Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Värmdöloppet


Dunderklumpen

Recommended Posts

För glid skulle Start BWLF fungera bra?

Jag skulle grunda med BWLF, sen skulle jag gå vidare med lämplig HF-valla. Kanske avsluta med kloss eller pulver (t.ex star f1 eller fm som den väl heter nu). Fäste skulle jag nog sluttoppa med Star top violet, kanske ha med racing red ifall det skulle vara för dåligt fäste.

Link to comment
Share on other sites

Ser på Värmdöloppets hemsida att de som står på väntelistan plockas in. Roligt då det kommer skrivas skidhistoria ute på Nacka Golf på Söndag. Aldrig tidigare har en längdskidtävling i Stockholm lockat så många åkare. Lycka till Dunderklumpen!!!

Jodå- visst har det arrangerats större tävlingar' date=' om nu Södertälje räknas som Sthlm så var det över 1100 åkare som åkte tremilen (södertäljeloppet) 86 eller om det var 87(har urklippen någonstans). Bussning till start i Enhörna och mål i Södertälje- häftigt![/quote']

Södertälje tillhör ju inte sthlms skiddistrikt, så det är väl tveksamt. Nå´n som har koll på loppet som gick mellan uppsala och Sthlm?

Link to comment
Share on other sites

För glid skulle Start BWLF fungera bra?

Jag skulle grunda med BWLF' date=' sen skulle jag gå vidare med lämplig HF-valla. Kanske avsluta med kloss eller pulver (t.ex star f1 eller fm som den väl heter nu). Fäste skulle jag nog sluttoppa med Star top violet, kanske ha med racing red ifall det skulle vara för dåligt fäste.[/quote']

Blev ganske precis som ovan på ett par skidor.

Glid - BWLF, start HF60, Star F1.

Fäste - Star S1 (grundvax) hopvärmt med S6 (blå), två lager S4 (violett) och två lager S5 (top violet) Avslutade dock redan nu med ett lager racing red, då jag inte hinner valla om personens skidor innan start.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte. Var inte med 2008 och har därför inget att jämföra med. Tycker att arrangörerna hade lyckats väldigt väl om man betänker det höga deltagarantalet, kring 750 startande vill jag minnas.

 

Tyvärr gjorde det höga antalet startande att det gick väldigt långsamt i starten om man stod en bit bak. För min del gick starten och hela första varvet väldigt långsamt på grund av de många deltagarna (åkte detta varv på mer än dubbelt så lång tid som jag annars hade behövt...), vilket omöjliggjorde en bra sluttid för mig. Beträffande den långsamma starten skall det tilläggas att jag delvis får skylla mig själv då jag hade anmält mig som motionär och därför fick starta bakom tävlingsåkarna.

 

På stora delar av banan var det väldigt löst bredvid spåren vilket gjorde att man tvingades använda benen på ställen där man hellre kört med ren stakning.

 

Även om resultatet för min del alltså blev en besvikelse, vill jag ännu en gång poängtera att jag tycker att arrangörerna givet det höga antalet deltagare skötte det mycket bra och att den totala upplevelsen var positiv!

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte. Var inte med 2008 och har därför inget att jämföra med. Tycker att arrangörerna hade lyckats väldigt väl om man betänker det höga deltagarantalet, kring 750 startande vill jag minnas.

 

Tyvärr gjorde det höga antalet startande att det gick väldigt långsamt i starten om man stod en bit bak. För min del gick starten och hela första varvet väldigt långsamt på grund av de många deltagarna (åkte detta varv på mer än dubbelt så lång tid som jag annars hade behövt...), vilket omöjliggjorde en bra sluttid för mig. Beträffande den långsamma starten skall det tilläggas att jag delvis får skylla mig själv då jag hade anmält mig som motionär och därför fick starta bakom tävlingsåkarna.

 

På stora delar av banan var det väldigt löst bredvid spåren vilket gjorde att man tvingades använda benen på ställen där man hellre kört med ren stakning.

 

Även om resultatet för min del alltså blev en besvikelse, vill jag ännu en gång poängtera att jag tycker att arrangörerna givet det höga antalet deltagare skötte det mycket bra och att den totala upplevelsen var positiv!

Du borde nog anmält dig i tävlingsklass. Jag vet många som anmäler sig i H21 istället för en högre ålder, bara för att slippa stå bakom H21-led, då de flesta tävlingar delar upp startfältet även efter ålder. Vi valde att inte göra så utan hade tre led, seedat, tävling och motion.

(Du får se det som mental träning inör Vasaloppet ;) )

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte tävlingsklass och det var därframme inga problem med att komma iväg bra. Lite pyssligt när spåren minskade snabbt i antal efter några hundra meter men sedan gick det fint och det blev ganska snabbt luckor så att man antingen kunde släppa förbi snabbare åkare eller glida förbi själv i omkörningsfilen. Jag hade aldrig några köproblem efter cirka 1km utan allt flöt fint. Som ovan skrivet blev det djupa stavhål här och där eftersom det var väldigt mjukt så lite längre stavar hade gjort susen. Intressant är att tiderna räckte väldigt långt fram i startleden på Vasaloppet. Mina 3.11 räcket till led 5 märkligt nog.

 

Roligast var för övrigt att bli varvad av vinnaren Lars Suther, han verkligen flög förbi och det var kul att se. Hälsar iw

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr gjorde det höga antalet startande att det gick väldigt långsamt i starten om man stod en bit bak. För min del gick starten och hela första varvet väldigt långsamt på grund av de många deltagarna (åkte detta varv på mer än dubbelt så lång tid som jag annars hade behövt...), vilket omöjliggjorde en bra sluttid för mig. Beträffande den långsamma starten skall det tilläggas att jag delvis får skylla mig själv då jag hade anmält mig som motionär och därför fick starta bakom tävlingsåkarna.

 

På stora delar av banan var det väldigt löst bredvid spåren vilket gjorde att man tvingades använda benen på ställen där man hellre kört med ren stakning.

 

Även om resultatet för min del alltså blev en besvikelse, vill jag ännu en gång poängtera att jag tycker att arrangörerna givet det höga antalet deltagare skötte det mycket bra och att den totala upplevelsen var positiv!

Hade samma upplevelse. Tog 6-7 km innan det lättade för min del. Hade några kompisar som startade i tävlingsklassen och de kom tillbaka till första kurvan fem minuter före mig och då hade man inte hunnit många hundra meter....

 

Annars tycker jag att det var bra arrangerat och kul stämning runt spåret.

Link to comment
Share on other sites

Känner till han som vann H65-klassen. Kom till startfållan 10 minuter innan start pga toalettkö. Kom iväg i mitten av fältet som 300:e-400:e man och körde i alla fall som pensionär in på 2:45:24. Borde gått att köra om med andra ord :)

Ja, honom försökte jag hänga på, lyckades väll nästan ett varv, men han diagonalade ifrån mig på platten på slutet, kom väll en minut efter honom, trotts att jag stod längst fram i starten....

Detta är den värsta typen av förnedring när man tycker man är en hyfsad skidåkare och stark stakåkare, att bli omdiagonad av en gammal gubbe när det inte ens går uppför...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...