Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Njurunda Runt Lördag 20/2


mikaelengstrom

Recommended Posts

Jag ska åka. Verkar bli rätt kallt och nysnö. Bör ju gå fint med ett lager rode grönt för fäste och start hf80 eler lf08 på glidet. Är även för en 3 timmars åkare 90% stakning så glidet är viktigt.

Rodes gröna burkar är ju snuskigt torra...du tror inte det blir bakhalt?

 

Vad gäller glidet blir det nog stålsicklat för mig, men kommer även glidvalla ett par och testa.

Link to comment
Share on other sites

Hade tänkt åka men yr.no säger -21 och vind 7 m/s så jag avvaktar och ser...

Åkte förra året. Banan lite ändrad i år 2x20 km men innehåller bara kortare åkbackar, max 35-40m sammanhållen stigning i den längsta. Vasaloppslik terräng och mkt stakning mao. Hoppas bara stavfästet är bättre än 2009.

Link to comment
Share on other sites

Jag har tänkt åka men har varit förkyld i veckan. Chansar nog om det inte blir alltför kallt. Blev lite avskräckt från mitt förra försök till seedning (som inte gav ett jota) då det var -21, bara uppför (kändes det som;-)) och kärvt som sjutton att åka. Bra att ni tipsar om glidvalla, jag är en glad motionär men det är så mycket roligare att åka med bra skidor. Som det låter på er så är det inte en jättejobbig bana?
Link to comment
Share on other sites

Banan är inte jobbig om man ser till kuperingen, men är det kärvt så är alla banor jobbiga...

Jag kommer inte till start. Luftrören pallar inte -18-20.

Glid: Skulle satsat på Start BWLF och ev ngn HF för nysnö...eller bara BWLF. Pulver kanske inte är optimalt vid de temperaturerna...eller?

Link to comment
Share on other sites

Huga, en alltigenom miserabel upplevelse. Var stum redan efter en mil och istället för 90% stakning blev det 90% diagonal ... Inte mitt före direkt. Snorkallt i blåsten på myren men man får vara glad att det bara var -13 och inte -21 som prognosen.

Tur det är os på tv!

Link to comment
Share on other sites

Jag hade en trevlig tur. Stavfästet var ju bra utom på några få ställen på myren. Jag hade bara lite nödfäste som inte gick att trycka fast nåt vidare i de lite sladdriga spåren, jag stakade runt istället.

Imponerande att staka sig runt igår! Stavfästet var ok men det går ju inte att jämföra med en runda på södra tex. Med tanke på förutsättningarna så hade de nog fått till det så bra det går. Bara att köpa större trugor till nästa år helt enkelt! Men föret är inget att hänga läpp för, lika för alla. Däremot min egen prestation, *suck*

Link to comment
Share on other sites

Ja det var en lite annorlunda upplevelse, allrahelst på myren där det var snöpulsning snarare än skidåkning. Synd om arrangörerna som fick detta väder att tampas med. Har ingen aning om hur det här med seedningsuträkningen fungerar men ber till högre makter att jag lyckades kämpa mig fram ett led på vasan iom denna start. Det vore jätte skoj men jag skulle nog kanske ha åkt lite snabbare för att min önskan ska slå in... :-)
Link to comment
Share on other sites

Ja det var en lite annorlunda upplevelse, allrahelst på myren där det var snöpulsning snarare än skidåkning. Synd om arrangörerna som fick detta väder att tampas med. Har ingen aning om hur det här med seedningsuträkningen fungerar men ber till högre makter att jag lyckades kämpa mig fram ett led på vasan iom denna start. Det vore jätte skoj men jag skulle nog kanske ha åkt lite snabbare för att min önskan ska slå in... :-)

Ja det blir intressant se seedningen. Jag hade själv inget att åka för (seedad till det led jag vill sen tidigare) så orkade inte köra på för fullt, och sen gjorde ju spåret och föret sitt till för den mentala knäcken.

 

Tror att seedningskomitén kommer vara ganska hård...många av de lopp som kördes i helgen gick rätt sakta, ingen vill ju göra grovjobbet och dra ospårat.

Link to comment
Share on other sites

Huga, en alltigenom miserabel upplevelse. Var stum redan efter en mil och istället för 90% stakning blev det 90% diagonal ... Inte mitt före direkt. Snorkallt i blåsten på myren men man får vara glad att det bara var -13 och inte -21 som prognosen.

Tur det är os på tv!

Ja det var en mindre trevlig upplevelse det där...flackt så att man kan staka, men inget sätta stavarna och halkiga lösa spår utan fäste. Men ett bra träningspass i alla fall.

Kan tyvärr inte annat än att hålla med. Doppade händerna i snön ett 10-tal gånger för att stavarna sjänk så djupt. Andra året på rad som hade tråkigt i 4 mil i Njurunda. Inte bara arrangörernas fel men för mig så blir det andra seedningslopp i framtiden.

