Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Är Salomon Pilot Sport en skitbindning?


Carlos

Recommended Posts

Jag brukar smörja dom med silicon före träningen då brukar dom funka.

För mig har den, trots silicon-smörjning och den där skyddskåpan pajat tre gånger varav två gånger på Vasaloppet. Nu har jag fått den där plattan under bindningen på senaste Vasaloppsparet och skall lämna in för att få inmonterad på skidparet där bindningen pajade förra veckan.

 

Vet inte varför den pajat tre gånger för mig och (nästan) inte alls för vissa andra. Kan det vara så att den är känslig för att monteras på exakt rätt sätt?

Link to comment
Share on other sites

Pilot sport är en alldeles utmärkt bindning. Speciellt i jämförelse med equipe pilot. Vem vill bli stående efter 6 mil på vasaloppet med frusen bindning??

Vet att den går sönder men förstår inte hur man kan bryta ett vasalopp för att bindningen krånglar lite..

Nja, bryta skulle jag inte göra. Första gången stannade jag efter kanske 2/3 av loppet och gnagde av remmen med tänderna då den börjat bli för irriterande. I fjolårets lopp visste jag att de hur som helst byter hela bindningen, så då körde jag ända in i mål och brydde mig inte om att det trycktes hål i bindningen av den där haken.

 

Men de sa på skidbutiken att de inte kan skruva loss och byta bindningen mer än två gånger utan att tvingas borra nya hål och flytta den på skidan, och då hamnar ju inte tyngdpunkten rätt, så det lät inte som någon vidare lösning.

Link to comment
Share on other sites

Är inte sportbindningen en automatbindning? Nackdelen i så fall skulle väl vara att om någon satt staven i "urstigningsuttaget" så lossnar bindningen. Inte helt lyckat på Vasaloppet. Någon som vet nåt mer om den ev. nya Salomonbindningen som setts på världscupen?

Den skall börja säljas nästa år enligt killen på skidbutiken däe jag gjorde senaste garantibytet av Pilotbindningen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har både den gamla bindningen med kudde i fram och den "nyare" skit bindningen med fjäder. Mina pjäxor (S-Lab) fungerar i båda bindingarna. Har fortfarande problemet med att fjädern fryser trots skyddslplatta. Vad är det för silikon ni använder (typ biltema eller)?

 

Jag förstår inte skillnaden mellan den nya WC bindingen och den gamla med kudde. Kan någon förklara?

 

Om Salomon försöker kränga ytterligare en bindning som kräver nya pjäxor kan dom ta sig någonstans mellan ryggen och baksida lår. Då byter jag märke.

Link to comment
Share on other sites

Ni som har problem med Piloten....hur åker ni skidor egentligen???

Under 3 år så har jag bara upplevt problem 1 gång...

Har du dem monterade ovanpå en sån där NIS-platta? Det finns ju nu dels en skyddskåpa som skall hindra snö att tränga in och dels en skyddsplatta som skall monteras mellan NIS-plattan och Pilotbindningen för att förhoppningsvis få den lite mer pålitlig.

Nopp..inga NIS plattor eller andra plattor här inte...slapp tom NIS plattan på mina nya fischer...

Jag har bara beställt skidor och fått bindningen monterad...

Link to comment
Share on other sites

Om Salomon försöker kränga ytterligare en bindning som kräver nya pjäxor kan dom ta sig någonstans mellan ryggen och baksida lår. Då byter jag märke.

Just därför kommer det inte krävas nya pjäxor till den nya bindningen. Amer sports vet att om dom förändrar bindningen så mycket triggas väldigt många missnöjda kunder att byta märke, istället för att bara byta bindning.

 

På sätt och vis har detta kanske inte varit en helt igenom misslyckad resa för Salomon...vi övergick från den gamla bindningen till den nya pilotbindningen, försökte och försökte men fick den inte att funka. Nukommer Salomon med ytterligare en ny bindning, vilket kommer leda till att vi återigen lägger ut en slant för en ny bindning.

