Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Engelbrektsloppet 14/2 2010


denisanic

Recommended Posts

Jag har åkt det några ggr. Ett riktigt kul lopp med varierande skidåkning. 3-4 fyra rejäla backar där man får saxa i vissa delar. Efter kontrollen i nordansjö (som passeras 2 ggr) får men ca 2 kilometer med slakmota och där kan det börja suga i armar och lungor.

 

Förra året var det trångt som tusan i starten men i år har dom tydligen ytterligre ett spår, vilket borde förbättra rejält.

 

Mitt enda tips är väl att ha mer fokus på fäste än t ex Vasaloppet. Det blir ett riktigt tungt lopp utan fäste hävdar jag.

 

//B

Link to comment
Share on other sites

Öijer, bunkra på med vila och proteiner samt håll igång buken lätt med aktiv vila, måste få blod i musklerna och byggnadsstenar.

 

Härligt, alla andra är taggade som tusan alltså. Noterat på fästvallan.

 

Antar att de har mer koll i starten här, vad det gäller startled och så, eller är det först till kvarn?

 

Jag är redo för en lång dag på jobbet, längtar till den.

Link to comment
Share on other sites

Jag snyftade som en liten kärring på Norrbärke vid målgång, taskigt glid och massa negativa tankar sista 2 km innan mål.

 

Igår var jag en hungrig varg, alla i spåret framför mig blev mellanmål. Hade bra skidor (sämre startläge men men) och var laddad, inga negativa tankar under loppets gång och det stärkte.

 

Så jag tänkte om jag simulerar att loppet hela tiden är imorgon, så kan jag behålla vargen i mig, och välkomna smärtan och tröttheten, se fram emot den, för den har jag tränat med och för, och den kan jag ta.

 

Men blir det sämre glid eller sämre fäste blir jag nog en snyftande gnällkärring igen, så snabbt kan det svänga ;)

Link to comment
Share on other sites

Ska tyvärr inte köra men detta är helt klart det lopp som jag kommer att fortsätta motionsköra för skoj skull när/om jag dra ner på skidträningen. Långt men inte överdrivet långt, fin varierande bana och riktigt fina vyer (i alla fall om man är sucker för bergslagsterräng/byggnader).
Link to comment
Share on other sites

Man seedar sig till startled i Engelbrekt. Har idag fått veta att det nog rör sig om en sträckning i bukmuskulaturen ( allt är Emil Jönsson-stakningens fel... ). Backar borde ju passa min fysik bättre än ett platt lopp, så jag hoppas jag hinner bli hel innan helgen.
Link to comment
Share on other sites

Vasaloppet redovisar endast seedningsgrundande lopp efter förra vasaloppet på internet. Mitt tips är att ringa Engelbrektsloppets kansli om du verkligen vill veta. Kom ihåg att det är vanskligt att jämföra år för år. Förra året var ett långsamt Engelbrektslopp, särskilt för täten eftersom det hade snöat kraftigt under morgontimmarna före loppet.
Link to comment
Share on other sites

Fan fan, sitter med något skit i kroppen och bökar med om jag ska köra eller inte, helvetes jävlar. (Tävlingsdjävulen har stigit i mig på tok för mycket, man låter absurt sjuk i huvudet när man säger att man är orolig för prestationssänkning för man är lös i magen, eller för man känner en lätt ömhet i halsen, har hört de säga så på tv så nu gör jag det också, snart lynchar mina arb kolleger mig här på kontoret)

 

Öijer tycker loppet passar hans spädare kropp, då bör jag kanske överväga att stanna hemma, men va fan, TaichmanTaichmanTaichman-mantran kommer jag långt med. Klart jag ska åka loppet, även om jag så kommer sist (ok, skiter det sig rejält stannar jag i sängen)

 

4h30 min bör gå alltså, men 5 är inte så illa heller.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Hur gick det för er igår?

 

Jag kom in på 3:45 och var mkt nöjd. Jämn fart nästan hela tiden men en liten svacka in mot kontrollen vid Svartbäcken andra varvet. Jag körde med VR40 och hade stabilt fäste hela vägen med några få släpp på andra varvet i de uppkörde spåren.

 

Spåren runt Håberget var helt magiskt fina - stenhårt och vackra vyer!! En av de finaste skiddagarna någonsin!!

 

//B

Link to comment
Share on other sites

Instämmer, Hade bra fäste i övrigt men just det fick jag "trippa" med korta steg för att inte släppa. Slet i ljumskarna gjorde det också. Annars kalasdag. Verkade tappa lite i glidet på andra varvet kändes det som, vet inte om det var skit från kontrollerna eller att jag åkte bort min glid.

 

Ja inget att klaga på från gårdagen, bortsett från utförslöpan i klackberg, vilken jävla mardröm det var. Körde en Janne Långben på första varvet, då det fortfarande fanns lite spår. La för mycket vikt fram så fästet fick bett, sen var det käka snö som gällde. Andra varvet var det kära plogen som gällde. Men så var de nog för alla då i alla fall.

 

Får inte glömma korvlukten strax innan, oförskämt vad det vattnades i munnen på mig.

 

Åkte in mig på 4.26, siktade in på ca 4.30 så klart nöjd. Första vintern på längdskidor egentligen, så nästa år ska jag "lära" mig åka, staka kan jag tydligen, får kanske korta stavarna också, men ngn proffs får uttala sig om det, och långa ben gör bra ifrån sig uppför. Bra slagläge för Vasa känns det som nu.

 

Blir 6:e led tror jag trotts allt på dagen D.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...