Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur tidigt måste jag ta mig till VL starten?


XC64

Recommended Posts

Kan åka första VL och har många praktiska frågor.

Hur tidigt måste man vara vid starten och hur tar man sig dit? Jag kommer att bo i Hundfjället (Sälen). Funkar det att bli skjutsad med bil fram till startområdet eller tar man buss från t.ex. Sälen by? När brukar man ställa upp sig inför starten?

Link to comment
Share on other sites

Kan åka första VL och har många praktiska frågor.

Hur tidigt måste man vara vid starten och hur tar man sig dit? Jag kommer att bo i Hundfjället (Sälen). Funkar det att bli skjutsad med bil fram till startområdet eller tar man buss från t.ex. Sälen by? När brukar man ställa upp sig inför starten?

Vid kl 05.00 är det redan långa köer

Link to comment
Share on other sites

Kan åka första VL och har många praktiska frågor.

Hur tidigt måste man vara vid starten och hur tar man sig dit? Jag kommer att bo i Hundfjället (Sälen). Funkar det att bli skjutsad med bil fram till startområdet eller tar man buss från t.ex. Sälen by? När brukar man ställa upp sig inför starten?

Vid kl 05.00 är det redan långa köer

Menar du bilköer eller vid insläppen?

Link to comment
Share on other sites

Kan åka första VL och har många praktiska frågor.

Hur tidigt måste man vara vid starten och hur tar man sig dit? Jag kommer att bo i Hundfjället (Sälen). Funkar det att bli skjutsad med bil fram till startområdet eller tar man buss från t.ex. Sälen by? När brukar man ställa upp sig inför starten?

Vid kl 05.00 är det redan långa köer

Menar du bilköer eller vid insläppen?

insläppet. Helt sjukt alltså.

 

Men långsamt går väl köerna ifrån 7 kanske tidigare.

 

Skall bli skönt att slippa den tidigar morgonstressen i år och i år bara titta på starten ifrån sidan och sen ge service från sidan

Link to comment
Share on other sites

Exempel från 2009,led 10 och en kompis: Kom från Mora i bussarna. Kom fram ca 6.45 och det var ingen kö alls. Bara att gå in och ställa skidorna. Sedan går man ju ut igen till eldarna och går runt och pratar med folk...sedan när starten närmar sig ungefär ca 7.15 så går man in i fållan i sitt led igen...och gör sig redo...
Link to comment
Share on other sites

Exempel från 2009,led 10 och en kompis: Kom från Mora i bussarna. Kom fram ca 6.45 och det var ingen kö alls. Bara att gå in och ställa skidorna. Sedan går man ju ut igen till eldarna och går runt och pratar med folk...sedan när starten närmar sig ungefär ca 7.15 så går man in i fållan i sitt led igen...och gör sig redo...

Kanske ska påpekas att det redan är 4000-5000 par skidor utplacerade framför vid en här tiden (bara i led 10 alltså).

Link to comment
Share on other sites

Vid kl 05.00 är det redan långa köer

Menar du bilköer eller vid insläppen?

insläppet. Helt sjukt alltså.

Håller med! Att stå timvis i dessa köer är det klart värsta med hela Vasaloppet. Vill man slippa stå sist i sitt led så är köandet ett tvång. Insläppen börjar vid 06.00 och då har de värsta galningarna redan köat två timmar för att komma först i ledet.

Själva insläppet tar sedan över en timme per led (3 och bakåt) pga att de bara har ett insläpp till varje led och måste läsa av varje åkares chip.

Var vid min kö ca 5.45 förra året (led 3) och köade över en timme. Kön började på parkeringen utanför Stadiumtältet!! Hamnade i den bakre tredjedelen av fållan då.

Året innan var jag inte vid fållan (led 4) förrän 7.30 och då var det bara att gå in. Men då hamnade jag också allra sist i ledet.

 

Jag har mailat Vasaloppet om behovet av fler insläpp till de stora fållorna men utan någon respons. Vore nog bra om fler påtalar detta.

