Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

seedningstider


ekke

Recommended Posts

Jag fick min startgrupp ändrad på nätet för någon dag sedan, men det var mer än 2 veckor tidigare som jag skickade in min ansökan om omseedning.

 

Jag ringde efter en vecka och då sa man att de inte kunde se att jag blivit seedad och gjorde det direkt i telefon istället!

Sedan fick jag bekräftelse på mail på kvällen och på nätet blev det uppdaterat ca en vecka senare....

 

Uppenbarligen fungerade det inte att begära omseedning via nätet för mig :(

Men när jag ringde var de mycket vänliga och hjälpte till snabbt och bra! :)

Link to comment
Share on other sites

Är det nån som begriper varför en del seedingstabeller

verkar vara en aning godtyckliga?

 

Dolomitenlauf (42km & Worldloppet) vanns på ca 1.43 och för att

ta sig till 8. startled krävs en tid som är ca 202% av

segrartiden.

 

König Ludvig Lauf (42km & Wordloppet. Segraren var dessutom

Anders Auckland, som väl får räknar till den absoluta eliten)

vanns på ca 1.44 och för att ta sig till startled 8. så krävs en

tid som är cirka 179% av segrartiden.

 

Segrartiden * 1,79 i Dolomitenlauf berättigar till en plats

i startled 7.

 

Mycket märkligt?

 

Dessutom om man i bägge loppen hade åkt på 138% av segrartiden,

så skulle man komma i startled 3. från Dolomitenlauf och i

started 5. från König Ludvig Lauf.

 

ps. trots mitt alias kom jag upp mig till 7. startled i

fjolårets Vasalopp.

Link to comment
Share on other sites

Det låter som en rätt bra förklaring. Problemet är bara

att om man tittar på tabellerna så håller den inte.

 

I fjol vanns Dolomitenlaus på ca 1.59 och man skulle

ju kunna tro att föret var långsammare än i år då segertiden

var ca 1.43.

 

Skulle Thorrez första teori vara rätt så borde det ha varit lättare

att ta sig framåt i leden i fjol. Men för att komma till

started 8 i fjol sä krävdes det ca 190% av segrartiden medan

i år (då föret kanske var snabbare?) så krävs de 202%

 

Skulle Thorrez andra teori stämma så är det egentligen ganska

sorgligt. För då borde man på nåt sätt kunna spå vilket

seedningslopp som är 'passligt' att åka och dessutom skulle

tidpunkten spela in.

 

Iden med seedningstabellerna är ju att det skall vara

någorlunda rättvist. Fast helt rättvist blir det ju aldrig

ändå.

Link to comment
Share on other sites

Såklart seedningen varierar från år till år efter hur många som försöker seeda upp sig, o hur fulla de olika leden blir! Iår försöker väl många i snöfattiga delar av landet seeda upp sig, o då borde konkurrensen om platserna bli hårdare. Startgrupperna blir ju inte större bara för att alla åker seedningslopp
Link to comment
Share on other sites

Såklart seedningen varierar från år till år efter hur många som försöker seeda upp sig, o hur fulla de olika leden blir! Iår försöker väl många i snöfattiga delar av landet seeda upp sig, o då borde konkurrensen om platserna bli hårdare. Startgrupperna blir ju inte större bara för att alla åker seedningslopp

Och hur (bort)förklaras detta faktum?

 

"Dessutom om man i bägge loppen hade åkt på 138% av segrartiden,

så skulle man komma i startled 3. från Dolomitenlauf och i

started 5. från König Ludvig Lauf." Bägge loppen är körda i år med två

veckors mellanrum. Det skilde ca 1 minut mellan segrartiden i loppen.

Bägge loppen var 42km i år.

 

Ideen med seedningen är väl att åkare med ungefär samma standard skall starta i samma grupp.

 

En sån vinter som i år när det har funnits snö så kan man ju räkna ut med armbågen att ganska många åkare åker bättre än en sån vinter när det inte har funnits snö, men det är en helt annan sak.

Link to comment
Share on other sites

Det är förstås viktigt att seedningarna upplevs som rättvisa men nånstans så blir det ju fullt i leden och seedningsgruppen måste balansera det på nåt sätt.

En annan (personlig) vinkling är när jag besviket konstaterade att jag missade led 4 med 2 minuter med förra årets ÖS-tid så kanske det ändå är rätt ok att stå i 5:an - det är väldigt lätt att dras med i för högt tempo om man står i en kanske snabbare grupp än vad man mäktar med.

Link to comment
Share on other sites

Man blir faktiskt lite förvånad över hur seedningen slår.

 

Jag jämför två tävlingar samma dag, geografisk belägna några mil från varandra, över samma distans och i stort sett samma banprofil. Loppen jag tänker på är Åkulla Skidmaration och Ymerloppet den 21/2.

 

Det krävs 29 minuter bättre tid över 42 km i Åkulla jämfört med Ymerloppet för motsvarande led! Nu åkte jag i och för sig inte i Borås, men de yttre förhållandena tror jag var ganska lika med massa kärv nysnö. Segrartiden i Ymerloppet skvallrar i och för sig om att det varit tufft, men 30 minuter är rätt lång tid...