Link to comment
Share on other sites

Tror att seedningskomitén kommer vara ganska hård...många av de lopp som kördes i helgen gick rätt sakta, ingen vill ju göra grovjobbet och dra ospårat.

Jim N: Det var lite tråkiga nyheter men jag fortsätter hålla tummarna tills jag får se svart på vitt att det gick åt skogen. ;-)

Har ändå aldrig fattat hur det där med seedningstiderna går till. I början trodde jag att det endast var % av segrartiden som det räknades man har ju insett att så inte är fallet! :-)

Link to comment
Share on other sites

Kan tyvärr inte annat än att hålla med. Doppade händerna i snön ett 10-tal gånger för att stavarna sjänk så djupt. Andra året på rad som hade tråkigt i 4 mil i Njurunda. Inte bara arrangörernas fel men för mig så blir det andra seedningslopp i framtiden.

Ja jag tror du har rätt taktik...tyvärr är det ju så att det fordras en del kunnande och en hel del folk för att arrangera en bra tävling. Även jag kommer nog mestadels köra de större och beprövade loppen nästa vinter.

 

Jim N: Det var lite tråkiga nyheter men jag fortsätter hålla tummarna tills jag får se svart på vitt att det gick åt skogen. ;-)

Har ändå aldrig fattat hur det där med seedningstiderna går till. I början trodde jag att det endast var % av segrartiden som det räknades man har ju insett att så inte är fallet! :-)

Det var bara en gissning från min sida, så ingen anledning att hänga läpp redan nu :) Seedningskomiténs arbete är höljt i dunkel och dom vill inte berätta vad dom väger in i sina beslut...förmodligen vill dom ha rätt fria händer för att kunna göra lite som dom vill och tillmäta olika faktorer den betydelse dom själva anser att dom har vid vilket givet tillfälle som hest.

Link to comment
Share on other sites

Förutom på myren' date=' hur var spåren annars?[/quote']

Jag upplevde dom som lösa och ganska kärva, men så hade jag också vallat dåligt och hade en dålig dag, kanske andra hade en bättre upplevelse av dom.

Spåren går enligt mitt tycke inte att klaga på egentligen. Visst, lite lösa men kommer den snö när det är -15 till -20 grader så kan man knappt ens packa den med pistmaskin. Att det var trögt var heller inte konstigt. Bara på myren som det drev igen och då bara max 1 km. Men det räcker ju när kroppen är tom ... Hade det varit -5 grader och ingen blåst tror jag att loppet varit kanon och då tror jag också stavfästet kännts bra. När föret är bra är loppet kanon att åka. Mycket bra stakträning!

Link to comment
Share on other sites

Förutom på myren' date=' hur var spåren annars?[/quote']

Jag upplevde dom som lösa och ganska kärva, men så hade jag också vallat dåligt och hade en dålig dag, kanske andra hade en bättre upplevelse av dom.

Spåren går enligt mitt tycke inte att klaga på egentligen. Visst, lite lösa men kommer den snö när det är -15 till -20 grader så kan man knappt ens packa den med pistmaskin. Att det var trögt var heller inte konstigt. Bara på myren som det drev igen och då bara max 1 km. Men det räcker ju när kroppen är tom ... Hade det varit -5 grader och ingen blåst tror jag att loppet varit kanon och då tror jag också stavfästet kännts bra. När föret är bra är loppet kanon att åka. Mycket bra stakträning!

Ja jag klagar inte, snöar det så snöar det, inte mycket göra något åt.

 

Nu finns Njurunda runt med i seedningstabellen, såg det för en stund sen. Dom verkar ha varit rätt snälla, hamnade längre fram än jag förtjänade.

Link to comment
Share on other sites

Jag upplevde dom som lösa och ganska kärva' date=' men så hade jag också vallat dåligt och hade en dålig dag, kanske andra hade en bättre upplevelse av dom.[/quote']

Spåren går enligt mitt tycke inte att klaga på egentligen. Visst, lite lösa men kommer den snö när det är -15 till -20 grader så kan man knappt ens packa den med pistmaskin. Att det var trögt var heller inte konstigt. Bara på myren som det drev igen och då bara max 1 km. Men det räcker ju när kroppen är tom ... Hade det varit -5 grader och ingen blåst tror jag att loppet varit kanon och då tror jag också stavfästet kännts bra. När föret är bra är loppet kanon att åka. Mycket bra stakträning!

Ja jag klagar inte, snöar det så snöar det, inte mycket göra något åt.

 

Nu finns Njurunda runt med i seedningstabellen, såg det för en stund sen. Dom verkar ha varit rätt snälla, hamnade längre fram än jag förtjänade.

10 min mellan leden är väl standard. Sedan blir de snälla från led 7 och bakåt. Själv tycker jag det verkar rimligt och är glad att man inte kan seeda sig bakåt :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...