Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vad äter man dagen efter ett långlopp?


Pilotio

Recommended Posts

Jag kommer inte med några kloka svar heller, bara en ventliering. Det som är så märkligt är att jag efter ett lopp, samma kväll, inte får i mig mat. Jag kan känna mig vrålhungrig men likförbaskat blir det stopp direkt när jag äter mat. Idag, 24 timmar senare är jag så otroligt godissugen!! Men jag ska tänka på Thorrez protein-tips ikväll!
Link to comment
Share on other sites

För första gången är jag så återhämtad att jag inte ens känner av gårdagens ski marathon! tänkte dela med mig om vad jag åt efter tills nu när jag precis kom hem från ett skidpass...

 

1. Loppet "bara vätska"

 

2. Direkt efter målgång 2 hamburgare med MASSA dressing, 1 choklad boll, lite godis och en coca cola.

 

3. Efter några timmar så blev det vofflor med grädde och sylt

 

Jäklar de glömde jag! En norrlands guld 2.8% klämdes i här!

 

4. sedan mc donalds 1 stor och 2 små hamburgare sen läggdags..

 

5. Morgonen macka och ägg

 

6. Lunch spaghetti och köttfärssås

 

7. Apelsin och banan sen va jag helt återställd och brände av ett stakpass på 15 km på goldbanan!

 

Brukar alltid vara sliten efter..måste va nånting med dom där hamburgarna! eller dressingen kanske..tror de e viktigt att fylla på med allt och absolut inte snåla med fett! för jag antar att man bränner alla fettdepåer också!

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd är att äta när man är hungrig och det man är sugen på. Kläm inte i dig speciell kost som experterna råder - bättre att välja det man själv gillar och är sugen på.

 

Jag brukar vänta ut hungern och oftast vill jag ha en rejäl köttbit, potatis, grönsaker, sallad och öl 2,8 därtill och sen kaffe + en del godsaker efter.

 

Hur lätt det går att äta och hur maten smakar påverkas av hur mycket och hur länge man intagit vätska under loppet. Ett exempel från 2008:

 

Först åkte jag Skejtvasans 3-mil och drack ett par gånger under loppet. Efteråt gick jag ner till tältet och intog i lugn och ro en rejäl måltid, utsökt gott och det gjorde gott i hela kroppen.

 

På söndagen åkte jag Vasaloppet och drack vid varje kontroll ung 2-3 muggar + vatten. Efter loppet uppsökte jag tältet, (missade att de bytt till kyckling i ord utspisning) och intog samma meny som på fredagen. Nu var det segt att äta och maten smakade inte alls bra och efteråt mådde jag ganska dåligt. Efter att ha stressat magen hela dagen var den uttröttad (liksom kroppen i övrigt) och inte speciellt villig att börja jobba med mat. Där ser man hur olika man kan reagera på mat.

Dagen efter brukar magen visserligen vara lite trött på morgonen, men framåt dagen brukar det bli ett sug efter rejäl mat, absolut inte uppladdningsmat typ pasta eller pizza, hambugare, utan en riktig middag "all the way".:)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...