Link to comment
Share on other sites

Man blir faktiskt lite förvånad över hur seedningen slår.

 

Jag jämför två tävlingar samma dag, geografisk belägna några mil från varandra, över samma distans och i stort sett samma banprofil. Loppen jag tänker på är Åkulla Skidmaration och Ymerloppet den 21/2.

 

Det krävs 29 minuter bättre tid över 42 km i Åkulla jämfört med Ymerloppet för motsvarande led! Nu åkte jag i och för sig inte i Borås, men de yttre förhållandena tror jag var ganska lika med massa kärv nysnö. Segrartiden i Ymerloppet skvallrar i och för sig om att det varit tufft, men 30 minuter är rätt lång tid...

Tycker det ser rätt rimligt ut, ymerloppet segrare gick ju i mål nästan en halv timme efter åkullas vinnare.

 

Föret i Åkulla var ju riktigt bra, hittade ingen kärv snö där?!

Link to comment
Share on other sites

Har det blivit tuffar att komma fram i led? jag funderar det måste väl bli fullt i dom främre på något vis? Står i led 4 hoppas att komma upp ett led.

 

Stämmer det att det är 2000 personer före mig om jag står först i led 4?

Stämmer, men en del har ju kommit fram i leden...så det är kanske lite flera!

Link to comment
Share on other sites

Som tidigare sagt är det ju helt omöjligt att få seedningstabellerna helt rättvisa, men i alla fall tycket jag att det är för stor differens mellan olika lopp.

 

Jag tror inte det skull vara alltför svårt eller ens ta så mycket tid om man skulle försöka göra tabellerna litet bättre.

 

VAd som spelar in är väl:

- segrartiden (samt vilken klass det är på segraren)

- längden på loppet, jag antar att det i förhållandevis börjar gå långsammare för turisterna (dit jag hör) om loppet är långt. 90km är helt annat än 40km.

- banprofilen

 

Hur mycket spelar föret in? Går det trögt för eliten så går det säkert trögt ocksä för turisterna. Men hur är det vid blixtföre? Har turisterna en fördel där?

 

Det som skulle kunna läggas 'manuellt' är tiden med vilken man kommer till elitledet. Allt efter det skulle kunna gå efter en mycket enkel formel. Det finns ju datorer

och excel nuförtiden.

 

Jag försökte få ett svar från VAsaloopet varför det var så svårt att seeda upp sig från König Ludvig Lauf i år. Svaret jag fick var 'det är vi som bestämmer, vi

behöver inte förklara nånting'! Hjälp! Jag förstår att de har mycket att göra,men men.

 

Personligen är jag nöjd med en plats i 7. ledet som jag har från fjolårets VL, men det är en helt annan sak.

 

ps. dessutom borde jag byte alias...

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att om man är bra tränad så kan man lättare seeda sig i tuffare förhållanden. Är banan/föret lätt så är det många som åker snabbt, snitt-tiden på startfältet blir ganska bra. Det är ju relativt enkelt att åka snabbt när det går lätt (!), alltså klarar många att åka snabbt i bra förhållanden. Då gäller det att man gör ett jättebra lopp för att hamna långt fram. Det handlar ju inte bara om tider utan också antal åkare som seedar sig. I tuffare förhållanden blir det större spridning på fältet och fler bryter, där kan man då få en bättre placering om man bara kan kriga sig igenom loppet och kanske därmed få bättre seedning.
Link to comment
Share on other sites

I tungt före åker motionärer långsammare i förhållande till täten, kan vara så enkelt. Eller så börjar det bli fullt i leden så det blir svårare inpå vasaloppet.

täten åker alltid ungeför lika fort om det inte snöar jättemycket så, att det är kass att ligga först i spåret. Jag tror dessutom inte att man skall åka utländska lopp om man skall seeda sig. Åker sedan ett par år Holmenkollen Skimaraton som är en extremt backig historia och där åker vinnarna givetvis ungefär lika fort som eliten i alla lopp medan precis som Thorrez skriver men det gynnar inte mig som glad motionär. När det är väldigt många med kan det också vara svårt att hitta så kallade riktkarlar och är loppet dessutom på utländsk mark blir det ännu svårare. Då tar man nog en schablon istället. Om jag verkligen skulle seeda (nu talar jag inte om led 4 och framåt där jag tror seedningen är relativt rättvis) upp mig skulle jag välja ett flackt lopp där föret och spåren är bra. Då kommer jag med största sannolikhet kunna komma närmare segraren och därigenom få en bättre seedningsgrupp. Eller så åker man öppet spår och halvvasan.

Link to comment
Share on other sites

Jag skickade in min resultatlista, men dagen efter såg jag på hemsidan att man bara kunde seeda sig på plats.

 

Men nu när jag loggar in på vasaloppet.se för att kolla min anmälan står det åkgrupp 7.

 

Så det ser ut som om seedningen är klar? Eller?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...