Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bergemo Skimaraton


denisanic

Recommended Posts

Ja när smärtan kommer så gäller det att ha mycket vilja bakom pannan. Jag åkte förra helgen och brände av hela salvan på att ta mig fram första varvet. fick sedan kramp i ryggen och senare benen. Släpade mig i mål som ett lass skit på skidorna, men det var en nyttig lektion. Hoppas bara att jag lärde mig nått.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply
FYFAN! Där rök mina nya Diamond Storm.."ett par dagar gamla". Hade av ena staven alldedes efter starten ! Men jag tog mig i mål i alla fall :D körde CA 1 mil med en stav sen fick jag en ny av en vänlig själ efter spåret! Tror dock jag klarade 3 timmars gränsen ändå! Gjorde jag det är ja riktigt nöjd i alla fall! Sen träffa man DenisAnic också! Han kom före i mål ska bli intressant och se hur långt ;)

Ja' date=' klarade du 3 timmar efter att ha kört 1 mil med en stav så är det ju i varje fall inte dåligt.

 

Hur gick det till när staven gick av?

Det är ju därför man är lite tveksam till att ha för bra stavar eftersom de är lite känsligare för smällar.

 

Hur är det förresten? Jag funderar på om Oneway kan ha någon brottgaranti på sina stavar.[/quote']

Jag saxade upp för en brant backe och slog i staven i kanten på skidan! pang sa de! va trångt i backen eftersom de va i början! Kom ut med ena skidan i lössnön och gjorde väl någon konstig rörelse! Ren oflyt bara...! Så de blir ett par nya!

 

ingen aning faktiskt! Passa på och köp nu dom rear ut dom för 1500kr! både på xcountryskiers och polder tror ja...

Link to comment
Share on other sites

fick tiden 2.54 så nu e ja nöjd ! men hade ju gått betydligt snabbare med 2 stavar hela loppet :D

Någon som vet hur mycket man kan tappa på en mils åkning med en stav? Kan det ´vara 15 - 20 min ?? man tappar ju både fart plus att man gör av med energi! Körde fortfarande om folk fast jag hade en stav.. va riktigt slut när jag fick andra staven efter 1 mil...

Link to comment
Share on other sites

Jag är oxå nöjd trots att jag gick ut för hårt och inte fick luft förrän andra varvet :) och att jag lagt på alldeles för mycket fästvalla (nervösa extralager). Utsmetat över halva bakre glidzonen efteråt. Mina missiler förvandlades till två bromsklossar :) men jag upplevde det som riktigt trögt före överhuvudtaget?

 

Klarade ändå fyra mål av fem:

 

1. Inte bli varvad

2. Under 2.30 (2.23 gick det på)

3. Inga vurpor

4. Bättre placering än förra året (76:a)

5. 5:e led i vasan (spännande att invänta onsdagens dom)

Link to comment
Share on other sites

Knagg Anders>> Då låg du nog i den lilla klungan som jag inte orkade gå med uppför på det sista varvet. Jag blev riktigt trött i diagonalen uppför (vi har nog inte tillräckligt långa backar här i Uppsala...), men kände mig ganska pigg i stakningen även på slutet och tog mig ikapp någon eftersläntrare från klungan igen. 47 sekunder efter dig blev jag till slut. Led 5 borde det verkligen räcka till. Jag hoppas på en "snällare" seedning än på Hornbergsloppet förra veckan så att man kan trycka in sig i led 4....

 

Ang. diskussionen om banlängder så visade min GPS 35.56 km och min kompis som stod lite längre bak i starten klockade 35,60 km.....

Link to comment
Share on other sites

Kan förövrigt säga att jag tycker att GPS:n ibland har visat vad jag tycker är kort på banor med många tvära kurvor där spåret går i anslutning till varandra. På andra banor med svängar och slingor verkar den ha visat rätt så jag vet inte riktigt...

 

Kan det ha varit satelitskugga i bergssluttningen? ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag är oxå nöjd trots att jag gick ut för hårt och inte fick luft förrän andra varvet :) och att jag lagt på alldeles för mycket fästvalla (nervösa extralager). Utsmetat över halva bakre glidzonen efteråt. Mina missiler förvandlades till två bromsklossar :) men jag upplevde det som riktigt trögt före överhuvudtaget?

