Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur tätt tävla över 40-50 km?


Peja

Recommended Posts

Någon som har erfarenhet kring att köra 3 seedningslopp inom loppet av 6-7 dagar? Pallar man det som led 3-4 åkare med 5-8 timmars träning i veckan senaste månaden? Eller finns det risk att man blir så sliten att det sitter i flera veckor och man tappar formen helt?

 

Är inne på att köra Värmdöloppet sön 7/2, Södertäljeloppet ons 10/2 och Orsa Grönklitt Skimaraton lör 13/2

 

Det som rör till det lite är att sista loppet är det som jag skulle behöva planera in i förväg i så fall med tanke på resa, boende etc.

Link to comment
Share on other sites

Någon som har erfarenhet kring att köra 3 seedningslopp inom loppet av 6-7 dagar? Pallar man det som led 3-4 åkare med 5-8 timmars träning i veckan senaste månaden? Eller finns det risk att man blir så sliten att det sitter i flera veckor och man tappar formen helt?

 

Är inne på att köra Värmdöloppet sön 7/2, Södertäljeloppet ons 10/2 och Orsa Grönklitt Skimaraton lör 13/2

 

Det som rör till det lite är att sista loppet är det som jag skulle behöva planera in i förväg i så fall med tanke på resa, boende etc.

Nog inte många motionärer som kört så. De flesta klarar säkert av det men det finns helt klart en viss risk för överträning/utslitning. Körde ungefär så på rullskidsträning förra hösten och det var inte bra, tappade formen helt. Så jag skulle inte chansa.

Link to comment
Share on other sites

Du klarar det säkert. Men gäller det seedning så förslagsvis kör hårt första loppet, går det bra, hoppa över det andra eller ta det som träningspass. Sista loppet är oxå lättåkt som seedningslopp betraktat. S-e loppet är rätt platt största delen oxå.
Link to comment
Share on other sites

Någon som har erfarenhet kring att köra 3 seedningslopp inom loppet av 6-7 dagar? Pallar man det som led 3-4 åkare med 5-8 timmars träning i veckan senaste månaden? Eller finns det risk att man blir så sliten att det sitter i flera veckor och man tappar formen helt?

 

Är inne på att köra Värmdöloppet sön 7/2, Södertäljeloppet ons 10/2 och Orsa Grönklitt Skimaraton lör 13/2

 

Det som rör till det lite är att sista loppet är det som jag skulle behöva planera in i förväg i så fall med tanke på resa, boende etc.

Det låter tufft om du vill prestera max på alla loppen, skippa Orsa och kör Bessemerloppet eller Skinnarloppet helgen efter istället. För Stockholmsloppen måste man ju åka såklart.

Link to comment
Share on other sites

Visst är det lysande med de två närmaste seedningslopp sett från Stockholm inom 3 dagar...Värmdö och Södertälje. Det går ju inte att göra toppresultat på båda (efter sina egna förutsättningar). Skulle vilja åka båda, men det blir nog till att offra Södertälje eftersom Värmdö är Stockholms DM-5mil och har en banprofil som passar en stakåkare med pingislungor som mig bättre. Funderar eventuellt på att köra Södertälje om man är "hyfsat fräsch" för att få träna ner sig lite, faran är väll att man blir sjuk igen om jag lyckas hålla mig frisk dit :)
Link to comment
Share on other sites

Tack för synpunkterna! Att beslutet måste grunda sig på flera faktorer som seedningschans, bra träning och kul att köra lopp rör ju till det ytterligare. Man kanske inte ska jämföra sig med Hellner som prestarade bra på SM efter touren, utan inse att man har en bit upp till den hårdheten.

 

Kanske får bli seedningsfokus med Hornbergsloppet 31/1, Södertäljeloppet 10/2 och Bessemerloppet 21/2 istället.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...