Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur få fäste i dagens väder?


HenkeK

Recommended Posts

Hej hade problem med att få fäste i dag. Hur vallar ni när det är -0,5C, mjuk nysnö i spåret, och lätt snöfall(fluffiga flingor)...

 

Tips mottages gärna, använde idag swix vr45 och det fungerade inte alls. Borde jag använt en varmare valla?

 

Tack på förhand

/Henke

Link to comment
Share on other sites

Du kan lägga undan 45:an i dessa förhållanden. Jag skulle prova vr 55 eller 60. Här hemma (Kristinehamn) fick vi underkylt regn igår och sedan lite lätt snöfall på det. Ska i morgon testa med ett tunt lager klister och täcka med vr 60 blandat med blå extra. Lär få fäste med detta men vi får se hur det blir med glidet och ev. ifrysning.

Har även tillgång till ett par ruggskidor som jag också ska testa imorgon. I teorin är det perfekt före för dessa.

Link to comment
Share on other sites

Körde under liknande förhållanden i går kväll och hade Rode Mulitgrade 0 - -2 med bra resultat.

 

Angående ruggning så tror inte jag att det fungerat i det före du beskrev. Du hade troligtvis rätt blanka spår och då är ruggning inte det bästa. Snöar det "lappvantar" och är runt nollan är det en annan sak, eller om det har snöat mycket och inte så många åkt i spåret. Men de gånger det funkar är det överlägset!

Link to comment
Share on other sites

Start har den produkten på spray. Har för mig att den kostar 120 kr, och det är hitills okänt för mig hur länge den räcker. Men ett lager på varje skida är gott nog. Sen kan det säkerligen finnas alternativa vallningar som bräcker en ruggad skida, precis som Stefan Sand är inne på...
Link to comment
Share on other sites

Hej på er! Mitt lilla test blev lite sådär. Vallade för -1 och hårda spår och lätt snöfall. Dagen efter var det -3 och snöfall. Skidorna med täckt klister gav hyfsat fäste och hyfsat till bra glid. Ingen ifrysning. Ruggskidorna gav dåligt glid och hyfsat fäste. Använder silikonspray från macken till ruggningen, efter tips från Jörgen Aukland på hans hemsida.

Naturligtvis slog jag upp min gamla ryggskada när jag skulle trycka på i stakningen. Börjar väl bli för gammal för detta :/

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...