Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stora trugor till CT1 star


denisanic

Recommended Posts

Link to comment
Share on other sites

äh va fan jag beställde ett par jag oxå :-)

Fan' date=' det här börjar sprida sig snabbare än svininfluensan.

Min Team Sportiabutik måste ha sålt över 10 par den här säsongen, dom flesta nu sista veckorna.[/quote']

Jag beställde 4 par från Northsport för två veckor sedan. Snart segrar förnuftet, stora trugor fur alle! Vinsten med den bättre pendeln med minitruga jämfört med att staka i hopsjukande snö, måste vara väldigt väldigt hårt precis överallt för att det ska vara bättre med minitrugor. Enda argumentet mot stora trugor är att det är troligare att någon ställer sig på dom i t ex Vasaloppstarten.

Om trugorna har en "rygg" eller "ås" som förstärkning, vilket de flesta tycks ha, kommer den som ställer skidorna på dina trugor att glida av. Skall också köpa större trugor.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör på ett par typ swix CT3 trugor... stoppade ner dem i kokande vatten, sedan tryckte jag på dem på CT1órna, lite tajt men faaan va bra de har suttit sedan dess, utan lim.... vet ej hur skillnaden i tyngd är jämfört med Rexen... men de funkar klockrent....
Link to comment
Share on other sites

Northsport har slut på Rextrugor, fan ta er, fan.

 

Vad gör man nu då, vill ha den där trugan?

 

//D

Jag som har beställt, betalat och inte fått. Om jag inte får dem snart så håller jag med dig!!! :( eller ;) ???

 

Får väl annars ta och skrota efter stora trugor bland alla gamla stavar. Två nya röda ct1-or där inte trugorna förslår så mycket efter nattens snöande med 3 dm nysnö.

Link to comment
Share on other sites

Jag satte på stora swix trugan på min nya cti stav, den röda. Jag fick kapa av staven ca 1,5 cm.

 

Har tröttnat på alla desa mjuka spår framförallt efter ett bedrövligt dåligt spårarbete på grotfallsrundan. Även stråkenloppet var ju kasst på 2.a varvet, men där hade ju inga trugor hjälpt oavsett hur stora de är.

 

...stora trugor på långlopp är o rekomendera.

Link to comment
Share on other sites

Klämde på ett par såna där Rex-trugor förra helgen, tyckte dom var tunga, och dyra. Upplever ni dom som tunga?

 

En annan sak som jag funderade över är att dom sticker ju ut mycket bakåt, samtidigt som man har störst tryck framtill på trugan, vilket innebär att det är där dom borde vara breda. Tycker för övrigt att detta är ett problem hos flera märken (kolla t.ex. Exel och Skigo)...om snön är lös och man inte vill sjunka ner i den med stavarna, så borde ju trugan vara störst i det område som först kommer i kontakt med snön, vilket även är det område som får ta emot mest tryck.

 

Jag bytte inför Harsa Ski Marathon idag från mina små KV+-trugor till likadana som Swix större modell, men köpte ett par utan Swixmärke, vilket inte helt oväntat sänker priset en hel del. Tycker att dom funkar bra i lösare spår, när dom är breda framtill fångar man upp rätt mycket snö och "skottar" sig om inte annat framåt.

Link to comment
Share on other sites

Jag som har beställt' date=' betalat och inte fått. Om jag inte får dem snart så håller jag med dig!!! :( eller ;) ???[/quote']

Fick mina med posten igår! ;)

 

Jag undrar om inte mina gamla ct1-stavar (silver) förlängs med 1 cm med dessa trugor. Mina nya röda förlängs nog med 2 cm. Har någon superkoll?

ja nog fan blev dom längre, klämde bara dit dom utan att mäta men kände att stavarna kändes längre. hade swix nya ct1 truga tidigare. måste nog mäta men jag vet inte om man ska mäta till spets för den åker ju genom snön hursom hellst....?

Däremot inga problem med genomslag med dom, däremot körde jag på dom några gånger när jag körde stakning med frånskjut troligen för att jag sätter i staven nära skidan och nu är trugan bredare

Link to comment
Share on other sites

Klämde på ett par såna där Rex-trugor förra helgen, tyckte dom var tunga, och dyra. Upplever ni dom som tunga?

 

En annan sak som jag funderade över är att dom sticker ju ut mycket bakåt, samtidigt som man har störst tryck framtill på trugan, vilket innebär att det är där dom borde vara breda. Tycker för övrigt att detta är ett problem hos flera märken (kolla t.ex. Exel och Skigo)...om snön är lös och man inte vill sjunka ner i den med stavarna, så borde ju trugan vara störst i det område som först kommer i kontakt med snön, vilket även är det område som får ta emot mest tryck.

 

Jag bytte inför Harsa Ski Marathon idag från mina små KV+-trugor till likadana som Swix större modell, men köpte ett par utan Swixmärke, vilket inte helt oväntat sänker priset en hel del. Tycker att dom funkar bra i lösare spår, när dom är breda framtill fångar man upp rätt mycket snö och "skottar" sig om inte annat framåt.

Vad blev det för trugor då?

 

Ska köra Bergebo nu på Söndag och funderar på hur mycket mek jag ska lägga ner på det här.

 

Ska även ha en Vallakväll på Möllers bil imorgon med några tillverkare av diverse prylar, samt svenska vallabussen. Ska hugga i någon o prata om det där med trugor. En så länge kör jag på äldre swixtrugan, mest för att jag inte vill kapa staven, som jag inser att jag måste göra snart i alla fall.

