Pilot Equipe. Därför trodde jag den kunde vara ok, och det säger även personalen på Länna och Bromma. Men, så här skriver Pölder:

 

"Enklare modell för dig som bara vill ut och åka för att det är roligt. Inget för vasaloppsåkaren. Används som säljtrick hos många…gå inte på det. Den här bindningen kommer att åka med i paketpriserna hos de ”som inget vet” och som vill priskriga."

Link to comment
Share on other sites

Hur vi åker skidor Tobbe L!? De flesta av oss ganska bra skulle jag tro. Kan bara konstatera att det är mycket roligare när man kan lita på att prylarna fungerar. För mig har piloten "bara" strulat två gånger på två år, men det är två gånger för mycket. Profilen har aldrig strulat.

Carlos; Jag tror att Tony P är mycket kunnig men han har nog en förmåga att överdriva lite ibland.

Link to comment
Share on other sites

Ni som har problem med Piloten....hur åker ni skidor egentligen???

Under 3 år så har jag bara upplevt problem 1 gång...

Hur jag åker skidor...tja, som e motionär skulle jag tro, lite vingligt ibland, men kommer iaf framåt :)

 

Problemen uppstod för mig mest vid nysnö, då packades det under det där bandet då det var utdraget och då drogs det aldrig tillbaka.

 

Min bror råkade ut för fjädrar som gick av, trots att han aldrig spänt dem. De gick med några dagars mellanrum av några månader efter inköp.

Link to comment
Share on other sites

Pilot sport är en alldeles utmärkt bindning. Speciellt i jämförelse med equipe pilot. Vem vill bli stående efter 6 mil på vasaloppet med frusen bindning??

Vet att den går sönder men förstår inte hur man kan bryta ett vasalopp för att bindningen krånglar lite..

Link to comment
Share on other sites

Är inte sportbindningen en automatbindning? Nackdelen i så fall skulle väl vara att om någon satt staven i "urstigningsuttaget" så lossnar bindningen. Inte helt lyckat på Vasaloppet. Någon som vet nåt mer om den ev. nya Salomonbindningen som setts på världscupen?
Link to comment
Share on other sites

f

Är inte sportbindningen en automatbindning? Nackdelen i så fall skulle väl vara att om någon satt staven i "urstigningsuttaget" så lossnar bindningen. Inte helt lyckat på Vasaloppet. Någon som vet nåt mer om den ev. nya Salomonbindningen som setts på världscupen?

nya bindningen finns på flera hemsidor ser mer ut som en utvecklad sns profilbindning.

 

så mer "säker" och back to basic.

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd är; reklamera och be att få profilbindningen monterad. Tanken med piloten är nog god, men det fungerar helt enkelt inte i praktiken. Äntligen verkar Salomon ha fattat att de måste göra något åt det hela för att behålla oss vanliga dödliga som kunder. Jag vill fortsätta med Salomon eftersom jag tycker skon är helt suverän (kör i och för sig Atomic, men det är ju i princip samma sko), men jag har ett antal gånger övervägt att byta system. Räddningen har varit profilbindningen.
Link to comment
Share on other sites

Besked från Amer Sports: "Den nya bindningen är uppbyggt så att man skall få en nära kontakt med skidan, vilket gör att man står direkt på skidan med en styrskena i mitten. Flexen fram består av en lutad gummi kudde som kommer synkas med en ny klassisk sko där bygeln är bakåtflyttad på samma sätt som den nya skateskon och även det som ligger mot gummikudden på skon lutar.

Kommer att finnas i butik f r o m nästa säsong"

Link to comment
Share on other sites

WC-åkarna kör ju redan med den nya bindningen med sina vanliga pilotskor, så det lär nog inte bli några enorma kompatibilitetsproblem. Den nya bindningen ser mest ut som en face-lift'ad Profil-bindning, med ny öppningsmekanism och med gummikudden "avskuren" ett hack redan från början. Marknadsfolket på Salomon vill säkert få bindningen att framstå som mer revolutionerande än vad den är.
Link to comment
Share on other sites

Är det inte så att ni som köpt nya klassiska Salomonpjäxor måste skära bort en snutt av kudden i den gamla bindningen(?). Den nyastenya bindningen med kudde borde alltså vara justerad för den tillbakaflyttade sprinten så att ingen tillkapning av kudden behöver ske. Dessutom tror ju jag att man har gjort en längre kudde med mindre motstånd i slutet av rörelsen.
Link to comment
Share on other sites

Ni som har problem med Piloten....hur åker ni skidor egentligen???

Under 3 år så har jag bara upplevt problem 1 gång...

Har du dem monterade ovanpå en sån där NIS-platta? Det finns ju nu dels en skyddskåpa som skall hindra snö att tränga in och dels en skyddsplatta som skall monteras mellan NIS-plattan och Pilotbindningen för att förhoppningsvis få den lite mer pålitlig.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...