Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Går skidorna bäst direkt efter slipning?


TT

Recommended Posts

Jag har tidigare hört på flera håll att skidorna ska åkas på och vallas flera gånger efter en slip innan de går som bäst. Nu säger de att skidorna går bäst direkt efter slipning. Har sliparna och efterbehandlingen blivit så mycket bättre eller hur kommer det sig?
Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Jag tror det ligger en hel del i hur modern slip det slipas på och hur duktig sliparen är. Jag har hört att om slipmaskinen har kylanläggning för slipvattnet så blir skidorna mycket renare från slaggprodukter, detta är tydligen inte så vanligt på äldre maskiner.

Förr var det ju alltid så att man skulle valla och åka mycket på skidorna innan de gick som bäst, men utvecklingen går ju framåt....

Link to comment
Share on other sites

Förr var det ju alltid så att man skulle valla och åka mycket på skidorna innan de gick som bäst' date=' men utvecklingen går ju framåt....[/quote']

Japp, det gör det. Så nu stålsicklar vi istället.

 

Kunde inte låta bli ;)

Ja visst, klart att man åker stålsicklat på träning liksom tröga hjul på rullskidorna, för då får vi så mycket bättre träning. ;)

Link to comment
Share on other sites

Tror det beror lite på vad du lägger för struktur...oxå...

Men överlag ska det vara så på de nya sliparna att dom är tävlings bara utan att "åka in dom" efter slip!

 

Antar att du eller din sambo va i kontakt med sportdoc idag?;)

Jo, jag ska till Göteborg i morgon och funderade på att lämna några skidor där men det får vänta någon vecka. Hade ju varit smidigt annars när man ändå passerar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...