 

angående kapning, vad för lim använder ni, vanlig Biltema eller?

 

/Denis

Link to comment
Share on other sites

Jo men visst, precis vad man har hemma.

 

Det smärtar att behöva kapa staven alltså, men det finns visst ingen bättre lösning på detta. Är uppe på skejtlängd snart, e 201 cm och körde på 175 stav med racingtrugan, nu är det väl snarare 177 på staven och det börjar bli motigt.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Jo men visst, precis vad man har hemma.

 

Det smärtar att behöva kapa staven alltså, men det finns visst ingen bättre lösning på detta. Är uppe på skejtlängd snart, e 201 cm och körde på 175 stav med racingtrugan, nu är det väl snarare 177 på staven och det börjar bli motigt.

 

/D

Känns trugorna som att du vill kunna byta till original så fort föret tillåter?

Link to comment
Share on other sites

2-3 cm hit eller dit kan väl knappast vara något att fundera över? Och inte är det väl fel om en större truga bygger mer, det lär ändå sjunka mer om det är mjukt och du faktiskt behöver använda de större trugorna.

 

Själv är jag 1.90 och jag tycker det går bra att köra med 1.60 stavar såväl som 1.70, man får ändra teknik en aning men på 40 km är det inget problem att hinna komma in i rätt innan man hunnit till upploppet.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Nya CT1-trugan (den med ny spets) bygger 17 mm från änden på röret till marken.

 

CT3/CT4 trugorna bygger 42 mm.

 

Alltså en skillnad på 25 mm, tack för det Swix! :rolleyes:

 

Den gamla CT1 trugan ligger där i mellan. (hittar inga sådana just nu).

Funderar på detta, vad är tanken hos Swix att inte ha en enhetlig standard för hur långt trugan bygger i längd på stavarna?

 

Sedan upplever jag dessa icke racingtrugor som att de kan gå av när som helst (fast det gör de nog inte), de är dock väldigt mjuka när man ruckar på trugspetsen.

Och jämfört med racingmodellen hos Swix och Oneways medeltrugor så slinter jag relativt ofta.

 

Finns det något bättre normalstort alternativ för 10 mm som bygger ungefär lika mycket på höjden som Swix racingtruga och förhoppningsvis lite robustare?

Link to comment
Share on other sites

Nya CT1-trugan (den med ny spets) bygger 17 mm från änden på röret till marken.

 

CT3/CT4 trugorna bygger 42 mm.

 

Alltså en skillnad på 25 mm' date=' tack för det Swix! :rolleyes:

 

Den gamla CT1 trugan ligger där i mellan. (hittar inga sådana just nu).[/quote']

Funderar på detta, vad är tanken hos Swix att inte ha en enhetlig standard för hur långt trugan bygger i längd på stavarna?

 

Sedan upplever jag dessa icke racingtrugor som att de kan gå av när som helst (fast det gör de nog inte), de är dock väldigt mjuka när man ruckar på trugspetsen.

Och jämfört med racingmodellen hos Swix och Oneways medeltrugor så slinter jag relativt ofta.

 

Finns det något bättre normalstort alternativ för 10 mm som bygger ungefär lika mycket på höjden som Swix racingtruga och förhoppningsvis lite robustare?

Vilken racingtruga har du? Har du de avlånga där röret går "igenom" trugan eller de "runda" där röret går "ovanför" trugan?

 

Själv kan jag tänka mig att man ändrade då den nya trugan där röret går igenom, ger en mycket stadigare truga. Den runda känns ju mycket "vekare". Men det klart att det rör till det lite ifall man vill byta till lite bredare trugor. Men inte tror jag mina gamla CT1/CT2-trugor bygger mer än ca 15 mm mer än Swix nya avlånga. Men jag har inte mätt på millimetern.

Link to comment
Share on other sites

Vilken racingtruga har du?Har du de avlånga där röret går "igenom" trugan eller de "runda" där röret går "ovanför" trugan?

 

Själv kan jag tänka mig att man ändrade då den nya trugan dör röret går igenom, ger en mycket stadigare truga. Den runda känns ju mycket "vekare". Men det klart att det rör till det lite ifall man vill byta till lite bredare trugor. Men inte tror jag mina gamla CT1/CT2-trugor bygger mer än ca 15 mm mer än Swix nya avlånga. Men jag har inte mätt på millimetern.

Jag har de som går rakt igenom , de avlånga alltså, gråa.

Känns helt klart mycket stabilare.

 

Kör man med större då så skiljer det i varje fall 2 cm.

Stavarna blev 157 istället för 155 cm.

 

"Plattorna" sitter på samma avstånd från spetsen så den praktiska skillnaden är också 2 cm om vi räknar med att stavarna går ner lika mycket i snön.

Link to comment
Share on other sites

För träning i lite sämre spår är det nog lika bra att köra på lite sämre stavar, så det inte blir som för en klubbkompis när vi stannade i Harsa på väg tillbaka från Bruks. Relativt lösa spår i elljusspåret gjorde att han sjönk igenom med sina nya triac-stavar och ramlade över dem. Resultat en knäckt triac-stav!

 

Är det tävling och lösa spår är det nog lika bra med rex-trugorna i denna tråd. Sen spelar det nog mindre roll att de bygger några centimeter.

 

Själv har jag fått frugans förkylning, så det blir ingen skidåkning idag. Jag har istället börjat laga en gammal knäckt silver-CT-1a !!! Ska rapprtera om det funkar!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...