Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rallarloppet 2010


Jägarn

Recommended Posts

Hur många av er tänker åka?

Åkte stråkenloppet härom veckan och är inne på att köra ett lopp till innan ÖS.

I år verkar det ju bli den ursprungliga sträckningen dvs inte varvlopp.

Sista anmälan var den 2/2 så det finns ju tid än att bestämma sig.

Läser man om förberedelserna så ser det ju ut som om dom har packat banan ett antal ggr redan och jag hoppas att det borgar för bra stavfäste, som ju inte var fallet i stråkenloppet.

Link to comment
Share on other sites

Jag har åkt ett par-tre gånger, senaste gången nån gång på 90-talet. I förhandsinformationen heter det att det är ett platt lopp med mycket stakning, mest då på Dumme mosse. Men man får inte glömma bort ett par-tre rejäla backar på slutet, när man tar sig upp till målet vid Hallbystugan och där är det inte helt fel att ha lite fäste på skidorna.

 

Om jag åker blir det bara halva sträckan 20 km som ett genrep inför kommande tävlingar. Ett 4-milslopp sliter på kroppen och dessutom missar man flera dagars viktig träning.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag kan se på höjdprofilen så är det en rejäl backe i början, sen rätt så mkt stakning och även slutet väldigt platt.. om det stämmer?

 

Jag ska åka och det med minimalt med fäste eller rent av på skateskidor och då utan fäste.

Hur ska ni andra göra? Diskussion.....

Link to comment
Share on other sites

Pratade med Tomas på Hallby idag och just nu över 700 anmälda. Vad jag vet så är det start på Fotbollsplanen i Bottnaryd och en kuperad slinga om ca 8 km innan det bär iväg ut på själva banvallen där det är tämligen platt, vidare sen ut på ovan nämda Dumme mosse återigen platt sen in på Hallbys slinga där det avslutas med ett par sköna backar. Vad det gäller publik så skulle jag nog rekomendera Hallbystugan där man dessutom kan få sig en våffla med lite kaffe. Vad det gäller langning och annat vet jag inte, kolla med någon av klubbarna. Hallby eller Bottnaryd. Själv tänker jag åka 40 km med normal fäst-vallning. Jag orkar inte staka första 8 och sista 5 som är kuperat utan fäste!
Link to comment
Share on other sites

Blir normal fäst-vallning för min del också.

Hoppas det inte blir lika trångt i starten som stråkenloppet (1000 startande), hopplöst tog ju nästan 1,5 mil innan man kunde åka i sin egna takt.

Någon som vet hur många spår det är i starten o.s.v? Mer information vill vi ha.

Link to comment
Share on other sites

Japp, får göra det.

Helt okej, vet faktiskt inte min exakta tid ännu.

Är inte van vid så mycket stakåkning, dåligt med rullskidor på försäsongen.

Men gick rätt så bra ändå, Men man får väl svar på tisdag var det ger för startled i vasaloppet. Känner att det är det som avgör lite hur det gick idag.

Hade inget vidare till fäste, men gick ju ändå.

 

Hur gick det själv? Sög krafterna mycket på banvallen?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...