Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

NY SALOMON BINDNING?


zcykel

Recommended Posts

OK, kommer med ett supertråkinlägg men bindningen är nog en av de minst viktiga parametern av alla i skidåkning så länge den håller ihop!. Möjligen kan fåglarnas kvitter under tävlingen eller myrstackarnas belägenhet vara ngt mindre väsentligt!

 

För att undvika missförstånd beror detta inte på att bindningarna är dåliga utan på att de funkar tillräckligt bra oavsett märke. Har inte ens sett att ngn ens försökt testa skillnaden i fart mellan olika bindningar.

 

En universell standard som alla måste följa hade dock varit guld!

Link to comment
Share on other sites

Solsken och fågelkvitter skall inte undervärderas! =)

 

Bland de som har Rottefellabindningen finns nog de som experimenterat med bindningsplaceringen för att optimera glid eller fäste, men bortsett från såna mer elitbetonade undantag så håller jag helt med.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

På Skidforum så har de negativa rösterna övervägt men enligt de handlare jag pratat med så är Salomon fortfarande det vanligaste bindningsalternativet....

 

Så antingen har det inte varit så mycket problem som det låter här?

Eller så är det många reklamationer?

 

Jag väntar hur som helst eller så blir det Rottefella/NIS...

Jag tycker att det varit för mycket negativt här på forumet för att jag ska känna mig bekväm med Pilot bindningen :(

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att vi har olika erfarenhet av den klassiska piloten. Om den är/var bra är upp till var och en att bedöma. Jag tycker ändå att det är bra att det kommer en ny bindning så att jag kan fortsätta åka på det system som jag har haft fullt förtroende för under många år med ett litet undantag som jag hoppas är historia nu.
Link to comment
Share on other sites

Tror du den känslan finns kvar om det sitter en NIS-platta mellan pjäxor och skida?

 

Och vad för pjäxor åkte du i? Specialpjäxor för nya bindningen eller pjäxor för någon av de Salomonbindningar som vi vanliga dödliga åker omkring med? =)

Åkte i de senaste butiksmodellen av de klassiska pjäxorna, svarta och vita.

Om det hamnar en NIS platta emellan så kommer man ju att tappa lite av närheten till skidorna som ger bästa känslan, men man kommer ju närmare skidan nu än när man hade gamla bindningen på en NIS platta.

Link to comment
Share on other sites

Tror du den känslan finns kvar om det sitter en NIS-platta mellan pjäxor och skida?

 

Och vad för pjäxor åkte du i? Specialpjäxor för nya bindningen eller pjäxor för någon av de Salomonbindningar som vi vanliga dödliga åker omkring med? =)

Efter vad jag har hört så kommer Pro Pulse bindningen att finnas i två utföranden. En för montering på NIS-platta och en för montering direkt på skidan.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Köpte ett par Atomic Vasa Race samt PILOT SPORT CLASSIC bindning. Ser dock nu att Pilot Equipe Classic bara kostar 100kr mer. Fick inte information om detta i butiken. Är det stor skillnad på dessa bindningar? Pilot Equipe Classic ska väl passa till dessa skidor också?

De monterade bindningen på skidorna i butiken men det borde väl inte vara några problem att montera av dem från skidorna och sedan montera den andra bindningen?

Tacksam för svar!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Köpte ett par Atomic Vasa Race samt PILOT SPORT CLASSIC bindning. Ser dock nu att Pilot Equipe Classic bara kostar 100kr mer. Fick inte information om detta i butiken. Är det stor skillnad på dessa bindningar? Pilot Equipe Classic ska väl passa till dessa skidor också?

De monterade bindningen på skidorna i butiken men det borde väl inte vara några problem att montera av dem från skidorna och sedan montera den andra bindningen?

Tacksam för svar!

Var lycklig som har Pilot Sport! Jag körde 6 mil på vasaloppet med en frusen Pilot Equipe. Pudersnö och kyla gör att den slutar fungera. Inte kul!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Köpte ett par Atomic Vasa Race samt PILOT SPORT CLASSIC bindning. Ser dock nu att Pilot Equipe Classic bara kostar 100kr mer. Fick inte information om detta i butiken. Är det stor skillnad på dessa bindningar? Pilot Equipe Classic ska väl passa till dessa skidor också?

De monterade bindningen på skidorna i butiken men det borde väl inte vara några problem att montera av dem från skidorna och sedan montera den andra bindningen?

Tacksam för svar!

Var lycklig som har Pilot Sport! Jag körde 6 mil på vasaloppet med en frusen Pilot Equipe. Pudersnö och kyla gör att den slutar fungera. Inte kul!

Jag hade också Pilot Equipe Classic på mina skidor. Har haft problem vid flera tillfällen i vinter med att is bildats så att den bakre fästet släppt från pjäxan. Vågade inte sätta på en ny bindning inför VL och hoppades att jag skulle klara mig utan "släpp". Sån tur hade jag förstås inte - utan större delen av loppet fick köras med endast främre fästet.

 

Nu är skidorna hos Interport för byte till den gamla Profilbindningen (dom skulle inte få in den nya förrän till hösten...) Verkar som dom utför bytet kostnadsfritt.

Link to comment
Share on other sites

Okej men då kör jag på med dessa bindningar!

Detta är fel del av forumet men jag ställer frågan ändå. Ska köpa ett par nya pjäxor som passar till dessa bindningar och testade några i prisklasssen kring 1000kr på ord pris men skulle vilja ha några som är lite stabilare. Har lite funderingar på RC Carbon. Är detta en bra pjäxa? Samt tror ni att den kan komma att reas ut? Vill som max betala 1500kr för en pjäxa. Eller finns det någon annan i denna prisklass som ni rekommenderar?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...