Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Billingens Långlopp Söndag 7 februari 2010


Thorrez

Recommended Posts

Fler som ska köra?

 

Som varit upp tidigare i en annan tråd så är terrängen lätt nog att köra utan fästvalla. Hur bra ska man vara för att tjäna på det? Jag har gedigen rullskidsträning i botten men flera rena stakpass på ca 1,5 timme men jag tvekar ändå på om jag verkligen klarar att bara köra stakning i lite drygt 2,30 eller vad jag nu kan landa på.

 

Hur mycket tjänar man på att inte ha fästvalla, jag har inga skejtskidor så det blir det vanliga rentvättade. Är det inte om inte annat väldigt enforming att aldrig kunna lätta upp med att lägga till ifrånskjut i stakningen? Går det att kompromissa och bara lägga kort med fäste? Vad säger forumsexpertisen?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Kolla in Marcialonga på svtplay från igår, tror man talar om ett 50tal som fixar vallafritt av eliten. Resten inkl dameliten körde med fäste. Iofs inte alls samma typ av bana, men trots allt en jmfrlse. Är du lika snabb som elitdamer ung, så tror jag man fixar det. Min gissning är att segrare + 15 min, klarar-orkar-lönsamt, köra utan fästvalla på denna bana. Övriga tjänar nog på lite långa diagonaltag emellanåt gissar jag.

Vad tror ni ?

Link to comment
Share on other sites

Tror som du. Vid rådande vinterförhållanden som det är just nu tjänar man knappt ngt glid på att skippa fästvallan. Marginellt. Däremot skulle det vara kul träning att testa loppet utan fästvalla bara för att...

se när armarna tar slut...men visst är man sugen på att testa. Men det blir nog inget snabbt sista varv för min del som tränar lite mindre än eliten...

Link to comment
Share on other sites

Kolla in Marcialonga på svtplay från igår, tror man talar om ett 50tal som fixar vallafritt av eliten. Resten inkl dameliten körde med fäste. Iofs inte alls samma typ av bana, men trots allt en jmfrlse. Är du lika snabb som elitdamer ung, så tror jag man fixar det. Min gissning är att segrare + 15 min, klarar-orkar-lönsamt, köra utan fästvalla på denna bana. Övriga tjänar nog på lite långa diagonaltag emellanåt gissar jag.

Vad tror ni ?

Fast det är ju knappast italienska serpentinvägar vi ska staka uppför utan vittsen är väl att ingen del av bana är något annat än stakterräng så länge man är pigg? Men jag kanske underskattar de motlut som finns?

 

Jag hade aldrig vågat test på något annat lopp men efter billingen ständigt är jämförelsedefinitionen på platt så tänkte jag att det att det kanske går?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Hela banan prepareas flera gånger varje vecka med pistmaskin och har gjorts så sen nyår. Problemet är ju att det aldrig har varit mildväder så snön luckras sakta men säkert upp av stavarna. Samtidigt snöar det ju 20 cm i onsdags 15 i natt och mer ska det komma. Jag tror inte man tjänar något speciellt på att slopa fästvallan. Om stavfästet blir mjukare för varje varv och armarna tröttare så är det nog skönt att kunna lägga på benen ibland. Lycka till jag står vid sidan och sköter dricka langning till sonen.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att vi klarar det...men för egen del tror jag inte att det lönar sig, det är jäkligt skönt att kunna ta några diagonaltag emellanåt.Det är ju inga riktiga glidpartier heller om det är flackt, visst går stakningen lättare...nånstans led 3 gissar jag har nytta av ovallat i en sånt här flackt lopp.

 

Däremot ska man inte överdriva fästet speciellt inte om det blir kallt och kärvt då tar det fruktansvärt mycket glid med minsta lilla fäste i onödan..det är iaf min erfarenhet

Link to comment
Share on other sites

Undrar också...

 

En viktig detalj är ju stavfästet. Någon som vet om de preppat hela banan med pistmaskin. Utan fäste och mjuka spår e ju ingen höjdare...

Körde hela banan igår, måndag kväll efter helgens snöfall, och stavfästet var bra. Visst sjunker man nån cm nu, men därefter tar det stopp. I övrigt har det varit hårt hela vintern, så det vore underligt om man skulle misslyckas med prepareringen till på söndag...

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Snöläget nu onsdag kväll. Vi har fått ca 40 cm kallsnö sen igår kväll. Pistmaskinen har spårat hela sträcka idag. Visst är det löst nu men vi får hoppas på uppehåll nu fram till söndag så att det fryser ihop. temp på Billingen nu kl 18 är-2 grader. Glid lungt.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Snöläget nu onsdag kväll. Vi har fått ca 40 cm kallsnö sen igår kväll. Pistmaskinen har spårat hela sträcka idag. Visst är det löst nu men vi får hoppas på uppehåll nu fram till söndag så att det fryser ihop. temp på Billingen nu kl 18 är-2 grader. Glid lungt.

Enligt yr.no verkar det inte bli några plusgrader innan söndag. Är det då möjligt att preppa spåren så att de håller när det kommit så mycket nysnö? Det vore trist om det blir som i Stråkenloppet.

 

http://www.yr.no/sted/Sverige/Västra_Götaland/Billingen/langtidsvarsel.html

Link to comment
Share on other sites

Hur lång tid tar det att gå från stationen till Billingen? Jag funderar på att ta tåget som är framme 9:27, frågan är om jag hinner upp till starten då? Blir fin och lagom stressig uppvärmning i alla fall :)

 

(Jag har gått sträckan en gång på sommaren med en tung väska och minst det inte som jättelång men lite segt med uppförsbacke, men det var länge sen så jag kan minnas fel)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...