Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur tidigt måste jag ta mig till VL starten?


XC64

Recommended Posts

Möjligt att det har ändrat sig nu men när jag åkte 97 og 98 bodde jag i tandådalen och blev körd till start. Tror jag kom til starten rundt kl 7. Blev körd till starten och har inte för mig att det var några stora problem med kö eller parkering og sånt.

Har du inte kört sen 98 så vet du inte hur Vasaloppet är nuförtiden. Det är stor skillnad.

Har kört varje år sedan 98, det har ju alltid varit ungefär 1500 anmälda (fullt) och typ 13000 dyker upp till start. Så kaoset borde vara ungefär detsamma. Jag har inte märkt någon skillnad, fast jag har ju inte bott på samma ställe och åkt samma väg varje år. Fast det är lika många som kör varje år, och det har inte byggts några nya vägar gör att det borde vara cirkus cirkus lika kaos år från år. Från Sälenfjällenhållet åkte jag sist från Lindvallen 2005, efter 7 från stugan, parkerade på andra sidan älven sedan bara pulsa över till rätt sida, lägga in skidorna i fållan, hitta rätt kontainer att lägga väskan i, dricka, kissa stissa lite över att alla har gula fischer som jag, var är mina? Han med mycket god marginal.

Link to comment
Share on other sites

Skåningen: Ska du verkligen inte åka i år och få revansch för förra årets otur.(jag vill minnas att du blev sjuk). I år har det ju tom varit skidföre i Skåne efter vad jag hört av mina söner i Lund och Malmö, så möjligheterna att skidträna borde ha varit ovanligt bra.

 

Men du kanske köper en plats dagen före och dyker upp som gubben i lådan i fädrens spår i perfekt "slagläge".:) Fundera på det - du är alldeles för bra för att enbart serva andra - passa på nu innan du börjar "dacka av".

Link to comment
Share on other sites

Nopp skall inte åka, Skidåkning är inte bara Vasaloppet. Har ju tävlat varje helg under januari ändå, ofta 2 tävlingar per helg. Så jag kommer stå på sidan för första gången, för första gången skall jag se starten live. Men jag åker Kortvasan för att känna på stämningen och kunna ge lite vallatips inför Vasaloppet, sen kör jag Öppet spår Måndag och avslutar med SkejtVasan, så jag skall ju inte vila direkt.

Och veckan efter Vasaloppet är det ju VSM i Boden med 3 lopp på 3 dar.

Men det är riktigt att vi har kunnat träna bra i Skåne denna vinter, vi har kunnat köra på snö sen någon vecka innan jul men några få dagar i mellandagarna som undantag. Vi har kunnat genomföra många DM-tävlingar, i helgen är det 5-mil t.ex.

 

Rotobrostakaren : Jag har åkt (startat) varje år sen 96 och jag upplever stor skillnad nuförtiden, och den stora skillnaden är på morgonen innan start när folk skall köa för att ha bra plats i resp startled. Så gjorde man inte på samma sätt för 7-8 år sen. När jag började åka på 90-talet var det inte alls samma hysteriska jagande efter just seedningslopp. Det har också ökat mycket dom sista åren.

När väl starten har gått och man kommit uppför backen är det ju samma som det vart i många år.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte väl det att du inte kunde "avhålla" dig helt och hållet. Skall bli intressant att höra vad du tycker om ÖS.

Själv tycker jag att man slipper stressen i starten och kan åka uppför hela backen utan stopp. En annan fördel är om man måste stanna och tömma blåsan, så känns det inte på samma sätt som i VL då kanske många hundra åkare svischar förbi och man får börja om och köra om samma åkare en andra gång. I ÖS är det lugnare, då man inte vet när de som åker förbi har startat och därmed inte "förlorar" lika mycket i placering. Det som saknas i ÖS är den fantastiska stämningen längs spåret i VL, det är ganska tunt med publik jämfört med det Stora Loppet. Jag har åkt både söndag och måndag och skulle jag välja så tog jag måndagen, då det dels är färre åkare och en mer gemytlig stämning. ÖS söndag börjar likna VL för 15-20 år sedan med ganska mycket folk i de olika spåren. I år åker jag på söndagen, då jag redan är i Dalarna veckan innan och inte vill stanna hemma från jobbet ytterligare en dag.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...