 

Klarade ändå fyra mål av fem:

 

1. Inte bli varvad

2. Under 2.30 (2.23 gick det på)

3. Inga vurpor

4. Bättre placering än förra året (76:a)

5. 5:e led i vasan (spännande att invänta onsdagens dom)

Härligt Härligt ! Joo de va fler som klaga på glid! sög som fan tyckte jag! fast jag hade ganska dåligt fäste och lite valla på... konstigt... Hehe härligt med 0 vurpor! jag lyckades med 1 vilket jag e nöjd med :D

Link to comment
Share on other sites

=>Globe86

Det var jag med garminklockan vid starten. jo jag loggade typ 36 km

Inledningen av loppet var otroligt trång de första 2 km så jag kan förstå att stavar bröts

 

Mitt lopp gick enligt planerna

Långsamt första varv, lite fortare andra och försöka hålla farten på tredje.

måltid 2,28.

Räcker nog för att komma upp från led 10 på vasan

 

Jag är lite sliten just nu då det här var dubbelt så lång som mitt hittills längsta pass iår.

Mer långa pass får det bli de närmaste veckorna.

 

/ Fredrik

Link to comment
Share on other sites

=>Globe86

Det var jag med garminklockan vid starten. jo jag loggade typ 36 km

Inledningen av loppet var otroligt trång de första 2 km så jag kan förstå att stavar bröts

 

Mitt lopp gick enligt planerna

Långsamt första varv, lite fortare andra och försöka hålla farten på tredje.

måltid 2,28.

Räcker nog för att komma upp från led 10 på vasan

 

Jag är lite sliten just nu då det här var dubbelt så lång som mitt hittills längsta pass iår.

Mer långa pass får det bli de närmaste veckorna.

 

/ Fredrik

Haha oki härligt härligt! Kul att du hitta till forumet också :D

 

Konstigt att de lägger banorna kortare..Nästan så man ska ringa och fråga vad de håller på med!

 

Fin tid de där! Grattis du borde ju komma till led 5 - 4 eller nåt tycker jag ;)

Link to comment
Share on other sites

Dra åt skogen alla som åkte snabbare än jag, det är det jag vill säga ;)

 

Sann gentleman som man är ställde jag mig tvärsist i startledet (rödluvan på 2 m, ses på några startfoto på hemsidan, bara så ingen tror jag ljuger). No more mister nice guy, visst, jag åkte om Globe86 som vifta med en stav som om han väntade på att servicemannen skule komma springande med en spröjlans ny. Shit tänkte jag, inte ett lopp till, snacka om otur.

 

Men det håller inte i längden det här. Visst, första tävlingsår och allt, men tiden borde blivit bättre om jag tog för mig i starten. Oerhört frusterande så här efteråt, tar ju tid om inte kraft att åka om folk. Men stavarna i behåll hade jag, kanske värt det ändå. Måste lära mig komma tidigare till loppen, pinka och byta om i god tid så man kan ta sig fram i startleden fortfarande som en gentleman, går inte att smyga när man är liten som jag.

 

Hatten av för den fina tiden till trotts globe, imponerad.

 

Själv hade jag bra skidor tyckte jag, i var fall när solen låg på, och i "varma"spår. Åkte på LF Blå, Svix. Bara mässingsborstade, för hand, ej borr. Uppför på fäste var den nog VR40 samt VR50, toppat med VR40, tror jag, har inte burknamnen framför mig, blått och lila i alla fall.

 

Stakningen var esset igår, var stark och tryckte på överallt det gick, även uppför, tar med mig det till Engelbrekt som blir sista dansen innan Vasan. Kommer också vara en aning mer noga med skidorna och preppen, inhandlar en nylonborste också samt smidigare vätskebälte.

