Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

NY SALOMON BINDNING?


zcykel

Recommended Posts

Okej men då kör jag på med dessa bindningar!

Detta är fel del av forumet men jag ställer frågan ändå. Ska köpa ett par nya pjäxor som passar till dessa bindningar och testade några i prisklasssen kring 1000kr på ord pris men skulle vilja ha några som är lite stabilare. Har lite funderingar på RC Carbon. Är detta en bra pjäxa? Samt tror ni att den kan komma att reas ut? Vill som max betala 1500kr för en pjäxa. Eller finns det någon annan i denna prisklass som ni rekommenderar?

Pölder och andra ehandlare säljer den för 1595:-, det är stor skillnad på komfort, stabilitet och känsla jämfört med den billigare "Vasaloppsmodellen". Snålar på en del andra grejer men vad gäller pjäxor är det så stor skillnad att det är inget att ens fundera över.

Tänk på att du kommer ha fötterna i dem några timmar....de ska sitta skönt.

Link to comment
Share on other sites

Börjar bli så många varianter från Salomon så jag har svårt att hålla koll. Nån som skulle vilja reda ut det här åt mig?

1. Fungerar gamla pjäxor (både de riktigt gamla med en pigg samt de lite nyare med två piggar) med den här nya ProPulse-bindningen?

2. Fungerar pjäxan med två piggar, tex http://www.polder.se/1/sv/salomon/salomon-rc-classic-pilot.php, med den gamla kudd-bindingen?

3. Sitter piggarna på dubbel-pigg-pjäxorna annorlunda placerade så att det blir en annat avstånd från kudden än vad som är tänkt (och då inte fungerar så som det är tänkt)?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Om någon är intresserad av den nya bindningen så har jag ett par med tillhörande s-lab classic pjäxor till försäljning. Jag vann dom på utlottning under sista juniorcupen i år men då jag kör madshus så har jag ingen större nytta av dem... Jag har inte fått dom än så storlek kan jag fixa vilken som! 2000 för pjäxor och bindningar!

 

Intresserad?! dan-eo@hotmail.com

Link to comment
Share on other sites

Börjar bli så många varianter från Salomon så jag har svårt att hålla koll. Nån som skulle vilja reda ut det här åt mig?

1. Fungerar gamla pjäxor (både de riktigt gamla med en pigg samt de lite nyare med två piggar) med den här nya ProPulse-bindningen?

2. Fungerar pjäxan med två piggar, tex http://www.polder.se/1/sv/salomon/salomon-rc-classic-pilot.php, med den gamla kudd-bindingen?

3. Sitter piggarna på dubbel-pigg-pjäxorna annorlunda placerade så att det blir en annat avstånd från kudden än vad som är tänkt (och då inte fungerar så som det är tänkt)?

Skillnaden ligger i att salomons nya klassiska sula har fått samma utseende som skejten haft ett tag. SNS-profil är alltså borta och har blivit SNS-pilot. Piloten har två fästpunkter istället för en, och den främre sitter något längre bak. Så frågorna besvarar sig självt i omvänd ordning:

 

3) Ja, man har flyttat bak pivotpunkten några millimeter.

2) Ja, men den kommer att klämma på kudden mer än det är tänkt, men det går utmärkt att åka ändå. Vill du ha samma flex så kapa den gamla kudden lite bara; då får du i princip en propulse-bindning...

1) Den gamla pjäxan kommer inte att få kontakt med gummit i början. Visst går det att åka ändå... ungefär som om man tappat kudden... knappast skejt... Den nya pjäxan funkar förståss.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...