Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stora trugor till CT1 star


denisanic

Recommended Posts

Hej,

 

Upptäckte, som en sann rookie, att det är meningslöst med små trugor på stavarna förr 99,9% av skidförhållanden jag får skida på, och då rör det sig om seedningslopp och Vasan samt mina träningspass, vart jag än kör dessa.

 

Det är nämligen så att trugorna som medföljde med mina stavar är sådana som eliten kör med, värdelöst skit för en motionär med andra ord för det är aldrig packat vid stakzonen på våra tävlingar. Jag bytte upp mig då en storlek från ett par andra stavar, också CT1 i butiken nyligen, de smälte bort dessa från ett par som hängde eftersom det var slut i butiken. Fine tänkte jag, bättre än inget. Men dessa var marginelt större, och trugan brakade genom snön igen.

 

CT1 är 9 mm stav vid trugan, varför jag är lite skeptisk till att använda 10 mm trugor på 9 mm stav, och lappa gluggen med ett varv isoleringstejp.

 

Hur har ni löst liknande problem? Vad finns det för lämpliga trugor? Andra märken som funkar på CT1, hemmalösningar etc?

 

Jag väger nu runt 95-97 (gått ner från 102, fit som en mört, fördelat på 201 cm) så det blir lite kraft och häv, nu har jag torskat i stort sätt 5-10 cm vid varje stag, och jag kör ändå med 175cm stavar. Hilfe för fan, utmattad på att köra med "truglösa" stavar.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Upptäckte, som en sann rookie, att det är meningslöst med små trugor på stavarna förr 99,9% av skidförhållanden jag får skida på, och då rör det sig om seedningslopp och Vasan samt mina träningspass, vart jag än kör dessa.

 

Det är nämligen så att trugorna som medföljde med mina stavar är sådana som eliten kör med, värdelöst skit för en motionär med andra ord för det är aldrig packat vid stakzonen på våra tävlingar. Jag bytte upp mig då en storlek från ett par andra stavar, också CT1 i butiken nyligen, de smälte bort dessa från ett par som hängde eftersom det var slut i butiken. Fine tänkte jag, bättre än inget. Men dessa var marginelt större, och trugan brakade genom snön igen.

 

CT1 är 9 mm stav vid trugan, varför jag är lite skeptisk till att använda 10 mm trugor på 9 mm stav, och lappa gluggen med ett varv isoleringstejp.

 

Hur har ni löst liknande problem? Vad finns det för lämpliga trugor? Andra märken som funkar på CT1, hemmalösningar etc?

 

Jag väger nu runt 95-97 (gått ner från 102, fit som en mört, fördelat på 201 cm) så det blir lite kraft och häv, nu har jag torskat i stort sätt 5-10 cm vid varje stag, och jag kör ändå med 175cm stavar. Hilfe för fan, utmattad på att köra med "truglösa" stavar.

 

/D

http://www.northsport.se/product.html/rex---trugor-soft-snow?category_id=80

 

har du några gamla swixstavar från 80-talet så har dom oxå stora trugor

 

som du säger det är mer regel än undantag med dålig stavfäste på långlopp eftersom många banor dras bara veckan före eller nått så hinner det inte bli tillräckligt hårt, särskilt i år då det inte töat på snön nån gång.

Link to comment
Share on other sites

Skippa isoleringstapen!

Fyll upp glappet med det lim du limmar trugorna med.

Epoxy (om du är livrädd för att de ska lossna). Smältlim (om du är praktisk, och vill att det ska gå lätt att lossa trugorna fler gånger).

 

Tänk på att längden på staven ökas! om du byter från senaste "race-trugan" till en större modell av Swix!

Link to comment
Share on other sites

Epoxy

1.) Då riskerar man väl ändå staven vid nästa trugbyte?

 

 

2.) Hur mycket gör storleken på trugan för "svinget" i stakningen för en säg 6-timmarsmotionär i Vasaloppet?

