Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Mathias F åker södertäljeloppet!


esset1

Recommended Posts

Nu är Södertäljeloppet fullt. Kommer ihåg när loppet kom på tal här på forumet för första gången för ett par år sen. Då var det någon som gjorde sig lite lustig över formuleringen "Max 500 åkare - först till kvarn". Men den kanske inte var så dum ändå...

 

Vilket lyft för skidåkningen med ordentligt med snö i mälardalen. Fullt både på Värmdöloppet och Södertäljeloppet innan anmälningstiden gått ut och över 50.000 till Vasaloppsveckan.

Link to comment
Share on other sites

Någon som kan beskriva banprofilen. Är gröndalspåret backigare än Tvetas elljusspår. Det jag känner till är just tvetas elljus och så sjön förstås och på den sträckan skulle det vara fullt tänkbart att köra ovallat. Sen är frågan hur underlaget är också och om det är möjligt att staka runt med tanke på stavfästet efter något varv.
Link to comment
Share on other sites

Du får ganska bra bild av banans kupering på hemsidans banprofil. Gröndals spår innehåller varvets tuffaste backe direkt man kommit in på Gröndal på vägen tillbaka. Den är framförallt rätt brant sista 30 meterna där folk kommer saxa.

 

Det man lätt glömmer är att det är en halvseg stigning från sjön upp till Tvetas 2,5a. Den är nästan tuffare än backarna i själva elljusspåret i Tveta.

 

Vågar inte uttala mig om stavfästets nivå efter 3 varv, men det ska normalt sett vara fullt möjligt att köra ovallat.

Link to comment
Share on other sites

Om jag fattar kartan rätt så är det ett jobbigt parti med två backar efter varandra. Om man åker spåret medurs till där spåret delar på sig ( och vänder tillbaka enligt kartan) så börjar en ganska brant men hyfsat kort uppförsbacke -> kort utförs backe..sen är det flackt uppför som sakta blir brantare och avlutas med en saxbacke (jobbigt)...sen är det mest utför och flackt.
Link to comment
Share on other sites

Har varit där i förra veckan o kört banan. Lite tråkig bansträckning och ganska oteknisk, mkt på sjön och lösa spår. Finns 2 backar vad jag minns men att köra utan fäste skulle nog suga onödigt mkt på mig men så är jag ingen startled 1 åkare :-)

Undrar bara hur dom gör med vägövergången?!! I veckan fick man ta av sig och vänta på att bilar körde förbi..

Link to comment
Share on other sites

Någon som kan beskriva banprofilen. Är gröndalspåret backigare än Tvetas elljusspår. Det jag känner till är just tvetas elljus och så sjön förstås och på den sträckan skulle det vara fullt tänkbart att köra ovallat. Sen är frågan hur underlaget är också och om det är möjligt att staka runt med tanke på stavfästet efter något varv.

Slingan på sjön mäter nästan 3 km, en sådan runda per varv. Där är inte stavfästet hundra, men snötäcket är ju inte så tjockt. Snö kommer att läggas på vägen ner mot stugan.

Där blir två spår uppåt med lätt slakmota. På elljusspåret i Tveta blir stavfästet bra.

Vägövergångarna snöläggs och vakter blir det självklart.

Backen ner mot sjön är en av få där man får upp gratisfart.

På sjön blir 4 spår, alltså 2 i vardera riktning. 3dje kilometern över sjön får man således tillgång till 4 spår i bredd på första varvet innan man får möte. Välj dom två vänstra spåren när sjön tar slut. VÄNSTERtrafik gäller alltså.

Link to comment
Share on other sites

Har nu provkört banan. Tyvärr är det rätt löst för stavarna både inne vid varvningen på Gröndal och på sjön. Halvhård yta översta 3 cm som håller när man kör stakning med frånskjut lite halvhårt. Men går man på och dubbelstakar i högre tempo går man ofta igenom den översta delen och då går staven ner rätt djupt.

 

Elljusspåren är bättre.

 

Angående banan så kör man från startområdet raka vägen rakt fram ut mot sjön samtliga varv.

Link to comment
Share on other sites

Hej Wille du verkar ha bra koll: Kommer man att hoppa över elljusslingan ovan parkeringen första varvet eller helt och hållet?

Gröndals spår har jag dålig koll på, men vänstra slingan närmast vägen är slopad.

Den andra, mest kuperade, kommer med varje varv, enl. uppgift.

Efter start tror jag det blir raka spåret mot sjön...

Link to comment
Share on other sites

Testat delar av banan - känns jättebra förutom lite dåligt stavfäste på sjön. Backarna mycket måttliga, kommer nog testa ovallat men avgör strax före start. Är verkligen 10 km +. Lampa behövs ej.

 

Det kan bli trångt på parkering och huset som killarna byter om i sa en funktionär jag mötte.

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet om man kan ha finskidorna eller ska man ha "stockholmskidor"?

Finskidor absolut, vid vägövergångarna läggs ut ren snö, enl. uppgift.

Jag har provåkt i dag, enda nackdelen, då främst för eliten och bättre motionärer, är stavfästet på sjön.

Med fullt tryck och små trugor går stavarna ner, man får väl staka lugnare med lite sämre tempo över sjön

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet om man kan ha finskidorna eller ska man ha "stockholmskidor"?

Finskidor absolut' date=' vid vägövergångarna läggs ut ren snö, enl. uppgift.

Jag har provåkt i dag, enda nackdelen, då främst för eliten och bättre motionärer, är stavfästet på sjön.

Med fullt tryck och små trugor går stavarna ner, man får väl staka lugnare med lite sämre tempo över sjön[/quote']

Tack för info, lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...