 

Mot detta talar givetvis att somliga tröttnat och gått över till konkurrenterna, köpt både nya bindningar och nya pjäxor, samt att några (mig inräknad) återvänt till butik och med surmulen uppsyn krävt att få lämna tillbaka pilotbindningarna och istället få ett par profilbindningar.

Link to comment
Share on other sites

Om Salomon försöker kränga ytterligare en bindning som kräver nya pjäxor kan dom ta sig någonstans mellan ryggen och baksida lår. Då byter jag märke.

Just därför kommer det inte krävas nya pjäxor till den nya bindningen. Amer sports vet att om dom förändrar bindningen så mycket triggas väldigt många missnöjda kunder att byta märke' date=' istället för att bara byta bindning.

 

På sätt och vis har detta kanske inte varit en helt igenom misslyckad resa för Salomon...vi övergick från den gamla bindningen till den nya pilotbindningen, försökte och försökte men fick den inte att funka. Nukommer Salomon med ytterligare en ny bindning, vilket kommer leda till att vi återigen lägger ut en slant för en ny bindning.

 

Mot detta talar givetvis att somliga tröttnat och gått över till konkurrenterna, köpt både nya bindningar och nya pjäxor, samt att några (mig inräknad) återvänt till butik och med surmulen uppsyn krävt att få lämna tillbaka pilotbindningarna och istället få ett par profilbindningar.[/quote']

Använder inte Salomon själv utan har haft Rottefella i flera år. Blir förundrad över trasslet och bytena av bindningar som ni beskriver. Förstår om man vill fortsätta använda sina Salomonpjäxor men vid nyinköp finns ju det konkurrerande bindningssystemet som fungerar helt perfekt och felfritt.

Link to comment
Share on other sites

Igår gick fjädern av i pilotbindningen. Mycket dåligt eftersom jag inte åkt så långt, 150 mil kanske. Dessutom har den krånglat en hel del, fastfruset rem som bara hänger.

 

Vad är alternativet om man ska behålla skon? Ny pilot blir det inte!

Link to comment
Share on other sites

Vad är alternativet om man ska behålla skon? Ny pilot blir det inte!

Profilen funkar ju bra även med pilot-skor om man skär bort yttersta randen på flexkudden. Eller så ger du dig till tåls tills den nya Propulse-bindingen kommer ut på marknaden. Den nya är väldigt lik Profilen.

Link to comment
Share on other sites

Eller så kan du bara klippa av bandet och prova hur skidorna känns att åka i då. Jag har själv åkt större delen av de två senaste Vasaloppen samt ett av mina senaste femmilspass utan den där remmen, och klipper man bara av den så att plasthaken inte fladdrar omkring och är ivägen under pjäxan så har jag inte lagt märke till någon skillnad mot skidan med än så länge fortfarande fungerande bindning, fast om det är så att den inte är så viktig eller om det bara är jag som aldrig lärt mig åka tekniskt korrekt får någon annan avgöra. :)

 

Men visst är hela den där fjäderkonstruktionen löjligt vek. Dom som har pajat för mig har gjort det efter långt mycket mindre än 150 mil (och den senaste på ett skidpar med den där skyddskåpan och utan NIS-platta, så det är inte bara den som spökar). För någon som skall köpa nya skor och bindningar är det då verkligen bara andra alternativ som gäller. Det som förbryllar mig mest är hur det kan komma sig att det finns de som inte har haft problem med bindningen. Enda tänkbara förklaringen jag kunnat komma på är att den kanske är väldigt känslig för att den måste monteras på exakt rätt sätt, så att elitåkarnas servicemän och en del andra känner till ett eller annat viktigt "tjuvknep"/handgrepp som inte personalen i "min" skidbutik känner till, för de bindningarna som jag kört med på mina skidor kan jag inte tänka mig att en enda åkare i världseliten skulle lita på i en viktig tävling.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...