För vore det bara ytterst marginell skillnad funnes det väl ingen anledning att köra med för små?

 

 

3.) Är stavfästet alltid super i Vasaloppet?

Link to comment
Share on other sites

Skippa isoleringstapen!

Fyll upp glappet med det lim du limmar trugorna med.

Epoxy (om du är livrädd för att de ska lossna). Smältlim (om du är praktisk, och vill att det ska gå lätt att lossa trugorna fler gånger).

 

Tänk på att längden på staven ökas! om du byter från senaste "race-trugan" till en större modell av Swix!

Längden på staven ökas? trodde faktiskt inte det, men det är inte uteslutet. Konstruktionsmiss måste jag säga. Nu vet jag faktiskt inte hur mycket längdskillnaden blir, men torde inte bli mer än 5 mm.

 

Ska kika på större trugor, definitivt modell skidorientering (att man inte har skidorienterare runt sig som på gymnasiet i husqvarna, då hade man löst det här galant) Måtte dessa trugor kunna sitta bra på 9 mm stav. Blir nog att tejpa till de lite. Epoxy lär jag inte använda, vet hur bökigt det är med att limma paddlar tex, så den ger jag blankt fan i.

 

Någon som kör på större skidorientering trugor?

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Håller med och haft en liknande tråd uppe själv tidigare.

Nu måste stavtillverkarna snart fatta att de måste ta fram trugor som funkar i det som 99% av befolkningen kör på. Kalla dem klubbtrugor eller vad sjutton som helst men vi vill ha styva värstingstavar, men har sälla OS spår och behöver därför trugor som tex nämts Swix klassiska från 80-talet. (Det är ju lätt och snabbt att byta trugor sen om spåren tillåter. Bara att värma i te-kokaren ej med värmepistol då man kan missa och skuta på själva rören.)

 

Så Majjan du som nyss börjat med stavar, se nu till och vinn lite marknad och hjärtan bland oss glada överviktiga motionärer som stakar som mongon, för att det är ju det man ska göra på vasan.

Link to comment
Share on other sites

Hej' date='

 

Upptäckte, som en sann rookie, att det är meningslöst med små trugor på stavarna förr 99,9% av skidförhållanden jag får skida på, och då rör det sig om seedningslopp och Vasan samt mina träningspass, vart jag än kör dessa.

 

Det är nämligen så att trugorna som medföljde med mina stavar är sådana som eliten kör med, värdelöst skit för en motionär med andra ord för det är aldrig packat vid stakzonen på våra tävlingar. Jag bytte upp mig då en storlek från ett par andra stavar, också CT1 i butiken nyligen, de smälte bort dessa från ett par som hängde eftersom det var slut i butiken. Fine tänkte jag, bättre än inget. Men dessa var marginelt större, och trugan brakade genom snön igen.

 

CT1 är 9 mm stav vid trugan, varför jag är lite skeptisk till att använda 10 mm trugor på 9 mm stav, och lappa gluggen med ett varv isoleringstejp.

 

Hur har ni löst liknande problem? Vad finns det för lämpliga trugor? Andra märken som funkar på CT1, hemmalösningar etc?

 

Jag väger nu runt 95-97 (gått ner från 102, fit som en mört, fördelat på 201 cm) så det blir lite kraft och häv, nu har jag torskat i stort sätt 5-10 cm vid varje stag, och jag kör ändå med 175cm stavar. Hilfe för fan, utmattad på att köra med "truglösa" stavar.

 

/D[/quote']

http://www.northsport.se/product.html/rex---trugor-soft-snow?category_id=80

 

har du några gamla swixstavar från 80-talet så har dom oxå stora trugor

 

som du säger det är mer regel än undantag med dålig stavfäste på långlopp eftersom många banor dras bara veckan före eller nått så hinner det inte bli tillräckligt hårt, särskilt i år då det inte töat på snön nån gång.

Dom stora Rextrugorna (10mm) passar perfekt på CT1, monterade själv på ett par förra veckan. Mycket nöjd!