 

Uppför "i min klunga" så var jag bra, och åkte om alla, men jag skulle ha velat ligga med i 2h20-30min klungan, tror det hade blivit bättre, har jägargener i mig, älskar att åka ikapp folk, hoppas ingen kunde höra mina tankar under loppet bara. Jag motiverar mig genom att göra motståndaren väldigt liten och svag, för att inte gå in på detaljer. Min skidåkning rent tekniskt gör sig inte bra i kurvurna, la mig inte ner i dem värsta, men tekniken är så bedrövlig att jag torskade mycket tid i alla knixiga utförslöpor. Hur fan ska jag träna upp tekniken, tipps välkomnas? Ska man träna skejt eller vd är botemedlet?Finns minuter att tjäna på att bara bli hyfsat bättre, och inte janne-långben med plogen.

 

Gillade era flashiga dräkter, blev än mer sugen på en sådan.

 

Slicka såren idag gubbar, imorgon är det ny dag i spåret.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Dra åt skogen alla som åkte snabbare än jag, det är det jag vill säga ;)

 

Sann gentleman som man är ställde jag mig tvärsist i startledet (rödluvan på 2 m, ses på några startfoto på hemsidan, bara så ingen tror jag ljuger). No more mister nice guy, visst, jag åkte om Globe86 som vifta med en stav som om han väntade på att servicemannen skule komma springande med en spröjlans ny. Shit tänkte jag, inte ett lopp till, snacka om otur.

 

Men det håller inte i längden det här. Visst, första tävlingsår och allt, men tiden borde blivit bättre om jag tog för mig i starten. Oerhört frusterande så här efteråt, tar ju tid om inte kraft att åka om folk. Men stavarna i behåll hade jag, kanske värt det ändå. Måste lära mig komma tidigare till loppen, pinka och byta om i god tid så man kan ta sig fram i startleden fortfarande som en gentleman, går inte att smyga när man är liten som jag.

 

Hatten av för den fina tiden till trotts globe, imponerad.

 

Själv hade jag bra skidor tyckte jag, i var fall när solen låg på, och i "varma"spår. Åkte på LF Blå, Svix. Bara mässingsborstade, för hand, ej borr. Uppför på fäste var den nog VR40 samt VR50, toppat med VR40, tror jag, har inte burknamnen framför mig, blått och lila i alla fall.

 

Stakningen var esset igår, var stark och tryckte på överallt det gick, även uppför, tar med mig det till Engelbrekt som blir sista dansen innan Vasan. Kommer också vara en aning mer noga med skidorna och preppen, inhandlar en nylonborste också samt smidigare vätskebälte.

 

Uppför "i min klunga" så var jag bra, och åkte om alla, men jag skulle ha velat ligga med i 2h20-30min klungan, tror det hade blivit bättre, har jägargener i mig, älskar att åka ikapp folk, hoppas ingen kunde höra mina tankar under loppet bara. Jag motiverar mig genom att göra motståndaren väldigt liten och svag, för att inte gå in på detaljer. Min skidåkning rent tekniskt gör sig inte bra i kurvurna, la mig inte ner i dem värsta, men tekniken är så bedrövlig att jag torskade mycket tid i alla knixiga utförslöpor. Hur fan ska jag träna upp tekniken, tipps välkomnas? Ska man träna skejt eller vd är botemedlet?Finns minuter att tjäna på att bara bli hyfsat bättre, och inte janne-långben med plogen.

 

Gillade era flashiga dräkter, blev än mer sugen på en sådan.

 

Slicka såren idag gubbar, imorgon är det ny dag i spåret.

 

/D

Haha FInt skrivet :D ! Såg dig allt när du stod där bak! Stod i mitten och hade span på dig! Det där DaddyLongleg stämde alldedes ypperligt ;) Hoppas burgaren smaka! För mig vart de 2 st och en chokladboll efter loppet hehe...

Link to comment
Share on other sites

Skojar du, sluka den jäveln i två tuggor, hade jag inte bråttom iväg hade jag nog tryckt i mig ett par till, helt klart.

 

Sluttävlat för dig innan ÖS?

 

O hur ska du göra med stavarna nu?

Hehe härligt ! Japp nu e de sluttävlat...blir bara träning sen är det dax...Blir en redig kolhydratsladdning innan !!! Va ju nån som skulle sälja sina stavar för 800 kr här på tråden..ska försöka få tag på han annars blir det ett par nya! Lär väl få käka nudlar och gröt resten av månaden!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...