Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rillning, vilken grovlek?


Knutas

Recommended Posts

Vad händer om man lägger för grov struktur? I verkligheten!

 

I teorin ser det ut så här (i grova drag):

I kall snö förser man glidytan med en fin struktur.

I varm snö en grov.

Och blöt snö en grov struktur med avbrott.

 

Jag har egna praktiska erfarenheter som visar att man får bättre glid och "släpp" av att välja det paret som har grövre struktur (efter testning). Alltså kan en struktur/rillning vara för fin för att få optimalt glid!

 

Däremot kan jag inte minnas att jag speciellt ofta valt paret med finare struktur! (efter testning).

 

Är det så att man generellt sett rillar onödigt fint?

 

Har ni några praktiska erfarenheter kring detta (från skidspåret, snön, verkligheten)?

Link to comment
Share on other sites

Vad händer om man lägger för grov struktur? I verkligheten!

 

I teorin ser det ut så här (i grova drag):

I kall snö förser man glidytan med en fin struktur.

I varm snö en grov.

Och blöt snö en grov struktur med avbrott.

 

Jag har egna praktiska erfarenheter som visar att man får bättre glid och "släpp" av att välja det paret som har grövre struktur (efter testning). Alltså kan en struktur/rillning vara för fin för att få optimalt glid!

 

Däremot kan jag inte minnas att jag speciellt ofta valt paret med finare struktur! (efter testning).

 

Är det så att man generellt sett rillar onödigt fint?

 

Har ni några praktiska erfarenheter kring detta (från skidspåret, snön, verkligheten)?

Håller helt med, dock baserat helt på tyckande/erfarenhet från många tävlingar/träningar och inte på seriöst testande.

Link to comment
Share on other sites

För grov struktur har en tendens att nypa eller bromsa vid lägre fart, såsom uppför eller i finkornigt och speciellt i torr snö. Det är sant att grövre struktur ofta tenderar att glida snabbare utför, speciellt när man står inne i spåret. Men det kan glida sämre om man står i skate bädden.

 

För bästa glid bör man helst pröva att skida uppför likaväl som att bara glida nerför. Sen finns det fler faktorer som påverkar struktur valet. Snö typ, temperatur och luft fuktighet och vilka kvaliteer din skida har för det aktuella skidföret.

 

Generellt så tror jag att man bör eftersträva mjuka former vare sig man rillar grovt eller inte.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...