Link to comment
Share on other sites

Hej' date='

 

Upptäckte, som en sann rookie, att det är meningslöst med små trugor på stavarna förr 99,9% av skidförhållanden jag får skida på, och då rör det sig om seedningslopp och Vasan samt mina träningspass, vart jag än kör dessa.

 

Det är nämligen så att trugorna som medföljde med mina stavar är sådana som eliten kör med, värdelöst skit för en motionär med andra ord för det är aldrig packat vid stakzonen på våra tävlingar. Jag bytte upp mig då en storlek från ett par andra stavar, också CT1 i butiken nyligen, de smälte bort dessa från ett par som hängde eftersom det var slut i butiken. Fine tänkte jag, bättre än inget. Men dessa var marginelt större, och trugan brakade genom snön igen.

 

CT1 är 9 mm stav vid trugan, varför jag är lite skeptisk till att använda 10 mm trugor på 9 mm stav, och lappa gluggen med ett varv isoleringstejp.

 

Hur har ni löst liknande problem? Vad finns det för lämpliga trugor? Andra märken som funkar på CT1, hemmalösningar etc?

 

Jag väger nu runt 95-97 (gått ner från 102, fit som en mört, fördelat på 201 cm) så det blir lite kraft och häv, nu har jag torskat i stort sätt 5-10 cm vid varje stag, och jag kör ändå med 175cm stavar. Hilfe för fan, utmattad på att köra med "truglösa" stavar.

 

/D[/quote']

http://www.northsport.se/product.html/rex---trugor-soft-snow?category_id=80

 

har du några gamla swixstavar från 80-talet så har dom oxå stora trugor

 

som du säger det är mer regel än undantag med dålig stavfäste på långlopp eftersom många banor dras bara veckan före eller nått så hinner det inte bli tillräckligt hårt, särskilt i år då det inte töat på snön nån gång.

Dom stora Rextrugorna (10mm) passar perfekt på CT1, monterade själv på ett par förra veckan. Mycket nöjd!

Har ju sett dem jag också, men hur mycketr större är de? Ser inte mycket ut på bilden och med den prislappen (239 pix) så vill man ju inte ha bara 10% större ;)

Link to comment
Share on other sites

Har ju sett dem jag också, men hur mycketr större är de? Ser inte mycket ut på bilden och med den prislappen (239 pix) så vill man ju inte ha bara 10% större ;)

Det är ena riktiga dasslock, men ganska lätta ändå, tror inte du vill ha ännu större.

Bad min Team Sportiabutik ta hem ett par, 225:- fick jag betala.

Link to comment
Share on other sites

Har ju sett dem jag också' date=' men hur mycketr större är de? Ser inte mycket ut på bilden och med den prislappen (239 pix) så vill man ju inte ha bara 10% större ;)[/quote']

Det är ena riktiga dasslock, men ganska lätta ändå, tror inte du vill ha ännu större.

Bad min Team Sportiabutik ta hem ett par, 225:- fick jag betala.

är dom bättre än swix 80-tals trugor?

Link to comment
Share on other sites

Har ju sett dem jag också' date=' men hur mycketr större är de? Ser inte mycket ut på bilden och med den prislappen (239 pix) så vill man ju inte ha bara 10% större ;)[/quote']

Det är ena riktiga dasslock, men ganska lätta ändå, tror inte du vill ha ännu större.

Bad min Team Sportiabutik ta hem ett par, 225:- fick jag betala.

OK Dasslock låter bra. Blir till att beställa, vem vet man kanske blir REX-trogen ;)

Link to comment
Share on other sites

Har nu i all min agitation mailat norrmän och förklarad this peculiar situation, hoppas inte på svar, men någon måste ju ryta ifrån, ju fler gör det desto bättre grejor.

