Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rallarloppet 2010


Jägarn

Recommended Posts

Jag är nöjd ändå, gjorde vad jag kunde kändes det som. Det var mkt slitsamt på mossen. kändes som om det var världens största mosse vi åkte på. hade för dåligt med fästvalla dock, hade underskattat stigningarna i början, det behövdes ju helt klart bra fäste på denna banan. Sen var det ju lite väl smalt på sina ställen särskilt på första slingan. Jag hade ca 2.40 i tid. hoppas på led 4 men man vet ju aldrig. Om inte så tar jag nya tag till helgen. :)
Link to comment
Share on other sites

Ja då har det gått mer ett dygn sedan loppet avslutades och fortfarande har vi inga resultatlistor. Det är bara att hoppas att listorna blir rättt. Kanske har de videofilmat målgången... Eller så blir det lottdragning hoho. Hoppas de lär sig till nästa år.
Link to comment
Share on other sites

Vad tycker ni om seedningen från detta lopp? Jag tycker det är väldigt märklig att seedningen är såpass tuff. 2.12 maxtid för led 1, alltså bara 2 personer som får plats bland de 500 första på vasaloppet... Är detta verkligen rimligt? Är åkarna bakom 2.12 verkligen sämre än 500e på vasan? Sedan längre ner, under 2.40 för led 4, känns också väl tufft. Eller också är det jag som är bitter :)
Link to comment
Share on other sites

Angående seedningdtiderna:

 

Jag blev 4.a och står nästan i elitledet sedan min tid förra året...missade med 20 sek cirka.

 

Med detta loppet skulle jag hamna i led 2 enligt den omtalade seedningskommiten.

 

Jag kunde inte åkt mycket fortare i söndags än vad jag gjorde...och det kändes ungefär som på vasan förra året rent formmässigt. Jag är ganska säker på att jag inte hamnat runt 1000:e plats på vasan om jag kört som jag gjorde i söndags, vilket vasaloppets seedningskommitté anser att jag gjorde.

 

Mycket fundersam kring denna kommittés tidsregler. :(

 

 

Vad säger ni???

Link to comment
Share on other sites

OKej superbra information från dig fr.ol. Det är uppenbart att seedningskommitten verkar vara ute och cykla. Jag är inte alls i närheten av den prestation du gjorde men jag seedade mig till led 4 i flera lopp förra året. I år är jag bättre tränad, siktar på led 3, men blev idag mycket förvånad över att seedning från Rallarloppet ger led 5. Kollar man andra lopp som körts och seedningen från dem bekräftar de bara detta ännu mera. Dåligt seedningskommiten, gör om gör rätt!
Link to comment
Share on other sites

Jämförde tiderna i ett lopp som gick i Umeå i helgen, stora vildmannsloppet. Loppet är 40 km långt och vinnartiden blev strax under 2.05. För att komma med i elitledet krävdes att åka på en för det ledet blygsam tid, nämligen 2,15.

 

Det skumma i detta lopp var att hela 12 personer lyckades komma med i elitledet. När jag granskat vilka dessa 12 personer är det inga som är i toppen på vasaloppet. De flesta ligger från 100 och uppåt.

Det fanns ingen "stjärnåkare" med heller som brukar gör att tidsmarginalen efter segraren får vara större för o klara eliledet.

 

Det måste vara en högst subjektiv bedömning när kommittén bedömmer loppen. Är de olika snubbar varje vecka eller??

 

Det finns ju ingen som helst "röd tråd" i bedömningarna.

 

Kan någon med insyn i kommittén ge en förklaring?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...