Link to comment
Share on other sites

Är även jag förstagångsåkare i Vasaloppet. Någon som vet hur köerna brukar vara för led 2? Borde väl inte vara så hiskeliga när det bara är 500pers som står i detta led?

nog står det väl mer än 500 i Led 2' date=' kön är kång iallafall, säket 200 m lång kl 05.30[/quote']

Minst 1000 startar där, upp till plac 1000 året innan plus många seedade

Link to comment
Share on other sites

Är även jag förstagångsåkare i Vasaloppet. Någon som vet hur köerna brukar vara för led 2? Borde väl inte vara så hiskeliga när det bara är 500pers som står i detta led?

nog står det väl mer än 500 i Led 2' date=' kön är kång iallafall, säket 200 m lång kl 05.30[/quote']

Minst 1000 startar där, upp till plac 1000 året innan plus många seedade

Nej, det stämmer ju inte. Det är 150 som har plats i elitledet och 350 i led 1 baserat på resultat från förra året. Alltså plac. 500-999 i led 2. Alla från förra året åker ju inte och sedan tillkommer de som seedat upp sig.

Kön till led 2 är mycket kortare än till led 3. Insläppet går också snabbare eftersom det är fätte som ska in. Min sambo åkte från led2 förra året och köade ungefär hälften av vad jag gjorde till 3:an. Hon hann lägga in skidorna och sedan hämta mitt chip i bilen och ge till mig medan jag stod kvar i kön ytterligare över en halvtimme...

Link to comment
Share on other sites

nog står det väl mer än 500 i Led 2' date=' kön är kång iallafall, säket 200 m lång kl 05.30[/quote']

Minst 1000 startar där, upp till plac 1000 året innan plus många seedade

Nej, det stämmer ju inte. Det är 150 som har plats i elitledet och 350 i led 1 baserat på resultat från förra året. Alltså plac. 500-999 i led 2. Alla från förra året åker ju inte och sedan tillkommer de som seedat upp sig.

Kön till led 2 är mycket kortare än till led 3. Insläppet går också snabbare eftersom det är fätte som ska in. Min sambo åkte från led2 förra året och köade ungefär hälften av vad jag gjorde till 3:an. Hon hann lägga in skidorna och sedan hämta mitt chip i bilen och ge till mig medan jag stod kvar i kön ytterligare över en halvtimme...

Ja du har rätt tankefel av mig

Link to comment
Share on other sites

Möjligt att det har ändrat sig nu men när jag åkte 97 og 98 bodde jag i tandådalen och blev körd till start. Tror jag kom til starten rundt kl 7. Blev körd till starten och har inte för mig att det var några stora problem med kö eller parkering og sånt. Kom ju självklart ganska långt bak i start leden men betvivlar faktiskt att jag gidder stå i kö i timmer tidligt på morgonen om jag ska åka igjen.

 

Skillnaden på var man står i ledet är ändå inte så stor om man står i ett led någorlunda långt fram.

Link to comment
Share on other sites

Skulle tro att man är så gott som först från slutet då... ;)

Då är frågan, vad tjänar man mest tid på? Att stå och köa halva natten för att komma långt fram i ledet, eller att försöka få några timmars sömn och åtminstone vara någorlunda utvilad? Svårt val.

Link to comment
Share on other sites

nog står det väl mer än 500 i Led 2' date=' kön är kång iallafall, säket 200 m lång kl 05.30[/quote']

Minst 1000 startar där, upp till plac 1000 året innan plus många seedade

Nej, det stämmer ju inte. Det är 150 som har plats i elitledet och 350 i led 1 baserat på resultat från förra året. Alltså plac. 500-999 i led 2. Alla från förra året åker ju inte och sedan tillkommer de som seedat upp sig.

Kön till led 2 är mycket kortare än till led 3. Insläppet går också snabbare eftersom det är fätte som ska in. Min sambo åkte från led2 förra året och köade ungefär hälften av vad jag gjorde till 3:an. Hon hann lägga in skidorna och sedan hämta mitt chip i bilen och ge till mig medan jag stod kvar i kön ytterligare över en halvtimme...

Är du inte bäst i familjen:)

Link to comment
Share on other sites

Möjligt att det har ändrat sig nu men när jag åkte 97 og 98 bodde jag i tandådalen och blev körd till start. Tror jag kom til starten rundt kl 7. Blev körd till starten och har inte för mig att det var några stora problem med kö eller parkering og sånt.

Har du inte kört sen 98 så vet du inte hur Vasaloppet är nuförtiden. Det är stor skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Pratade ikväll med en representant för Vasaloppet som sa att insläppen ska gå snabbare i år tack vara att man förbättrat datakommunikationen så att inläsningen av chippen går snabbare. Man var medveten om att det tagit för lång tid att släppa in folk. Jag hoppas verkligen att det stämmer...
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...