 

/D

Håller på dig !!! Men norrmännen har ju den ekonomi vi hade på sjuttiotalet så de har väl världsklass på sina spår i varenda by med bastu varje kväll och lyset på till 00.00 :)

Link to comment
Share on other sites

Har ju sett dem jag också' date=' men hur mycketr större är de? Ser inte mycket ut på bilden och med den prislappen (239 pix) så vill man ju inte ha bara 10% större ;)[/quote']

Det är ena riktiga dasslock, men ganska lätta ändå, tror inte du vill ha ännu större.

Bad min Team Sportiabutik ta hem ett par, 225:- fick jag betala.

är dom bättre än swix 80-tals trugor?

Det får vi hoppas då eftersom dessa lätt sprack sönder. Träffade en i spåret i helgen som hade en sån på ena staven och en oneway original på andra. Vikten var lika men kanske lite trögre i pedeln. Var svårt att känna skillnad sa han.

Link to comment
Share on other sites

Det är ena riktiga dasslock' date=' men ganska lätta ändå, tror inte du vill ha ännu större.

Bad min Team Sportiabutik ta hem ett par, 225:- fick jag betala.[/quote']

är dom bättre än swix 80-tals trugor?

Det får vi hoppas då eftersom dessa lätt sprack sönder. Träffade en i spåret i helgen som hade en sån på ena staven och en oneway original på andra. Vikten var lika men kanske lite trögre i pedeln. Var svårt att känna skillnad sa han.

äh va fan jag beställde ett par jag oxå :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag har också funderat på att byta till större trugor, men är lite skeptisk. För det första är det osäkert hur mycket mindre långt ner i snön staven åker, samt om man tappar speciellt mycket i kraft (i förlängningen alltså tid) på detta. För det andra förlorar man väl lite fart i pendeln, vilket bör medföra lägre frekvens i stakningen. Lägre frekvens behöver inte vara något negativt, man kan ju trycka på med mer kraft i varje stavisättning, men vissa är ju åkare med hög frekvens, andra med låg frekvens, och de med hög frekvens förlorar rimligtvis på en långsammare pendel.
Link to comment
Share on other sites

äh va fan jag beställde ett par jag oxå :-)

Fan' date=' det här börjar sprida sig snabbare än svininfluensan.

Min Team Sportiabutik måste ha sålt över 10 par den här säsongen, dom flesta nu sista veckorna.[/quote']

Jag beställde 4 par från Northsport för två veckor sedan. Snart segrar förnuftet, stora trugor fur alle! Vinsten med den bättre pendeln med minitruga jämfört med att staka i hopsjukande snö, måste vara väldigt väldigt hårt precis överallt för att det ska vara bättre med minitrugor. Enda argumentet mot stora trugor är att det är troligare att någon ställer sig på dom i t ex Vasaloppstarten.

Link to comment
Share on other sites

Jaha ja, det här var visst törn i mångas ögon. Trodde jag var lite ensam fast i skiten, men icke.

 

Mycket handlar om tro på material, och står man på starten ska man tro att den är det bästa valet för dagen, så är det. Än så länge har jag inte känt det med små trugor, och därför är valet att gå upp, var fall för att testa.

 

Frekvensen i pendeln behöver jag inte oroa mig för, hur stor frekvens bygger en 2 meters kille egentligen? Tror inte vi lever på den, men jag förstår resonemanget.

 

Det är nu 6 veckor till starten, och riggar vi trugorna innan helgen så bäddar det för ganska lång testtid och utvärdering.

 

Förslag är att hålla denna tråd levande med inlägg och rapporter från passen. Obs, glöm inte att ta referenser nu, tider funkar naturligtvis, antal staktag i minut hinns inte med men känslan är nog så viktig.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

äh va fan jag beställde ett par jag oxå :-)

Fan' date=' det här börjar sprida sig snabbare än svininfluensan.

Min Team Sportiabutik måste ha sålt över 10 par den här säsongen, dom flesta nu sista veckorna.[/quote']

ja avsaknaden av töväder har verkligen gjort fettrugor till the shit.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...